27 مرداد 1393
شماره خبر: 127610

عملکرد باغ سیب مهرشهر کرج باید اکولوژیکی باشد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

عملکرد باغ سیب مهرشهر کرج باید اکولوژیکی باشد


مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج گفت: عملکرد باغ سیب مهرشهر کرج باید عملکردی اکولوژیکی و در راستای حفظ فضای سبز باغ باشد.
عباس زارع با بیان این مطلب افزود: طی 10 سال گذشته عملکردهای متفاوتی از جمله ایجاد فضای اسب دوانی، دوچرخه و ماشین سواری برای باغ سیب دیده شده بود که من موافق این موضوع نیستم و معتقدم عملکرد باغ باید عملکرد اکولوژیکی باشد. وی گفت: از معابر و فضاهای اطراف همانند باغ جهانشهر می توان استفاده های مطلوب و بهینه ای داشت کرد تا ضمن ایجاد فضای تفرجی برای مردم آسیبی به قطعات سبز باغ وارد نشود.
رویکرد اقتصادی زمینه ساز از بین رفت باغ سیب مهرشهر
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در تشریح وضعیت باغ سیب مهرشهر عنوان کرد: طی سالیان گذشته باغ سیب مهرشهر به تدریج در قالب رها شدگی، قطع اشجار، بروز آفت و بیماری، خشک و نیمه خشک شدن درختان شاهد از بین رفتن بسیاری از درختان این باغ بودیم. وی تفکر مالک فعلی باغ را تفکری اقتصادی خواند و افزود: به تبع این تفکر ماموریتی برای موضوع اکولوژیک و بهبود وضعیت زیست محیطی در شرح وظایف مالک تصور نشده است. زارع گفت: به طور قطع زمانی که اراضی پیش بینی شده باغ سیب در اختیار شهرداری قرار گیرد، مطالعات دقیقی در خصوص کاربری های آن انجام می شود که بی شک موضوع تفرج اولویت اول شهرداری در این اراضی نیست. وی تصرح کرد: رویکر شهرداری در این خصوص باید رویکردی کاملا زیست محیطی و اکولوژیکی باشد و اراضی در اختیار شهرداری تحت تاثیر این تفکر به فضای سبزی گسترده تبدل شود، علاوه بر این به منظور احیاء و بهبود فضای سبز باغ سیب، کاشت درختانی با بازدهی بالای اکولوژیک در فضای باغ امری ضروری است که خوشبختانه اراده انجام این مهم در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج وجود دارد.
پیگیری شهرداری برای تملک سهم دانشگاه علامه از باغ
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج در خصوص باغ سیب مهرشهر با بیان اینکه کارهای مقدماتی در این خصوص صورت گرفته و توافق های اولیه در این راستا انجام شده است، گفت: طبق این توافق اراضی جبهه شرقی باغ سیب مهرشهر که 30 درصد مساحت باغ را شامل می شود و عمدا اراضی زراعی هستند در اختیار بنیاد مستضعفان به عنوان مالک قرار می گیرد. زارع ادامه داد: بر این اساس مالک می تواند بر اساس ضوابط طرح تفصیلی در اراضی تحت تملک خود اقدام به ساخت و ساز کند.
این مسئول با اشاره به مساحت بیش از 280 هکتاری باغ سیب مهرشهر افزود: طبق توافقات صورت گرفته حدود 200 هکتار از اراضی مشجع باغ حد فاصل بلوار ارم تا ادامه چهارباندی و بلوار دانش با کاربری فضای سبز در اختیار شهرداری قرار می گیرد. زارع با یادآوری اینکه 70 هکتار از اراضی باغ سیب مهرشهر در مالکیت دانشگاه علامه است، اظهار امیدواری کرد تا با انعقاد تفاهم نامه ای فی مابین دانشگاه و مدیریت شهری این فضا نیز با کاربری فضای سبز دراختیار شهرداری قرار گیرد تا به تبع آن بتوان نسبت به یکپارچه سازی فضای سبز در این اراضی اقدام کرد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی کیفیت و ماهیت ساخت و سازهایی که در 30 درصد از اراضی باغ سیب انجام می شوند بر لزوم اجرای اقدامات کارشناسی شده در این خصوص تاکید کرد و گفت: اراده مجموعه مدیریت شهری نیز تحقق این مهم است. زارع بیان کرد: به منظور پیشگیری از آسیب های احتمالی به قطعات مشجع باغ سیب ساخت و سازها در اراضی مسکونی باغ باید بگونه ای باشد که ساختمان ها در میان انبوهی از درختان احداث شوند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود