16 اسفند 1393
شماره خبر: 138847

حرف و عمل مردم و مسئولان درباره حفظ طبیعت یکی باشد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

حرف و عمل مردم و مسئولان درباره حفظ طبیعت یکی باشد


شهردار کلانشهر کرج از روز درختکاری به عنوان بهانه ای برای تجدید نظر درباره رفتار با طبیعت و محیط زیست یاد کرد و اظهار داشت: حرف و عمل مردم و مسئولان درباره حفظ طبیعت باید یکی باشد و شعار درمانی و گفتار درمانی دردی دوا نمی کند.
علی ترکاشوند در آیین روز درختکاری که با حضور استاندار البرز، عضو خانه ملت، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران عامل سازمانها و مدیران مناطق، مدیرکل منابع طبیعی استان، بانوی محیط زیست البرز و نمایندگانی از گروه های دوستدار محیط زیست و... در محل اجرای پروژه جنگلکاری شمال غرب کرج برگزار شد، با بیان اینکه آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی دیگر فرصت نیست و هر چه هست، تهدید و فرصت سوزی است، گفت: عصر کنونی را باید عصر چالش های زیست محیطی نام برد؛ دوره ای که پاییز بدون برگ ریزان و زمستان بدون برف را پشت می گذاریم و به هر سو که می نگری، باغات و درختان سرسبز و خرم جای خود را به گچ و آهن و سیمان داده اند و شهرمان خالی از روح حیات شده است. وی با تاکید بر اینکه کرج از دهستانی ییلاقی و خوش آب و هوا در دهه های گذشته که با واژه هایی همچون ترافیک و آلودگی هوا بیگانه بود، به کلانشهری بحران زده به لحاظ چالش های زیست محیطی در شرایط کنونی تبدیل شده است، عنوان کرد: بسیاری از مشکلات شهرمان ناشی از همسایگی با تهران بزرگ است که هزینه های بالای زندگی در قطب سیاسی و اقتصادی کشور، مردم را به حاشیه ای به نام «کرج» و... می کشاند و در نتیجه سرریز جمعیت طی سالهای اخیر، انواع مشکلات و چالش ها به سراغ این کلانشهر آمده است. این مسئول شهری با اشاره به تلاش های پیوسته مدیریت شهری کرج برای تقویت سبزینگی و رشد سرانه های فضای سبز که پروژه صد هکتاری توسعه جنگلکاری در شمال غرب این کلانشهر از نمونه های آن است، تصریح کرد: ایجاد کمربند سبز موجب ارتقای سلامت محیط زیست و پیوند دوباره مردم با فضای سبز می شود که در صورت همکاری تمامی نهادها، شهروندان و گروه های دوستدار محیط زیست با سازمان پارکها و فضای سبز می توان به تحقق این پروژه عظیم در کوتاه مدت امیدوار بود.
شهردار مرکز البرز با انتقاد از رشد ساخت و سازهای بی رویه در محلات شهر بدون توجه به ایجاد سرانه های فضای سبز، آن را تهدیدی برای نشاط اجتماعی شهروندان و ایجاد زمینه لازم برای گسترش آلودگی های زیست محیطی دانست و افزود: سازندگان بناهای ساختمانی باید در نظر داشته باشند که خانه ها محل زندگی انسانهایی هستند که روح و روان آنها با طبیعت و سرسبزی پیوندی دیرینه دارد و اینکه آنها با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تخریب باغات به کسب درآمد بیشتر می اندیشند، با اصول و معیارهای اخلاقی و انسانی همخوانی ندارد و این نگرش نیازمند تجدید نظر اساسی است. وی با دفاع از عملکرد سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج، عملکرد این نهاد در حفظ و نگهداری از باغات و فضای سبز شهری را حرفه ای و قابل قبول دانست و یکی از عواملی که این کلانشهر در بحبوحه بحران های ترافیکی و زیست محیطی قادر به تنفس است، را همین عملکرد جهادی عنوان کرد. یادآور می شود در این مراسم استاندار البرز، نماینده مردم کرج در خانه ملت و مدیرکل منابع طبیعی البرز نیز به ایراد سخنرانی پرداختند. در ادامه مراسم، مردم و مسئولان حاضر در محل با کاشت نهال، به طبیعت مهربانی هدیه کردند و با آبیاری اراضی تحت پوشش جنگلکاری، در روزی که به نام درختان نامگذاری شده است، برای تجدید رابطه ها با طبیعت کوشیدند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود