21 تیر 1393
شماره خبر: 125711

لزوم بازنگری در طرح ارائه شده برای احیای باغ سیب

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

لزوم بازنگری در طرح ارائه شده برای احیای باغ سیب


مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج بر لزوم بازنگری در طرح ارائه شده از سوی شرکت کشت و صنعت مطهری برای احیای باغ سیب تاکید کرد و گفت: در این طرح کاربرد اکولوژیکی باید مورد توجه قرار گیرد.
نشست مشترکی با حضور کارشناسان و اساتید حوزه کشاورزی و فضای سبز به منظور رسیدگی به وضعیت باغ سیب مهرشهر و بررسی طرح پیشنهادی شرکت کشت و صنعت مطهری برای احیای این باغ در محل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج برگزار شد. در این نشست کارشناسان و نمایندگانی از دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، فرمانداری، جهاد کشاورزی، محیط زیست، سازمان پارکها و فضای سبز و ... حضور داشتند و به بررسی طرح ارائه شده پرداختند. مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در نشست مذکور با تاکید بر لزوم احیا و بازسازی باغ سیب مهرشهر اظهار داشت: تهیه و تدوین طرح احیای باغ سیب از سوی شرکت کشت و صنعت مطهری نویدبخش افزایش توجه به این باغ است اما در این میان باید تمامی جزئیات بهسازی و احیای این سرمایه عظیم مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد. وی با تاکید بر توسعه پایدار باغ سیب مهرشهر افزود: در راستای اجرای طرح مذکور باید جنبه های زیست محیطی باغ نیز در نظر گرفته شود. این مسئول بر پلاک گذاری درختانی که در این باغ کاشته می شوند، تاکید کرد و یادآور شد: در این زمینه باید شناسنامه برای درختان تهیه و موقعیت مکانی و مشخصات ظاهری آنها ثبت شود. زارع ادامه داد: باغ سیب نیازمند گونه های مقاوم است که باید در زمان کاشت درختان، از سوی شرکت مربوطه این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد. وی از بررسی جزئیات طرح ارائه شده از سوی شرکت کشت و صنعت مطهری برای احیای باغ سیب خبر داد و اعلام کرد: این طرح دارای یکسری معایب و مشکلات است که در حوزه تخصصی باید رفع شود. این مسئول افزود: مسئولان این شرکت باید با بازبینی و رفع مشکلات فعلی طرح، هرچه سریعتر نسبت به احیای باغ و بازکاشت درختان در قطعه های مختلف اقدام کنند. زارع خاطرنشان کرد: از نظر تخصصی کارشناسان سازمان پارکها، این طرح با وضعیت فعلی به هیچ وجه قابل اجرا در باغ سیب نیست و شرکت باید پس از بازنگری و تصحیح موادی از طرح مذکور، آن را مجددا به سازمان ارسال کند. مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج اظهار داشت: با توجه به کاربری باغ سیب در طرح تفصیلی به صورت فضای سبز، مهم ترین کارکرد آن کاربرد اکولوژیکی است که متاسفانه هیچ اشاره در طرح به این مهم نشده و ارزیابی زیست محیطی در طرح وجود ندارد. وی گفت: در واقع یکی از ایرادات پایه این طرح این است که باید یک اکولوژیست در کنار تیم طراحی وجود داشته باشد. این مسئول ادامه داد: در راستای احیای باغ سیب مهرشهر، مسئولان دست اندرکار تنها نباید مباحث اقتصادی را مدنظر داشته باشند چون این باغ سرمایه ملی و متعلق به همه شهروندان است، هدف مدیران شهری از احیای این باغ کمک کاهش آلودگی هوای شهر و رویکرد اکولوژیکی آن است.
عزم جدی پارلمان شهری کرج برای حفظ سبزینگی شهر
در ادامه این نشست عضو شورای اسلامی شهر کرج با تشکر از شهروندان و مسئولانی که حامی حفظ و احیای باغ سیب مهرشهر بودند، اظهار داشت: در حوزه فضای سبز شهری، هیچ یک از مسئولان و شهروندان نباید کوتاهی کنند چون این سرمایه ها میراثی برای آیندگان هستند و سلامت نسل آینده را تضمین می کنند. بهنام محمودی افزود: در حال حاضر به دلیل ساخت و سازها، فضاها و عرصه های سبز در شهرها در حال از بین رفتن است، مدیران و مسئولان باید اهتمام ویژه ای در راستای حفظ سبزینگی شهرها داشته باشند. وی با اشاره به گذشته باغشهری کرج گفت: باغ سیب مهرشهر ریه تنفسی این کلانشهر است و باید روز به روز گسترش یابد نه اینکه از سوی برخی افراد درختان آن قطع شود. این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر رئیس و اعضای پارلمان شهری کرج اهتمام ویژه ای برای حفظ باغ سیب و برخورد با متخلفان در حوزه قطع اشجار و تخریب فضای سبز عمومی دارند و به طور قطع با سوءاستفاده کنندگان در این زمینه برخورد خواهند کرد.
طرح ارائه شده از شفافیت کافی برخوردار نیست
همچنین در بخشی از این نشست دیگر عضو شورای شهر کرج و نماینده شورا در کمیسیون ماده 7 اعلام کرد: در حال حاضر منطقه مهرشهر دارای عرصه های فضای سبز مطلوبی است که باید از این سرمایه های خدادادی نهایت استفاده و بهره را برد. فاطمه آجرلو با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر نماینده و منتخب مردم هستند، افزود: تمامی مسائل و جزئیات قطع درختان در باغ سیب مهرشهر توسط اعضای شورای شهر بررسی شده و در حال بررسی است و امید می رود که چنین اتفاقی در شهر تکرار نشود. وی یادآور شد: طرح ارائه شده از سوی شرکت مطهری از شفافیت کافی برخوردار نبوده و باید با برگزاری جلسات کارشناسی این مهم مورد بررسی قرار گیرد. لازم به ذکر است که در پایان این جلسه مقرر شد طی یک هفته آینده نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه طرح مذکور ارائه تا در بازبینی های طرح مربوطه لحاظ شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود