13 اردیبهشت 1393
شماره خبر: 121104

ترویج «فرهنگ ایمنی» باید به دغدغه ملی تبدیل شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ترویج «فرهنگ ایمنی» باید به دغدغه ملی تبدیل شود


مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در نشستِ مدیران عامل آتش نشانی کلانشهرهای کشور در تبریز خواستار تبدیل ترویج «فرهنگ ایمنی» به یک دغدغه ملی شد و از رسانه ها بویژه صدا و سیما خواست توجه ویژه ای به این مهم داشته باشند.
نشست دو روزه مدیران عامل سازمان آتش نشانی کلانشهرهای کشور به میزبانی شهر تبریز به دو مدت دو روز در محل تالار همایش های ساختمان جدید شهرداری تبریز برگزار شد. بنابراین گزارش، در روز اول و افتتاحیه این همایش پس از خیر مقدم مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز، رئیس شورای اسلامی شهر این کلانشهر طی سخنانی به تبیین اهداف برگزاری همایش پرداخت و سپس نشست تخصصی مدیران در اتاق جلسات رسما کار خود را با دستور جلسات متعدد آغاز و به مدت دو روز ادامه یافت. اتخاذ تدابیر عملیاتی و ستادی، تنظیم آیین نامه و تفاهم نامه های سراسری، تهيه پيش نويس اوليه دستورالعمل حفاظت ساختمان ها در برابر آتش سوزي، تهيه پيش نويس اوليه ايمني محل هاي دفن پسماند و نحوه مقابله با آتش سوزي هاي احتمالي ديگر، تهيه پيش نويس راهنمايي ايمني و حفاظت از بازار در مقابل آتش سوزي، یکپارچه سازی قوانین و اجرا در سازمانهای آتش نشانی و خدمات ایمنی کشور و... از جمله رئوس نشست فوق به میزبانی کلانشهر تبریز بوده و مدیران عامل کلانشهرهای کرج، اصفهان، تهران، شیراز، قم،کاشان، رشت و مشهد در آن حضور به عمل رساندند. مدیرعامل، معاون مالی – اداری و رئیس اداره پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج نیز به نمایندگی از شهرمان در این همایش دو روزه حضور داشتند. دوره قبلی این همایش به میزبانی کلانشهر کرج برگزار شده بود.
دست آتش نشانی به تنهایی صدا ندارد
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج طی سخنانی در این همایش گفت: برای اشاعه فرهنگ ایمنی در سطح جامعه دستِ سازمان آتش نشانی به تنهایی صدا ندارد و باید تمامی نهادهای آموزشی و تربیتی برای عمل به رسالت های بنیادین خود در یک صف قرار گیرند. سهراب شهبانی ادامه داد: مادامی که رعایت نکات ایمنی در تمامی بخش ها سرلوحه وظایف نهادها و شهروندان قرار نگیرد، کماکان شاهد وقوع حوادث و سوانح مرگبار خواهیم بود. این مسئول اضافه کرد: در این صورت کل جامعه باید هزینه های سنگین مادی و معنوی غافل شدن از هشدارها و نکات ایمنی را بپردازد. وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، تصریح کرد: برای مثال در ایام نوروز، آمار تصادفات جاده ای افزایش می یابد و مرگ و مجروحیت تعدادی از هم میهنان را به دنبال دارد که بر اساس اعلام پلیس راهور، عدم رعایت قوانین و بی احتیاطی در رانندگی عامل اصلی این تصادفات است. این مسئول یادآور شد: اگر پلیس راهور، سازمان های تاکسیرانی و دیگر نهادهای دخیل در امر رانندگی، نسبت به تهیه و انتشار «منشور ایمنی رانندگی» اقدام کنند و برای ترویج فرهنگ ایمنی در رانندگی تلاش کنند، قطعا میزان توجه رانندگان به رعایت نکات ایمنی افزایش می یابد و خطرات احتمالی نیز کاهش قابل توجهی خواهد یافت. مدیرعامل سازمان آتش نشانی از پوشش حوادث حین کار در ساختمان های نیمه کاره یا کارگاه های تولیدی و صنعتی، واحدهای تجاری و ... توسط تیم های عملیاتی سازمان آتش نشانی در طول هفته خبر داد و عنوان کرد: به تقریب علت های وقوع همه آنها عدم رعایت نکات ایمنی و ناآگاهی کارگران نسبت به موارد ایمنی حین کار در ساختمان ها و کارگاه ها است که این حوزه نیز نیازمند آموزش و فرهنگسازی است.
"فقر آگاهی" جعبه سیاه حوادث شهری است
مدیر عامل سازمان آتش نشانی کرج در بخش دیگری از سخنانش از "فقر آگاهی" به عنوان جعبه سیاه حوادث شهری یاد کرد و در راستای گستراندن چتر فرهنگ ایمنی بر سر جامعه به وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش پیشنهاد کرد: تدریس علوم ایمنی به صورت تئوریک و عملی از مقاطع تحصیلی ابتدایی تا دانشگاهی در دستور کار نظام آموزشی کشور قرار گیرد تا نکات ایمنی و آموزشی به یک رفتار شخصیتی نهادینه شده در ضمیر پنهان جامعه تبدیل شود. این مقام مسئول، با اشاره به آمار سالیانه فوت و جرح ناشی از حوادث رانندگی، آتش سوزی، انفجار گاز شهری، سقوط و... در کشور، ریشه یابی کارشناسان از علل وقوع حوادث را «بی احتیاطی» و قهر جامعه با فرهنگ ایمنی بیان و تصریح کرد: تلاش صدا و سیما و رسانه ها

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود