6 مهر 1393
شماره خبر: 130126

افزایش سطح توقعات خانواده ها منجر به تعویق ازدواج جوانان شده است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

افزایش سطح توقعات خانواده ها منجر به تعویق ازدواج جوانان شده است


معاون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج یکی از موانع ازدواج به موقع جوانان را افزایش سطح توقعات خانواده ها دانست.
سید علی اکبر میروکیلی با اشاره به سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) عنوان کرد: ازدواج يك پيمان مقدس است كه در ميان تمام اقوام و ملل در تمام زمان‌ها و مكان‌ها وجود داشته است و این پدیده اجتماعی يك نياز و خواسته طبيعي زن و مرد است و همه مكاتب سالم در جوامع بشري به ويژه مكاتب آسماني و خاصه دين مبين اسلام بر آن صحه نهاده و پيروان خود را به ازدواج دعوت و ترغيب كرده است. معاون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج اظهار داشت: بدون تردید انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیم ها در طول زندگی انسانهاست و در حقیقت همه هیجانات، تولید مثل، تربیت نسل آینده، درآمد، مسئولیت، تامین نیازها و چالش های آینده زندگی ما به آن بستگی دارد. وی گفت: یکی از شاهکارهای حوزه تکامل انسان، جاذبه و کشش مادی و معنوی زن و مرد به یکدیگر است که در صورت شکل گیری صحیح آن، در سلامت و سعادت انسان ها نقش تعیین کننده ای دارد. خاستگاه این جاذبه بیان گر نقش متقابل و یکسان زن و مرد است. میروکیلی ادامه داد: آموزش پیش از ازدواج زوجهای جوان یک ضرورت مسلم تلقی می شود. هر اندازه دختر و پسر اطلاعات بیشتری در جهت شناخت خود و همسر آینده شان داشته باشند و ملاک های عقلانی تری را برای انتخاب همسر در نظر بگیرند، در زندگی زناشویی خود با مشکلات و ناسازگاری های کمتری مواجه خواهند بود. این مسئول گفت: بي شك يكي از دل مشغولي‌هاي مهم جوانان جامعه ما و خانواده‌هاي آن‌ها ازدواج و تشكيل زندگي مستقل است كه براي رسيدن به آن با مشكلات و موانعي روبه رويند كه هم صحبت شدن با آن‌ها و گوش فرا دادن به حديث دلشان تنها كاري است كه از دست ما بر مي‌آيد. معاون فرهنگی ، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج با اشاره به اینکه امروز با مشکلاتی نظیر بالا رفتن توقعات خانواده‌ها و جوانان ، محدوديت امكانات رفاهي و مادي و ساير مشكلات اقتصادي و اجتماعي مواجهه هستیم، عنوان کرد: به نظر مي‌رسد كه تفاوت‌هاي اصلي ازدواج‌هاي قديم و جديد در اين است كه در حال حاضر مردم جامعه انتظار دارند كه جوانان بايد زندگاني خود را با وجود تمام امكانات شروع كنند در حالي كه در گذشته چنين انتظاري وجود نداشت. وی در ادامه گفت: اكثر جوانان جامعه ما براي ازدواج با مشكلات اقتصادي و اجتماعي زيادي مواجهند كه ازدحام جمعيت، كمبود امكانات و منابع، مسكن و ... از دلايل اين مشكلات است كه اين موانع بايد با گذشت زمان و از طريق برنامه‌ريزي‌هاي ميان مدت و بلند مدت برطرف شود. این مسئول بیان کرد: تمامی اين‌ مشكلات مي‌تواند با آموزش خانواده ها و جوانان در رابطه با معیارهای ازدواج و اصول تحکیم خانواده و با همت اراده جمعي، واقع‌نگري از ميان برداشته شود و نويد زندگي با دغدغه فكري كم‌تر و انتظارات واقع بينانه‌تر همراه با محبت و صفاي بيش‌تر را به جوانان داد.
وی حوزه های فرهنگی جامعه اعم از بهزیستی، آموزش و پرورش، ارشاد، حوزه علمیه و حوزه معاونت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداریها و... را موظف به همکاری بیشتر در رابطه با آموزش خانواده ها و ایجاد بسترهای فرهنگی برای آنها در راستای تحکیم خانواده، تربیت جوانان و مقوله ازدواج جوانان دانست و خواستار هم افزایی بین حوزه های فرهنگی جامعه شد . وی از همکاری این معاونت با آموزش و پرورش کرج با عنوان طرح 120 مدرسه خبر داد و گفت : در این طرح 240 کلاس از مدارس در اختیار معاونت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج قرار گرفته است که با تجهیز این کلاسها و تجهیز فضای سبز این مدارس آموزشهایی در رابطه با تحکیم خانواده به دانش آموزان داده می شود.
این مسئول گفت: همچنین با همکاری ستاد پیشگیری از جرائم دادگستری های کرج مربیانی از سوی این ستاد در راستای آموزش جوانان برای تحکیم بنیان خانواده و مقوله ازدواج در مدارس حاضر می شوند. میروکیلی در پایان همچنین از آموزش 1100 آموزگار توسط معاونت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج در رابطه با بنیان خانواده خبر داد و گفت: این آموزگاران پس از گذراندن آموزشهای لازم حدود سه هزار و 500 تن از اولیای دانش آموزان را از مسائل مربوط به تربیت فرزندان و تحکیم خانواده آگاه خواهند کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود