کمیسیون تدوین استاندارد ملی نشانه ها و تابلوها در شبکه مترو تشکیل جلسه داد
سپیدارآنلاین: گروه شهری
نشست دو روزه کمیسیون استانداردسازی نشانه ها و تابلوها در سیستم حمل و نقل ریلی با عمده هدف افزایش ایمنی مسافران و کاهش سوانح در محل سازمان قطار شهری کرج و حومه برگزار شد و طی آن کارشناسانی از کلانشهرهای کشور به بحث و تبادل نظر پیرامون موارد دستور کار کمیسیون پرداختند.
کشورهای دارای صنعت مترو، علاوه بر تبعیت از استانداردهای جهانی، با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگ و سنن مردم خویش نسبت به تدوین استاندارد ملی در زمینههای مختلف از جمله نشانهها و تابلوها اقدام می نمایند که در واقع استاندارد ملی در راستای اصلاح و تکمیل استاندارد جهانی میباشد. افزایش ایمنی مسافران و کاهش سوانح، کسب رضایت شهروندان با حداکثر راهنمایی و هدایت مسیر و تسهیل تردد و کاهش اتلاف زمان، پیشگیری از پیگردهای قضایی و کاهش اشتباهات در طراحی، چاپ، نصب و جانمایی علائم و تابلوها که هر گونه اشتباه یا کم تجربگی در هر یک از فرآیندهای فوق الذکر می تواند برای مسافرین منجر به سانحه شود، از جمله اهداف اصلی تشکیل کمیسیون مذکور است. کمیسیون تدوین استاندارد نشانه ها و تابلوها در مهر ماه سال 1392 برای نخستین بار تشکیل جلسه داد و با عضویت کارشناسانی از سازمان قطار شهری کلانشهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه در سه محور کلی طرح نشانهها و تابلوها، ابعاد، جانمایی و چگونگی نصب نشانهها و تابلوها و جنس و رنگ تابلوها به فعالیت کارشناسی خود ادامه می دهد. معاون تجهیز و بهره برداری سازمان قطار شهری کرج و حومه در همین ارتباط با برگزاری آخرین جلسه کمیسیون استانداردسازی نشانه ها و تابلوها اظهار داشت: نشست فوق پیرو تصویب قسمت اول طرح "نشانه ها و تابلوها در سیستم حمل و نقل درون شهری و حومه" برگزار شد. کوزه کنانی ادامه داد: نشست نهایی قسمت دوم طرح فوق در روزهای 23 و 24 شهریور ماه سال جاری در محل سازمان قطار شهری کرج و حومه و با حضور مدیران و کارشناسان قطار شهری کلانشهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم و اهواز به ریاست مهندس عبداله پور، مدیر سوانح و ایمنی شرکت بهره برداری راه آهن شهری (مترو) تهران و حومه برگزار شد. وی خاطر نشان کرد: پس از دو روز بحث و بررسی پیرامون الزامات نصب و جانمائی تابلوها در سیستم ریلی مفاد آن به تصویب رسید و کلیه موارد تصویب شده در این کمیسیون به اجلاسیه بعدی کمیته ملی تدوین استاندارد ملی کشور ارسال می شود تا مورد تائید و تصویب قرار گیرد. کنانی در پایان گفت: برگزاری این کمیسیونها می تواند منجر به رفع مشکلات و توسعه علمی صنعت مترو گردد. شایان ذکر است که این نشانه ها و تابلوها در دیگر کشورها نیز بنا به نوع کاربری در هر کشور طراحی و به تصویب استاندارد ملی آن کشور می رسد و در نهایت در ایستگاههای مترو بکار برده می شوند.