21 دی 1393
شماره خبر: 135367

کرج از پرسه سگهای ولگرد خالی می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

کرج از پرسه سگهای ولگرد خالی می شود


کارگروه کنترل جمعیت سگهای ولگرد با ترحم با حضور معاون فنی و عمرانی فرمانداری کرج در محل فرمانداری برگزار و در خصوص وظایف این کارگروه و مزایای اجرای این طرح ملی گفتگو شد.
قائم مقام خدمات شهری شهرداری کرج در این نشست با اشاره به مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداری ها، جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را از جمله وظایف شهرداری ها خواند و افزود: بر این اساس شهرداری کرج با تولی گری معاونت خدمات شهر اقدام به اجرای طرح کنترل جمعیت سگهای ولگرد کرده است. اصغر نصیری در خصوص معایب طرح اتلاف سگهای ولگرد که در گذشته انجام می شد، افزود: ایجاد آلودگی محیطی، ایجاد رعب و وحشت در شهروندان، نارضایتی انجمن های حمایت از حیوانات، مخاطرات بالا به جهت استفاده از تفنگ و عدم امکان کنترل جمعیت سگهای ولگرد از جمله این معایب است. نصیری، یکی از مشکلات مهم بهداشتی در بسیاری از شهر ها و روستاهای کشور را وجود سگ های ولگرد ذکر کرد و با بیان اینکه تا کنون ‌832 بیماری‌ قابل‌ انتقال‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ شناسایی‌ شده‌ است‌، گفت: بی شک رقم عنوان شده طی سال‌های‌ بعد افزایش می یابد. وی با اشاره به تهدیدزا بودن این‌ بیماری‌ها، بر ضرورت اطلاع‌ رسانی‌ و ارتقای سطح‌ آگاهی‌ جامعه‌ در این‌ زمینه‌ تاکید کرد و افزود: کارشناسان‌ و متخصصان‌ دامپزشکی‌ با بیان‌ این‌ مطلب‌ که‌ هر روز بر تعداد افرادی‌ که‌ به‌ نگهداری‌ حیوانات‌ خانگی‌ رو‌ می‌ آورند، اضافه‌ می شود، معتقدند، در تمام‌ جوامع‌ مهمترین‌ مشکلی‌ که‌ در این‌ زمینه‌ مطرح‌ می‌ شود، مسئله بیماری‌های‌ مشترک‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ است‌. این مسئول، هدف از اجرای طرح کنترل جمعیت سگ های ولگرد را علاوه بر کنترل بیماری هایی قابل انتقال بین حیوان و انسان، ارتقای سطح آگاهی های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجه با حیوانات مزاحم ذکر و عنوان کرد: بیماری های قابل انتقال از طریق شناسائی کانون تجمع سگ های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب ممکن می شود؛ آنچه در اجرای این طرح به عنوان هدف مهم تلقی می شود، ارتقاء سطح آگاهی های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم است. نصیری با بیان اینکه، طرح فوق به صورت کشوری سیاستگذرای شده است، عنوان کرد: تشکیلات اجرایی طرح در سطح ملی، استانی، شهرستان و شهری اجرایی می شود. وی در خصوص ضرورت اجرای طرح، عنوان کرد: جلوگیری از شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان، جلوگیری از تولید مثل بی رویه سگ های ولگرد، ایجاد آسایش عمومی در شهرها و روستاها، عدم ایجاد آلودگی محیطی، استفاده از شیوه اخلاقی و مردم پسند، بهره گیری از روش ایمن و بی خطر برای شهروندان از جمله مهمترین ضرورت هایی است که در خصوص اجرای طرح کنترل جمعیت سگهای ولگرد مطرح می شود.
نصیری، گفت: در صورت اجرا نشدن برنامه کنترل و مبارزه، جمعیت سگ ها به شکل تصاعدی افزایش می یابد و با توجه به اینکه هر سگ ماده در هر زایمان شش تا هشت توله به دنیا می آورد، اجرای طرح کنترل جمعیت سگهای ولگرد بسیار حائز اهمیت می باشد.
امکانات مورد نیاز طرح کنترل جمعیت سگهای ولگرد
قائم مقام خدمات شهر شهرداری کرج در توضیح امکانات مورد نیاز اجرای طرح کنترل جمعیت سگهای ولگرد، عنوان کرد: پیش بینی محل نگهداری حیوانات مزاحم، تامین تجهیزات زنده گیری و تجهیزات حفاظت فردی و بهداشتی از جمله این امکانات می باشد. نصیری در خصوص مراحل اجرای عملیات کنترل سگ های ولگرد با اشاره به زنده گیری از طریق استفاده از دستگاه خفت گیر و سلاح بی هوشی اظهارداشت: با این روش انتقال سگها به پناهگاه انجام و پس از آن عملیات عقیم سازی و کنترل بیماریها، نشانه گذاری و آزاد سازی تعدادی از سگها در سطح شهر با هدف حفظ تعادل زیست محیطی انجام می شود، ضمن آنکه مرگ با ترحم سگهای بیمار نیز در راستای این اقدامات انجام می شود.
وی با بیان اینکه زنده گیری و انتقال سگها به پناهگاه نیاز به بهره گیری از هشت نفر نیروی انسانی آموزش دیده در قالب چهار اکیپ دارد، افزود: تامین لباس کار، ماسک، دستکش و کفش مناسب و تامین چهار عدد دستگاه خفت گیر و چهار قبضه سلاح بیهوشی از دیگر امکاناتی است که برای انتقال سگهای ولگرد به پناهگاه، نیاز است، علاوه بر این طبق پیش بینی های صورت گرفته، انجام این فعالیت ها به استفاده از چهار دستگاه خودرو باری نیازمند است. نصیری، انجام عملیات عقیم سازی و کنترل بیماریها، ساخت پناهگاه مطابق با استانداردهای لازم، بکارگیری یک نفر دامپزشک و تکنسین و تامین خوراک سگها را از دیگر مواردی ذکر کرد که اجرای طرح کنترل سگهای ولگرد به آن نیاز دارد. وی، افزود: تامین فضاهای مورد نیاز نگهداری به تفکیک و انجام عمل عقیم سازی و واکسیناسیون نیز از دیگر موارد مورد نیاز اجرای این طرح ملی و مهم است. قائم مقام خدمات شهر شهرداری کرج، اولین و مهمترین نتیجه مناسب این طرح عقیم سازی سگهای ولگرد را جلوگیری از حاملگی ها و تولد توله های ناخواسته ذکر کرد و گفت: عملیات عقیم کردن، سگ را آرام تر می کند و موجب بهتر شدن رفتار این سگ ها نیز می شود. نصیری، عنوان کرد: سگها ناقل بیماریهای مختلفی هستند که از جمله آنها بيماري‌ هاي زونوتيک می باشد؛ بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت از ميان 1709 عامل بيماري ‌زا، 832 عامل، از حيوانات به انسان مانند، هاری، سالک، کيست هيداتيک، بیماری لپتوز پیروز، بیماری های انگلی، آلودگی با کک ، گال و قارچها می باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود