10 اسفند 1392
شماره خبر: 117487

اقتصاد مقاومتی از تولید ملی حمایت می کند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

اقتصاد مقاومتی از تولید ملی حمایت می کند


شهردار کرج با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص اقتصاد مقامتی از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد: از رویکردهای مهم این راهکار اقتصادی، حمایت از تولید ملی است.
علی ترکاشوند به موضوع اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی طی چند سال اخير و با شدت يافتن تحريم های يک جانبه غرب عليه جمهوری اسلامی ايران و با هدف متوقف كردن برنامه های صلح آميز هسته ای، شکل گرفت. اين واژه اولين بار در ديدار كارآفرينان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد. در همين ديدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از كارآفرينی معرفی و برای نياز اساسی كشور به كارآفرينی نيز دو دليل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی كشور برای جهش » را معرفی کردند.
وی با بیان اینکه براي معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی تعاريف متفاوتی ارائه شده است به تعريف جامع و كامل اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: از منظر ایشان « اقتصاد مقاومتی يعني آن اقتصادی كه در شرايط فشار، در شرايط تحريم، در شرايط دشمني ها و خصومت های شديد مي تواند تعيين كننده رشد و شكوفايی كشور باشد.» ترکاشوند ادامه داد: با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی يك ركن این راهکار اقتصادی حمايت از توليد ملى در همه عرصه ها است که این بعد برای مدیریت شهری کرج بسیار حائز اهمیت است بطوری که این نهاد مردمی سیاست استفاده از تولیدات داخلی را با لحاظ کردن کیفیت تولیدات به جد در دستور کار قرار داده است. وی اظهارداشت: مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه‌‌ ظرفيتهاى دولتى و مردمى، حمايت از توليد ملى، مديريت منابع ارزى و مديريت مصرف از ارکان اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه کارشناسان اقتصادی و به تبع آن کارشناسان شهری قرار گیرد تا با برداشت صحیح از آن، سیاست های کارآمدی را همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی تبیین کنند.
اقتصاد مقاومتی مسیر رشد و پویایی ملی را محقق می کند
شهردار کرج در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، اقتصاد مقاومتی زمینه را برای رشد و پویایی در سطح ملی فراهم می کند بر ضرورت توجه به این مهم به عنوان نقطه مقابل اقتصاد سازشی و وابسته تاکید کرد. ترکاشوند افزود: از اقداماتی که مدیریت شهری می تواند در راستای تحقق پذیری این اقتصاد انجام دهد، فرهنگسازی در این زمینه به طور گستره است. وی اظهار داشت: بنا بر چارچوب هایی که اقتصاددانان برای تحقق این مهم تعریف می کنند، بهره گیری از " اقتصاد مقاومتی " می تواند در مباحث مختلف نقش مثبتی ایفا کند. شهردار کرج تاکید کرد: از جمله کارآیی های این طرح اقتصادی، کنترل بی رویه واردات به کشور است، با توجه به این مهم واردات کالاهایی که مشابه ایرانی آن تولید می‌شود موجب ایجاد ضرر در روند تولید کشور خواهد شد، که این موضوع نیز تحت اجرای طرح اقتصاد مقاومتی رفع می شود. ترکاشوند، کاهش وابستگی به کشورهای دیگر را از خروجی های مهم اجرای این طرح اقتصادی دانست و گفت: با بالفعل کردن ظرفیتها و پتانسیل ها در کشور اعم از منابع و امکانات موجود همچنین بهره وری از نیروهای انسانی خلاق می توان گام های موثری را برای آبادانی کشور مبنی بر رشد مسائل اقتصادی برداشت.
نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی مشخص

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود