21 بهمن 1392
شماره خبر: 116033

بی احتیاطی آتش به خرمن جامعه زده است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

بی احتیاطی آتش به خرمن جامعه زده است


مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از خاموشی شمع زندگی 19 شهروند کرجی از ابتدای فصل پاییز تاکنون در اثر مسمومیت های ناشی از گازگرفتی خبر داد و با بیان اینکه «بی احتیاطی آتش به خرمن جامعه زده است.» گفت: ..
برغم توزیع بروشور و CD حاوی نکات ایمنی و برگزاری دوره های آموزشی ویژه اقشار مختلف اما جامعه هنوز برای پایبندی به فرهنگ ایمنی به بلوغ فکری و تعهد اخلاقی دست نیافته است. امیر رنجی با تصریح بر اینکه «زندگی در هیاهوی شهرنشینی همچون قدم زدن روی طناب و ایستادن بر لبه پرتگاه حادثه است» خاطر نشان کرد: همانطور که قانونگذار برای کشیدن حصار امنیت و آرامش دور جامعه مجموعه ای از هنجارها و بایدها و نبایدها را وضع کرده و خواستار رعایت خط قرمزها از سوی عموم شده است؛ در مباحث ایمنی نیز زنجیره ای از دغدغه ها و توصیه های کارشناسان ریسمانی به نام «فرهنگ ایمنی» را ایجاد کرده که چنگ زدن به آن در امان ماندن جامعه از کمین حوادث و سوانح و خطرات بی بدیل است. مدیر پایگاه خبری 125 آتش نشانی کرج بزرگ، «فرهنگ ایمنی» را به چتری تشبیه کرد که اگر بر فراز جامعه گسترانده شود، ارمغان آن قدم های آسوده شهروندن زیر باران حوادث خواهد بود. عضو انجمن روابط عمومی های ایران خاطر نشان کرد: نیم نگاهی به آمار تلفات ناشی از انواع حوادث (گازگرفتگی، برق گرفتگی، آتش سوزی، سقوط، خفگی و...) که زنگ خطر فقرِ فرهنگ ایمنی در جامعه را به صدا درآورده، با زبان بی زبانی به متولیان فرهنگی گوشزد می کند که با سرمایه گذاری در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، کشتی نوحِ آگاهی را برای هدایت انسانها به ساحل ایمنی و آرامش به حرکت درآورند.
واکسیناسیون عمومی ایمنی در کشور
رنجی، راه اندازی خبرگزاری ایمنی، داشتن صفحه «ایمنی و زندگی» در نشریات و جراید، بازخوانی حوادث ناشی از بی احتیاطی در برنامه های تلویزیونی، گنجاندن مفاهیم فرهنگ ایمنی در کتب درسی و جزوات آموزشی، تلاش برای ترویج فرهنگ خودامدادی و دگرامدادی در صدا و سیما، تخصیص اعتبار آموزشی برای انتشار منظم بروشور و کتابچه های ایمنی، ایجاد اتحادیه آتش نشانان حرفه ای برای خلق ایده های جدید و به اشتراک گذاشتن تجربیات، حمایت وزارت ارشاد از نشر کتاب در حوزه فرهنگ ایمنی و... را بسته پیشنهادی برای واکسیناسیون عمومی ایمنی در کشور خواند و ادامه داد: متاسفانه از آنجا که حوزه فرهنگ فاقد سرمایه مادی برای آغاز نهضت آگاه سازی است، امروز فضای آموزشی کشور تحت سیطره تبلیغات کم محتواتر قرار گرفته و تا زمانی که هزینه کرد در زیر ساخت های فرهنگی را نوعی سرمایه گذاری برای فرداهای بهتر نپنداریم، قطعا این جو به قوت خود باقی است. مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی کرج با طرح این پرسش که آیا برای داشتن ملتی پیشرو در سطح منطقه و جهان به گوهری بالاتر از شهروندانی آگاه و غنی از دانش و تجربه نیاز داریم؟ بیان داشت: اینکه شهروندان به عنوان محور اصلی توسعه و صاحبان حقیقی شهر در اثر عدم رعایت نکات ایمنی جان خود را از دست می دهند و در برابر مرگ سر تعظیم فرود می آورند، با شاخص های توسعه یافتگی که «داشتن شهری ایمن و سالم» یکی از محورهای اصلی اش است، در تضاد می باشد و باید برای ترویج فرهنگ ایمنی و آگاهی بخشی به جامعه پنجره ای جدید در فکرمان بگشاییم.
باتلاق فقر فرهنگ ایمنی
رنجی تصریح کرد: تلخی و سختی گرفتار ماندن جامعه در باتلاق فقر فرهنگ ایمنی زمانی همچون تیزی چاقو زیر گلو قرار می گیرد و بغض را بر سینه می نشاند که امواج رادیویی بی سیم عملیاتی پس از

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود