11 شهریور 1391
شماره خبر: 10983

شوری کمپوست بافت خاک را سفت می کند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

شوری کمپوست بافت خاک را سفت می کند

سپیدار آنلاین : مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج بر عدم جمع آوری مخلوط زباله ها تاکید کرد و گفت: این اقدام باعث به وجود آمدن کمپوست شور می شود و به خاک لطمه می زند.
همایون رضا مدنی در بیست و نهمین نشست معاونان خدمات شهری شهرداریهای کلانشهرهای کشور که به میزبانی کرج در محل باشگاه میلاد شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر در کشور ما زباله ها به صورت مخلوط جمع آوری و به مراکز دفن انتقال داده می شوند که این اقدام اصلا به نفع محیط زیست نیست.
وی افزود: کمپوست حاصل از زباله های مخلوط را تنها در بخش جنگل کاری می توان استفاده کرد چون در بخشهای دیگر به محصولات ضرر می زند. مدنی ادامه داد: در کشور ما آن چنان که باید و طبق استانداردها، کمپوست کیفیت چندانی ندارد که باید برای این مهم فکری اساسی شود.
زباله های تر و خشک تفکیک شود
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج یادآور شد: باید با اتخاذ تدابیر مختلف، کمپوست طوری تهیه شود که قابلیت مصرف را داشته باشد که این مهم با جدایی زباله های تر و خشک محقق می شود.
برگزاری اجلاس سران عدم تعهد اقتدار ایران را به جهانیان نشان داد
قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران گفت: برگزاری اجلاس سران عدم تعهد، اقتدار ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشاند. منصور باقرصاد در بیست و نهمین نشست معاونان خدمات شهری کلانشهرهای کشور که به میزبانی کرج در محل باشگاه میلاد برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر اجلاس سران عدم تعهد با حضور کشورهای مختلف جهان در تهران در حال برگزاری است که بان کی مون نیز در تهران حضور یافت و در جلسات مختلف شرکت می کند. وی افزود: برغم تمام کارشکنی های موجود از سوی دشمنان به خصوص رسانه های غربی، اما هم اکنون اجلاس پرشور و پرطراوت در حال برگزاری است. وی ادامه داد: شهرداری تهران برای برگزاری این اجلاس بین المللی، اقدامات مطلوبی را در بخشهای مختلف خدمات شهری، زیباسازی و ... انجام داد تا تمامی شرایط برای حضور وزرای خارجه کشورها در شهر مهیا باشد. باقرصاد با اشاره به اینکه برگزاری این اجلاس در تهران، نشان دهنده اقتدار کشور است، ادامه داد: باید پیام صلح ایران به گوش تمامی جهانیان برسد.
لزوم استفاده از الگوی توسعه پایدار در کلانشهرها
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان بر لزوم استفاده از توسعه پایدار در کلانشهرهای کشور تاکید کرد و گفت: حوزه خدمات شهری نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی است. محسن رنجبر در بیست و نهمین نشست کمیته معاونان خدمات شهری کلانشهرهای کشور که به میزبانی کرج در محل باشگاه میلاد شهرداری برگزار شد، بر لزوم اجرایی شدن طرح جامع آلودگی هوا در شهرها به خصوص کلانشهرها تاکید کرد و اظهار داشت: در این زمینه شهرداریها نیز تاکید دارند که این مهم هرچه سریعتر محقق شود. وی بر کاهش آلودگی و توسعه پایدار شهرها تاکید کرد و افزود: در این زمینه تهیه، تدوین و اجرای طرح جامع کنترل آلودگی کلانشهرها ضروری است.
استفاده از توان مشاوران معتمد پسماند در سازمانها
مدیر گروه سازمان حفاظت محیط زیست کشور از استفاده از توان مشاوران معتمد پسماند در سازمانها خبر داد و گفت: در این زمینه واحدهای بازیافتی مجاز و غیرمجاز ساماندهی می شود. محمد علیزاده در بیست و نهمین نشست معاونان خدمات شهری شهرداریهای کلانشهرهای کشور اظهار داشت: یکی از مهم ترین اقدامات سازمان در زمینه پسماند، برگزاری کارگاه های ملی با حضور دستگاه های اجرایی ذیربط است که این مهم در کارگروه ملی پسماند طرحهای جامع و تخصصی پسماند مطرح شده و پایه و اساس اقدامات و برنامه های آتی مسئولان کشور می باشد و نقش وزارت کشور در این کارگروه پررنگ است. وی افزود: بعد از تصویب طرح جامع مدیریت پسماند کشور، طبق سیاست گذاری،‌ پتانسیل هایی که تحت عنوان هدایت کننده پسماند کشور هستند، شناسایی می شوند و بر اساس تکالیف سازمانی اقدامات لازم برای اثرگذاری حداکثری انجام می شود. وی ادامه داد: حمایت از این اقدام یکی از سیاست گذاریهای سازمان است که قطعا تمام برنامه های عملیاتی متناسب با مدیریت های اجرایی انجام می شود. مدیر گروه سازمان حفاظت محیط زیست کشور از حمایت از صنایع بازیافت خبر داد و اظهار داشت: در این زمینه واحدهای غیرمجاز شناسایی و با آنها برخورد خواهد شد.
اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه های کمربند سبز تامین شود
معاون خدمات شهری شهرداری همدان بر تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه های کمربند سبز در این کلانشهر تاکید کرد. احمد جعفری پور در بیست و نهمین نشست معاونان خدمات شهری شهرداریهای کلانشهرهای کشور اظهار داشت: در قانون پنجم توسعه، بر ایجاد کمربندهای سبز تاکید شده است که در این زمینه تامین اعتبار برای اجرای پروژه های مذکور باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: در کلانشهر همدان نیز طرح جامع مربوطه تهیه، تدوین و مصوب شده است و باید اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد. وی تصریح کرد: ایجاد و توسعه فضای سبز بدون تامین منابع آبی معنایی ندارد و باید مشکلات موجود در این بخش نیز برطرف شود.
واگذاری اراضی دولتی با کاربری فضای سبز به شهرداریها بررسی می شود
قائم مقام دبیرخانه شهرداریهای کلانشهرها کشور از بررسی واگذاری اراضی دولتی با کاربری فضای سبز به شهرداریها خبر داد. سید جعفر موسوی در حاشیه برگزاری بیست و نهمین نشست معاونان خدمات شهری کلانشهرهای کشور که به میزبانی شهرداری کرج در محل باشگاه میلاد شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: سالانه در حوزه های مختلف حداقل دو تا چهار نشست برگزار و مشکلات آن حوزه ها با حضور کارشناسان مربوطه بررسی می شود. موسوی ادامه داد: نحوه اجرایی شدن این مصوبه در نشستهای کلانشهرها تصمیم گیری می شود که در این زمینه لازم است که شهرداریها با وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مراتع تعامل داشته باشند.
قائم مقام دبیرخانه شهرداریهای کلانشهرها کشور افزود: بر اساس تفاهم نامه مذکور، اراضی کاربری فضای سبز در داخل محدوده و حریم اراضی دولتی، برای کاشت و حفظ و حراست فضای سبز تحویل شهرداریها می شود.
مدیریت بحران کلانشهرها به شهرداری واگذار شود
مدیر بحران شهرداری کرج خواستار واگذاری حوزه بحران کلانشهرها به صورت مستقل به شهرداری ها شد. روح الله کیان در حاشیه برگزاری بیست و نهمین نشست معاونان خدمات شهری شهرداریهای کلانشهرهای کشور اظهار داشت: یکی از خواسته های حوزه بحران شهرداری کرج در این نشست، واگذاری مدیریت بحران شهرها به خصوص کلانشهرها به شهرداریها است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. وی از پیگیری تعیین تکلیف اداری مدیریت بحران در کلانشهرها خبر داد و افزود: طی بررسی مشخص شده است که در چارت تمامی شهرداریهای بزرگ این حوزه در چارت مدیریت پیش بینی شده ولی سازمان شهرداریها در هنگام تصویب چارت با این مسئله موافقت نکرد و مدیریت بحران شهرداری کرج را به رئیس گروه تقلیل داده است. وی گفت: عدم ارزش گذاری به این حوزه بسیار مهم و حساس باعث عدم پیشرفت و ارتقای کمی و کیفی آن می شود. کیان ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ایران یکی از کشورهای پرمخاطره در جهان است، بیش از گذشته توجه فراوان به حوزه بحران احساس می شود که باید مسئولان فکری برای این مشکل کنند.
لزوم ورود تکنولو‍ژی به عرصه فضای سبز
دبیر کارگروه فضای سبز شهرداریهای کلانشهرهای کشور بر لزوم ورود تکنولوژی به عرصه فضای سبز تاکید کرد و گفت: تمام شهرهای کشور نیازمند طرح جامع فضای سبز هستند. عباس زارع بر توسعه دانش فنی در حوزه فضای سبز تاکید کرد و اظهار داشت: در راستای ارتقای این مهم سازمانهای فضای سبز شهرداریهای اصفهان و مشهد همکاریهای مطلوبی را با این کارگروه داشتند. وی بر برگزاری دو کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان و مدیران حوزه فضای سبز در ماه جاری خبر داد و افزود: از برگزاری این کارگاه استقبال مطلوبی شده است.
تمام شهرهای کشور نیازمند طرح جامع فضای سبز هستند
زارع از آغاز فعالیتهایی در زمینه طرح جامع فضای سبز برای کلانشهرها خبر داد و گفت: در حال حاضر این مهم در برخی از شهرهای ایران آغاز شده و کارشناسان مربوطه به تبادل تجربیات و ارائه راهکارهای مربوطه در این زمینه می پردازند.




منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود