29 بهمن 1393
شماره خبر: 137875

اخلاق روابط عمومی؛ نقطه تلاقی علم اخلاق و عمل

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

اخلاق روابط عمومی؛ نقطه تلاقی علم اخلاق و عمل


اخلاق روابط عمومی نقطه تلاقی علم اخلاق و عمل روابط عمومی است. با توجه به ویژگیهایی که در خصوص ماهیت اخلاق وجود دارد، اخلاق روابط عمومی نیز امري درونی و مرتبط با ارزشها و هنجارهاست و با این مفهوم مجموعه قواعد و اصول اخلاقی باید توسط ارتباط گر و سازمان ارتباطی رعایت شود.
از این نوع اخلاق روابط عمومی اگرچه تابع اصول کلی و قواعد جهان شمول است اما به علت ریشه گرفتن آن از مجموعه ارزشهاي بطن جامعه می تواند از جامعه و فرهنگی دیگر متفاوت و متغیر باشد. در عرصه ملی می توان به کشور انگلستان اشاره کرد که در سال 1923 مقررات حاکم بر آیین نامه حرفه اي آمریکایی در رابطه با روابط عمومی را ویرایش کرد. در عرصه بین الملل در سال 1961 انجمن بین الملل روابط عمومی (ایپرا) با الهام از اعلامیه جهانی حقوق بشر، آنرا به عنوان اصول اخلاق حرفه اي روابط عمومی مورد تایید قرار داد. بعدها با تغییرات جزیی در سالهاي بعد از جمله در کنفرانس تهران هنوز این مقررات ناظر به فعالیتهاي شاغلان حرفه روابط عمومی است. در اجلاس استانبول رعایت اخلاق از مظهر اعتمادسازي تاکید شده بود. از این رو در سال 2007 از سوي این انجمن سال اخلاق نامگذاري شد. در اجلاس سال 2007 تاکید شد روابط عمومی حکومت بر قلبها و به دست آوردن دلها یا همان مردم داري است که امروزه با مشتري مداري به کار می رود. روابط عمومی برقراري نوعی توازن بین منافع عمومی و خصوصی است و این در حالی است که منافع سازمان همان منافع مردم است.
مهمترین هدف اخلاقی واحد روابط عمومی
مشاهدات نشان می دهد که شاغلان روابط عمومی در بخشهاي دولتی، عمومی و خصوصی اغلب در کسب یا انتشار اطلاعات با دشواریهاي اخلاقی روبرو هستند که به سرعت تصمیم گیري آنها تاثیرگذار است. به طور مثال رازداري و حفظ اسرار سازمان تا چه حد مجاز است. چه زمانی باید اطلاعات را منتشر کرد با شایعات چگونه باید برخورد کرد از آنجا که دروغ در هر شکل از نظر اخلاق مردود شمرده می شود، آیا در برخی شرایط می توان سکوت کرد؟ آیا در چارچوب منافع عمومی می توان اطلاعاتی را به رسانه ها داد؟ پاسخ به این سوالات و صدها سوال دیگر وقتی ممکن است که اصول اخلاقی حاکم بر رفتار حرفه اي به صورتی شفاف راهنماي عملی باشد. مدیران و کارکنان روابط عمومی و بسیار موثر می دانند و خود را نسبت به مردم و (honorable) خود را شرافتمند مشتریان متعهد و مسئول می دانند. روابط عمومی با آگاهی از تاثیر و نفوذ پیامهاي خود سعی دارند تا قدرت خود را با نوعی اخلاق عمومی تطبیق دهند و در ایفاي این مسئولیت تحت تاثیر عواملی مثل الزامات قانونی، خط مشی و انتظارات مشتري معیارهاي تنظیم شده در روابط عمومی و یا معیارهاي داخلی سازمان، وزارتخانه یا خود کارکنان و ارزشهاي فردي هستند که بر تصمیم گیري ها و تصمیم سازي هاي روابط عمومی تاثیر می گذارند. هدف اخلاقی روابط عمومی ایجاد هماهنگی اجتماعی، ترویج درك متقابل و همزیستی میان جامعه و سازمان است.
خصوصیات مدیر روابط عمومی
مدیران روابط عمومی استعداد رهبري دارند، زیرا باید راهنما و راهبر مردم و موسسه خود باشند.بطور کلی ویژگی هاي یک مدیر روابط عمومی موفق عبارتند از: ارتباطات: مدیر روابط عمومی بعد از شناخت کافی از سازمان ، اهداف وکارکنان باید از دانش کافی در امر ارتباطات داشته باشد.مدیر روابط عمومی باید بتواند ارتباط خوب برقرار کرده و ارتباط را عمیق تر کند. بیطرفی: مدیر روابط عمومی ضمن اینکه باید مانند سایر افراد سازمان به آن علاقه داشته باشد و به عنوان مجراي ارتباطی بین داخل و خارج سازمان، باید اصل بیطرفی را حفظ کرده و براي شنیدن نقدها گوش شنوا داشته باشد .همانطوریکه براي بیان مسائل در درون سازمان زبان گویایی داشته باشد. اقتدار: یک مدیر زمانی می تواند مسئولیت بزرگ روابط عمومی را به سرمنزل مقصود برساند که اقتدار لازم را بر پس یک چهره کاریزماتیک و در عین حال صادقانه داشته باشد و با برجاي گذاري اثربخشی مطلوب سهم روابط عمومی را به درستی ایفا نماید. ابتکار: چون ارتباط تابعی از آگاهی و اندیشه است. مدیري لایق است که براي هدایت سازمان به اهداف عالی، توسعه، رشد و ایفاي نقش حساس ارتباطات درون و برون سازمانی داراي خصلت ابتکار و نوآوري باشد. صداقت و امانتداري: مدیر روابط عمومی از آنجاییکه به عنوان پل ارتباطی بایستی در جریان مسائل سازمان پرسنل و تفکرات مدیریتی قرار می گیرد در نتیجه باید شخصی امین و صادق باشد. مدیریت: مدیر روابط عمومی همچون سایر مدیران دیگر سازمان باید قواعد مدیریتی و به خصوص مدیریت کیفیت آشنا بوده و بتواند هم مدیر واحد خود باشد و هم به عنوان چشم ناظر سازمان خلا مدیریتی ، مدیریت ارشد را بازگو نماید. نظم و دقت: مدیر روابط عمومی باید تمام امور خود را با نظم پیش برده و دقیق مدیریت کند. آگاهی: داشتن علم و دانش از سازمان، وظایف و اهداف و رصد جریانات و اتفاقات درون سازمانی و طبقه بندي کردن و تصمیم گرفتن درباره آنها مهمترین ویژگی مدیر روابط عمومی است. پشتکار: مدیر روابط عمومی باید پشتکار داشته باشد، چرا که مهمترین مسئولیت سازمان را بر دوش دارد .
مسئولیتها و اختیاراتی که نمی شود در انجام آن کوتاهی کرد: - تعیین شخص مناسب براي کار مورد نظر
- هماهنگ ساختن قسمتهاي مختلف کار
- نگه داشتن روحیه کارکنان
- رسیدگی به شکایات
- انضباط کاري و حفظ آن
- تهیه برنامه کار
- اصلاح روش کار
- همکاري با روسا
- رسیدگی به اختلاف کارکنان
- ارائه اطلاعات لازم به کارکنان
- تعیین نوع و میزان محصول و خدمات
تربیت کارکنان
سه علت لازم براي تدوین اصول اخلاقی روابط عمومی
الف- ارائه راهنماي عملی براي کارگزاران روابط عمومی
ب- وجود میزان براي تطبیق انتظارات
ج- ایجاد امکان تمیزدادن بین حرفه روابط عمومی از سایر فعالیتها
احساس تعهد روابط عمومی در برابر اعتماد عمومی:
- انطباق کامل اهداف با رفاه عمومی و منافع مشتریان و کارفرمایان
- به کاربستن سه اصل دوستی، صداقت، شفافیت در تهیه مطالب و انتشار عمومی آنها در تمامی امور
- حفظ اسناد مشتریان یا کارفرمایان حتی بعد از قطع رابطه
- تلاش براي جلوگیري از تخلفاتی چون شایعه، بیانیه اهانت آمیز، پنهان کاري مشتریان و کارفرمایان و پخش هر گزارش که به منظور منفعت شغلی باشد.
- حمایت از تلاشهاي برنامه ریزي شده براي پیشبرد و اخلاق حرفه اي
فرزین حاتمی کاکش
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداري اهواز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود