9 بهمن 1393
شماره خبر: 136613

بازنگری اساسی در جرایم قطع درختان

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

بازنگری اساسی در جرایم قطع درختان


عضو شورای اسلامی شهر کرج با انتقاد شدید از میزان فعلی جرایم قطع اشجار، خواستار بازنگری اساسی در آن شد و گفت: بیایید با نگاه واقعی به تهدیدهای زیست محیطی و در نظر گرفتن نیاز مبرم شهرها به عرصه های فضای سبز مانع از تبدیل طبیعت به جولانگاه ساخت و ساز و طرح های عمرانی شویم!
فاطمه آجرلو در حاشیه بازدید میدانی اعضای کمیسیون ماده 7 از سطح شهر، با اشاره به روند فزاینده ترافیک و آلودگی هوا اظهار داشت: مشکلات کلانشهر کرج درست از زمانی آغاز شد که انسانها و جمعیت مهاجر به جانِ درختان و باغات افتادند و با تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی و مزروعی، طبیعت را به نفعِ مادی خویش زخمی و جریحه دار کردند.
وی با تاکید بر اینکه با گذشت زمان و ایجاد ارزش افزوده برای اراضی مزروعی و باغات از یکسو و عقب ماندن کشاورزان و باغداران از چرخه علوم کشاورزی از دیگر سو، شاهد تخریب منابع طبیعی، جنگلها و عرصه های فضای سبز به نفع ساختمان سازی و اجرای طرح های عمرانی می باشیم، بیان کرد: مادامی که قانون از عزم راسخ برای مقابله این معضل برخوردار نباشد و در برابر چنین فجایع تلخی سکوت اختیار کند، قطعا توپ و بازی در زمین متخلفین خواهد بود و آن در مسیر تحقق اهداف شان یکه تازی می کنند. این نماینده مردم در پارلمان شهری ادامه داد: البته با گسترش شهرها و نیاز مبرم به اجرای طرح های عمرانی و راهسازی، بعضا چاره ای جز جابه جایی یا قطع درختان وجود ندارد که این موضوع جزو استثناعات به شمار می رود و جای بحثی درباره آن وجود ندارد؛ چرا که در نهایت رسالتِ طبیعی و ذاتی طبیعت نیز خدمت به بشریت است. به گفته آجرلو، مدیریت شهری کرج با تاکید بر افزایش سرانه های فضای سبز و توجه ویژه به ارتقای نشاط اجتماعی و شادابی شهروندان، ضمن مخالفت با قطع بی رویه اشجار و آسیب به منابع طبیعی، از کلیه ابزارهای قانونی اعم از تشویقی و بازدارنده برای دفاع و صیانت از «حقوق شهروندی» کرجی ها استفاده می کند. مشکلات کلانشهر کرج درست از زمانی آغاز شد که انسانها و جمعیت مهاجر به جانِ درختان و باغات افتادند و با تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی و مزروعی، طبیعت را به نفعِ مادی خویش زخمی و جریحه دار کردند...
نماینده شورای شهر در کمیسیون ماده 77 شهرداری کرج در ادامه از بازنگری در بندها و تباصر این کمیسیون و همچنین افزایش جرایم و عوارض ریالی قطع یا جابه جایی درختان خبر داد و گفت که در حال حاضر کارشناسی های لازم از سوی هیاتی علمی انجام می شود. بر این اساس، پس از انجام کارشناسی های لازم و حصول توافق بین اعضای کمیسیون، ارقام پیشنهادی برای اصلاح عوارض ریالی قطع یا جابه جایی درختان در قالب لایحه ای روانه شورای شهر می شود تا پس از اعلام نظر و تصویب نمایندگانِ مردم ضمانت اجرایی به خود گیرد. آجرلو گفت: از آنجا که در حال حاضر عوارض ریالی قطع یا جابه جایی درختان بر اساس مصوبه سال 90 شورای شهر محاسبه و دریافت می شود و نیز با توجه به گرانی و تورم موجود، باید نرخ های جدید به نحوی محاسبه و کارشناسی شوند که در درجه نخست از بازدارندگی لازم برای دفاع از درختان برخوردار باشند و در ثانی، از محل جرایم قادر به اجرای طرح های توسعه فضای سبز باشیم. وی همچنین خواستار شناسایی و تقدیر از باغداران نمونه و افرادی که برغم شرایط کم آبی اما با استفاده از روش های علمی آبیاری نسبت به نگهداری و توسعه فضای سبز اقدام می کنند، شد و آن را در گامی در راستای تشویق شهروندان به فعالیت بیشتر در این حوزه دانست. این مسئول گفت: مدیریت آب و جلوگیری از هدررفت آب، جلوگیری از خشک شدن درختان و گیاهان، نگهداری از درختان در فصل کم آبی و ... از جمله آیتم های معرفی باغدار نمونه است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود