11 بهمن 1401
شماره خبر: 279654

مطالب راهبردی تبعات پروژه‌ی رمزریال، به عنوان راهگشای نظم نوین جهانی و دیکتاتوری دیجیتال

سپیدار‌آنلاین: گروه سرمقاله



دکتر مهدی عسگری نماینده مردم کرج فردیس و اشتهارد در مجلس مطالب راهبردی تبعات پروژه‌ی رمزریال، به عنوان راهگشای نظم نوین جهانی و دیکتاتوری دیجیتال بیان کردند که در ادامه با هم میخوانیم:
جایگاه آینده‌اندیشی و عبرت‌پژوهشی در نظام حکمرانی ما کجاست؟
جهان در حال تغییراتی بزرگ در راستای حاکم کردن نظم نوین و به تعبیر بهتر، دیکتاتوری دیجیتال و سیطره اراده زرسالارانِ زورگو بر اراده ملت‌ها و دولت‌هاست.
سوال اینجاست که نقش ما در این کلان‌روند‌های جهانی چیست؟
در تغییرها و تصمیمات چه مقدار به این رویکرد تمدنی توجه می‌کنیم؟
جایگاه آیندهاندیشی و عبرت‌پژوهی، در نظام حکمرانی ما کجاست؟
چرا در برابر بسیاری از مسائل نوپدید، با رویکرد جزءنگر، سطحی، مقطعی، انفعالی و حداقلی دست به تحلیل، تجویز، قاعده‌‌گذاری و قانون‌نویسی می‌زنیم؟
کرونا؛ نمونه‌ای از تحلیل‌ها و تصمیمات جزء‌نگر درخصوص مسائل نوپدید است
پدیده کرونا، نمونه اخیر آن بود که صرفاً به مصابه یک بیماری و همه گیری، به آن نگاه کرده و تصمیماتی گرفته شد که اینک، تنها بخشی از تبعات آن در حوزه سلامت، زیستِ مجازی، آموزش، پرورش و در یک کلام سیطره حکمرانی مجازی، قابل مشاهده است.
این در حالی بود که کلاوس شواب (Klaus Schwab) بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد، در کتاب "کووید 19؛ باز تنظیم بزرگ" کرونا را زمینه‌ساز یک نظم جدید جهانی یا به تعبیر خودش Great Reset می‌داند.
باز تنظیم بزرگ در واقع، به همان جهانی‌سازی که سالهاست گلوبالیست‌ها دنبال می‌کنند اشاره دارد که باید در بستر فنی "انقلاب صنعتی چهارم"، یعنی بر محور "هوش مصنوعی" بنا شود.
سامانه اعتبار سنجی اجتماعی؛ پایان حریم خصوصی و آغاز برده‌داری دیجیتال
اما بستر اجتماعی این نظم نوین یا دیکتاتوری و برده‌داری دیجیتال بر روی "سیستم اعتبار سنجی اجتماعی"، Social Credit System استوار می‌شود، سامانه‌ای که به پایان دوره حریم خصوصی و محدودیت اراده و اختیار شخصی انسان‌ها منجر می‌شود.این سامانه با رصد و سنجش رفتارهای شما، با کمک "هویتِ دیجیتال" و "الگوریتم‌های هوش مصنوعی"، به شما امتیاز یا اعتباری می‌دهد، که مطابق با آن حق استفاده از هر گونه خدمات یا خرید و فروش را در جامعه خواهید داشت.
رمزریال ضمانت اجرایی تبدیل انسان به شهروند مطیع دهکده دیجیتال جهانی؛
اما نکته مهم ماجرا این است که با کدام ضمانت اجرایی قادر خواهند بود که شما را به شهروندِ مطیعِ دهکده دیجیتال جهانی تبدیل کنند؟
پاسخ، "ارز دیجیتال متمرکز" یا به اختصار،CBDC است.
پدیده‌ای که امروز در کشور ما در حال پیادهسازی است!
توجه کنید که محل بحث ما موضوع ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی است، (CBDC) که مصداق آن در ایران می‌شود، ریال دیجیتال یا رمز ریال، نه موضوع رمز ارز های غیر متمرکز بین‌المللی مانند بیت کوین، که مقوله‌ای متفاوت و مجزا است.تعابیر یووال نوح هراری (Yuval Noah Harari) در "کتاب 21 درس برای قرن 21" نشان می‌دهد؛ وقتی پول، هوشمند و قابل برنامه ریزی شود، به تبع آن صاحبِ پول یعنی انسان نیز قابل هک و قابل "کنترلِ هوشمند" می‌شود.
معاون بانک مرکزی نیز به صراحت از پروژه رمزریال، به عنوان تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه ریزی و هوشمند یاد می‌کند.
برخلاف‌ ادعاها، رمزریال پیش‌نیاز تحقق اهداف سند ۲۰۳۰ است
علی‌رغم کتمان ارتباط رمز ارزها با سند 2030 توسط بانک مرکزی در پاسخ به نامه‌ای که برای رئیس‌جمهور نوشتم، در اسناد متعدد سازمان ملل، همچون Peoples Money که جزو اسناد اجرایی "سند توسعه پایدار" محسوب می‌شود، تحقق اهدافی از سند 2030، وابسته به اجرای رمز ارزها شده است.
صرفاً با یک تغییر شکلِ پول مواجه نیستیم
پس ما صرفاً با یک تغییر شکلِ پول مواجه نیستیم تا فقط از منظر فنی یا اقتصادی آن را بررسی کنیم، بلکه با یک پروژه‌ای مواجه‌ایم که همچون یک اسب تروآ، ما را با یک نظم نوین و دنیای جدید روبرو خواهد ساخت. بدیهی است که همچون اغلب اسناد بین المللی در نگاه اول این اسب، زیبا به نظر می‌رسد و لایه‌های باطنی آن به تدریج آشکار خواهد شد.
ایجاد پول دیجیتال، وابستگی به دلار و آشوب اقتصادی را تشدید می‌کند
نزدیک به یک قرن از تولد "ریال" به عنوان یک "پول اعتباری" می‌گذرد، ریالی که در طول این سالها بی‌ارزش‌تر شده چرا که عملاً تحت سیطره دلار قرار داشته و فاقد ارزشِ ذاتی و پشتوانه واقعی بوده است. حال به جای آنکه برای رهایی از سیطره دلار که ابزار تورم و تحریم و تحمیل اراده نظامِ چپاولِ جهانی است و برای رهایی از خلق پول ازعدم توسط بانک‌ها، به فکر تغییر پول اعتباری به "پول دارای ارزش ذاتی" باشیم، به دنبال خلق پول دیجیتال هستیم که این موضوع، وابستگی و "آشوبِ اقتصادی" را تشدید می‌کند و بر خلاف قاعده "نفی سبیل" زمینه تسلط بیگانگان بر اقتصاد کشور را تقویت می‌نماید.حجم ابهامات در خصوص ارزهای دیجیتال متمرکز (CBDC)به حدی است که اتحادیه اروپا و آمریکا نیز هنوز آن را اجرایی نکرده‌اند.
درخواست کمک فنی بانک مرکزی از تحریم کنندگان ایران!
این ابهامات برای کشور ما که درگیر "نزاع تمدنی" و "جنگ اقتصادی" با غرب است بسیار جدی‌تر است؛ از جمله اینکه رئیس سابق بانک مرکزی در مهر 1400 خواستار کمک‌های فنی "صندوق بین‌المللی پول" (IMF) برای ریال دیجیتال شده است و این در حالی است که این صندوق بازوی کمکی و اطلاعاتی خزانه‌داری آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران بوده است.
به این ترتیب اطلاعات تراکنش‌ها در اختیار صندوق بین‌المللی پول (International Monetary Fund) خواهد بود.
رمزریالِ ایرانی، با زیرساخت‌ آمریکایی!
موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانید نرم‌افزار تولید بلاکچین یعنی HLF از شرکت IBM آمریکا دریافت شده است و این یعنی قرار دادن زیرساخت پولی کشور در اختیار تحریم کنندگان و تهدید‌‎گران ایران. ریالِ دیجیتال دارای خطرات و ابهامات متعددی به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، فقهی و امنیتی است که در اینجا فقط به یک طرح بحث کلی پرداخته شد و ضروری است همانطور که شورای محترم نگهبان اصطلاح رمز پول و رمز ارز را در طرح بانکداری دارای ابهام دانسته، تا پیش از رفع تمامی این نگرانی‌ها و ابهامات از هرگونه اقدام عجولانه و غیرضرور توسط بانک مرکزی جلوگیری شود.
والسلام

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود