6 مهر 1393
شماره خبر: 130098

نقش تسهیل گری معتمدین محلی در بهسازی بافت های فرسوده

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نقش تسهیل گری معتمدین محلی در بهسازی بافت های فرسوده


در حالی که بسیاری از طرح های بهسازی بافت های فرسوده به دلیل عدم مشارکت ساکنین توفیق چندانی نداشته اما ستاد ساماندهی تپه مرادآب کرج با اتکا به همراهی معتمدین بخش اعظم ماموریت های خود را به انجام رسانیده است.
مدیر اجرایی ستاد ساماندهی تپه مرادآب کرج در محل کار خود با جمعی از معتمدین مناطق شش گانه اسلام آباد دیدار کرد و از همراهی و اعتماد آنان به روند تملک بناهای ریزدانه و ناپایدار و آزادسازی اراضی ارتفاعات بالای 1400 متری تپه مرادآب تقدیر و تشکر به عمل آورد. در بازدید هوایی ابتدای دهه هفتاد رئیس جمهور وقت کشور (هاشمی رفسنجانی) از وضعیت نامناسب تپه مرادآب و مشاهده تجمع بناهای ریزدانه و ناپایدار در قالب بافت فرسوده پلکانی دستور ویژه ای جهت تملک و آزادسازی آن صادر شد.
البته در ابتدا بر سر تعیین محدوده آزادسازی اراضی اختلاف نظر اساسی وجود داشت اما در نهایت مقرر شد ستاد ساماندهی به صورت هیئت امنایی کار آزادسازی 72 هکتار از اراضی ارتفاعات بالای 1400 منطقه اسلام آباد (موسوم به تپه مرادآب) را آغاز کند. از آن سال تاکنون، بیش از 4500 پلاک ریزدانه و ناپایدار مسکونی و تجاری که حدود 70 هکتار از اراضی فوق الذکر را شامل می شود، آزادسازی شده و برای تملک بیش از 450 پلاک باقیمانده در زمینی به مساحت 2 هکتار نیز حدود 60 میلیارد ریال اعتبار لازم است. تامین منابع مالی خریداری املاک مسکونی و تجاری واقع در اراضی مذکور از محل فروش اراضی سرمایه ای و همچنین حمایت های مالی شهرداری کرج صورت گرفته است. همچنین مقرر گردیده پس از پایان کامل عملیاتِ آزادسازی، کار احداث پارک، مجتمع های تفریحی و گردشگری و هتل با مشارکت بخش خصوصی آغاز شود که در این زمینه مدیر اجرایی ستاد ساماندهی باور دارد؛ بدون همراهی معتمدین مناطق شش گانه اسلام آباد رسیدن به نقطه کنونی ممکن نبود. علیرضا رحیمی در نشست با معتمدین اسلام آباد با تاکید بر نقش تسهیل گیری معتمدین محلات در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده اظهار داشت: ستاد ساماندهی با بهره گیری از جایگاه ارزشمند و تاثیرگذاری معتمدین بر افکار عمومی موفق به تملک و تخریب بیش از 4500 بنای ریزدانه و ناپایدار طی سالیان اخیر شده است. وی اذعان داشت: اعتماد مردم به معتمدین که معمولا ریش سفیدان و بزرگان هستند بسیار ویژه است و مدیریت شهری در اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی همواره از نقشِ میانجیگری آنان بهره جسته است. رحیمی با بیان اینکه وساطت معتمدین موجب فرو ریختن دیوار بی اعتمادی بین مالکین بناهای ناپایدار و ستاد ساماندهی شده است، گفت: بدون وجود همراهی معتمدین حتی کوهی از اعتبار هم قادر به متقاعد ساختن مالکین قدیمی اسلام آباد به فروش خانه و مغازه خود نبود و اگر ناچار به استفاده از گزینه های قهرآمیز هم می شدیم، هزینه های سیاسی و اجتماعی طرح افزایش می یافت. مدیر اجرایی ستاد ساماندهی تپه مرادآب کرج بیان داشت: اعتبار معنوی معتمدین در کنار اعتماد مالی دولت و مدیریت شهری موجب تسهیل در روند تملک اراضی تپه مرادآب شده و اکنون در اواخر راه هستیم. رحیمی در بخشی پایانی سخنانش با اشاره به موافقت شورای شهر با کلیات ارتقای ستاد ساماندهی به سازمان بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده اظهار امیدواری کرد که در سازمان مذکور نیز حساب ویژه ای روی همراهی معتمدین محلات باز خواهد شد و آنان سفیران نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده در محلات خواهند بود. در فواصلی از این دیدار، معتمدین مناطق شش گانه اسلام آباد نیز به انعکاس مطالبات مردم پرداختند و خواستار تقویت خدمات رسانی شهری در منطقه مذکور شدند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود