13 اسفند 1393
شماره خبر: 138733

دستفروشان در قالب روزبازارهای موقت ساماندهی می شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

دستفروشان در قالب روزبازارهای موقت ساماندهی می شوند


شهردار کرج گفت: شهرداری مخالف کسب درآمد دستفروشان نیست و می توان با ساماندهی آنان در قالب روزبازارها، از سد معبر ایجاد شده توسط دستفروشان جلوگیری کرد.
علی ترکاشوند شور و نشاط حاصل از نزدیک شدن به ایام نوروز را یک پدیده شیرین و اصیل ایرانی دانست و بیان داشت: با تغییر فصول و نزدیک شدن به بهار طبیعت، تکاپوی خاصی در عناصر طبیعت و میان مردم حاکم می شود که رویدادی گوارا و اتفاقی بسیار خوشایند است. وی اضافه کرد: بخشی از این تکاپو و شادکامی خانواده های ایرانی در هیجانی است که برای خرید در معابر و تردد در مغازه ها و بازارها مشاهده می شود؛ و مردم می کوشند با تهیه جامه و پوشاک نو به استقبال نوزایی طبیعت و بهار بروند.
شهردار افزود: در چنین برهه ای است که هیجان و تب ناشی از نوپوشی و خریدهای نوروزی دامان شهر را گرفته و دست این دستگاه خدماتی را برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و تخلفاتی چون سد معبر، پیش می کشد. ترکاشوند با بیان اینکه یکی از دغدغه های شهرداری در چنین روزهایی، سد معبری است که توسط دستفروشان و فروشندگان دوره گرد ایجاد می شود، اذعان داشت: این رفتار غلط اقتصادی، ضمن جلوگیری از تردد آسان شهروندان در معابر، موجب بروز خلل بصری و نابسامانی فضای شهر می شود. به گفته وی، جمع آوری موارد سد معبر به عهده شهرداری است و این دستگاه موظف است برای تامین آرامش و زیبایی چهره شهر نسبت به جمع آوری دستفروشانی که بساط خود را در معابر شهری پهن کرده و به فروش اجناس شان می پردازند، اقدام کند. شهردار تاکید کرد: ما به هیچ وجه مخالف کسب درآمد دستفروشان و از بین بردن بساط این افراد که می کوشند از راه خرید و فروش اجناس شان، روزی حلال به دست آورند، نیستیم. اما این به معنای خروج از قوانین و بی توجهی به حقوق دیگر شهروندان نیست. از این رو معتقدیم باید با ساماندهی دستفروشان و تجمع و تمرکز آنان در یک محیط، امکان کسب درآمد برای آنها و رضایت شهروندان از خرید و تردد در خیابان ها را یک جا فراهم نماییم.
زمین های مستعد ایجاد روزبازارها شناسایی و معرفی شوند
ترکاشوند با اشاره به وجود زمین های خالی در نقاط مختلف شهر که در حال حاضر مورد بهره برداری خاصی قرار ندارند، تاکید کرد: به تمامی مناطق دستور داده شده مکان ها و اراضی دارای استعداد روزبازار را شناسایی کرده و معرفی نمایند تا از این ظرفیت برای تمرکز و تجمیع دستفروشان استفاده شود. وی خاطرنشان کرد: با این اقدام فروشندگان می توانند بساط خود را در محل های تعیین شده در معرض فروش گذاشته و با تبعیت از قوانین، نوروزی خوش را برای خود، خانواده های شان و شهروندان رقم بزنند. این مسئول تصریح کرد: دیدگاه شهرداری نسبت به احداث روزبازارها موافق و مثبت است؛ اما این امر مشروط به تبعیت فروشندگان از قوانین و اعمال نظارت دقیق بر عملکرد آنهاست تا از قوانین عرضه شده عدول نکرده و مقید به اصولی باشند که به آنها ابلاغ خواهد شد. شهردار بیان داشت: از جمله این قوانین، تابعیت فروشندگان از ساعات فروش و حضور در محل های تعیین شده است تا از این طریق آسایش شهروندان و همسایگان نیز تامین شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی مدیران مناطق و ساماندهی دستفروشان در قالب روزبازارهای موقت، با آرامش بیشتر و دغدغه کمتری به استقبال نوروز 94 برویم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود