20 خرداد 1393
شماره خبر: 123605

فضاهای شهری را برای زندگی معلولان باز طراحی کنیم

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

فضاهای شهری را برای زندگی معلولان باز طراحی کنیم


عضو پارلمان شهری کرج با بیان اینکه نفس های معلولان برای زندگی آسوده در شهر به شماره افتاده و آنان در سایه نگاه سرد مسئولان و بی توجهی ها حضور در خانه را به حضور در شهر ترجیح می دهند، اظهار داشت: باز طراحی فضاهای شهری برای معلولان ضرورت دارد.
فاطمه آجرلو"با تصریح بر اینکه در مقابل فرد معلول، شهر معلول نیز وجود دارد، اذعان داشت: طراحی فضاهای شهری بنحوی است که استفاده از آنها حتی برای شهروندان عادی سخت و آزار دهنده است چه برسد به معلولان که شرایط خاص خود را دارند. نایب رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر گفت: شاید یک فرد معلول در عضو یا اعضایی از بدن دچار کم توانی و محدودیت باشد اما توانمندیهای دیگری دارد که قطعا برای جامعه مفید است و اینکه بخشی از نیروی انسانی جامعه را به بهانه یک نقص کوچک از چرخه زندگی کنار بگذاریم، واقعا توجیه شدنی نیست. آجرلو اضافه کرد: خط کشی معابر، پل های غیر مکانیزه عابر پیاده، نحوه قرار گرفتن و چیدمان سطل های زباله و مبلمان شهری، موقعیت نصب تابلوهای راهنما، تبلیغاتی و علایم راهنمایی و رانندگی، کفپوش معابر و... دارای معایب جزئی و کلی هستند که باید به آن بیشتر توجه کرد.
ژاپن کشوری پیشرو در توانمندسازی معلولان
وی از ژاپن به عنوان کشوری پیشرو در توجه به نیازهای معلولان و توانمندسازی جسمی و روحی آنها یاد کرد و خواستار سفر تیمی از کلانشهر کرج به این کشور جهت بهره مندی از تجربیات و دستاوردهای این کشور در زمینه مناسب سازی شهر شد. آجرلو بیان کرد: تشکیل مستمر نشست های تخصصی با موضوع رسیدگی به مشکلات معیشتی، اشتغال، ازدواج، ادامه تحصیل و... معلولان ضرورت دارد و در شرایطی که آمارها از قرار گرفتن 20 درصد جمعیت استان البرز در زمره افراد ناتوان، کم توان، معلولان، سالمندان و... خبر می دهند، نمی توان به سادگی از کنار مطالبات ایشان گذشت و خواسته های آنان را جدی نگرفت. مهمتر از برگزاری جلسات، عملیاتی شدن خروجی گفتمان ها می باشد و دستگاه ها باید ملزم به اجرای وظایف قانونی خود در این زمینه شوند.
تسهیل جابه جایی معلولان در سطح شهر
وی، جابه جایی معلولان در سطح شهر را بسیار ضروری خواند و خاطر نشان کرد: متولیان ناوگان حمل و نقل عمومی باید تاکسی، اتوبوس و تاکسی ون ویژه معلولان را خریداری و در خطوط مشخص بکارگیری نمایند و در صورت امکان، آنان را از مبداء به مقصد و از مقصد به مبداء دلخواه در محدوده شهر جابه جا کنند تا بدون دغدغه امکان حضور در سطح شهر و رسیدگی به امور جاری را داشته باشند. آجرلو یادآور شد: متاسفانه بسیاری از افراد سالم جامعه در رویارویی با معلولان به روش های غیر حرفه ای نظیر دلسوزی و ترحم روی می آورند که شرایط زندگی را برای معلولان سخت تر می کند؛ برگزاری کارگاه های آموزشی، دوره های تئوری و عملی زندگی در شهر، برگزاری جلسات توجیهی در مدارس و دانشگاه ها ویژه نحوه تعامل و معاشرت اجتماعی با معلولان و... راهکارهای مناسبی در این زمینه می باشد.
لحاظ ایزوهای جهانی در پروژه های عمرانی سطح شهر
وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار لحاظ استانداردها و ایزوهای جهانی در پروژه های عمرانی سطح شهر که امکان استفاده آسان معلولان از آنها را تضمین نماید، شد و بیان کرد: همچنین می توان از مشاوران، نخبگان و افراد کارآزموده در این زمینه بهره جست و دانش و تجربه آنان را در مسیر عملیاتی قرار داد. عضو پارلمان شهری کرج در پایان ابراز امیدواری کرد: کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر کرج بتواند به سهم خویش گام هایی برای زندگی آسوده تر معلولان در سطح شهر بردارد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود