10 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141229

شهر به محاصره حدود 900 هکتار بافت فرسوده درآمده است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

شهر به محاصره حدود 900 هکتار بافت فرسوده درآمده است


رئیس مرکز آموزش علمی، کاربردی شهرداری کرج با بیان اینکه شهر به محاصر حدود 900 هکتار بافت فرسوده درآمده است، از تولید مستند علمی با عنوان «تهدیدات بهداشتی در بافت فرسوده شهری» از سوی این دانشگاه به منظور فرهنگسازی و ایجاد دغدغه در مردم و مسئولان برای نوسازی و بهسازی بناهای ریزدانه و ناپایدار خبر داد.
مصطفی رضاحسینی که به صورت زنده از رادیو البرز به روی آنتن رفت، با اعلام مطلب فوق اظهار کرد: رسالتی که در دانشگاه شهرداری کرج دنبال می شود، دستیابی جوانان به علم همراه با عمل می باشد و در این راستا از فرایندهایی که آنها را نسبت به رفع مشکلات و نارسایی های شهری ترغیب نماید، حمایت می شود. این مدیر ادامه داد: در همین راستا، یکی از معضلات اساسی شهرهای بزرگ وجود بافت های فرسوده است که در مستند مذکور برای به تصویر کشیدن تهدیدات بهداشتی آن بر زندگی روزمره شهروندان تلاش شده است و بنا داریم در سایر حوزه های شهرسازی، عمرانی، فرهنگی و شهری نیز با زبان فیلم و تصویر و کتاب با جامعه سخن بگوییم و شهروندان را متوجه تهدیدهایی که بیخ گوش آنها وجود دارد اما توجه خاصی بدان نمی شود، کنیم و این را هدفی مقدس و آرمانی قابل دستیابی می دانیم. وی با بیان اینکه بافت های فرسوده با سه شاخصه اصلی «ریزدانگی، فشردگی و فرسودگی» شناسایی می شوند و اصولا بناهای فاقد استحکام، معابر با عرض بسیار کم و ساخت و سازهای غیر مجاز در این تعریف گنجانده می شوند، اذعان داشت: در ماده 171 قانون برنامه توسعه، باید و نبایدهای نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت های فرسوده شهری و تاریخی و متولیان آن به خوبی ذکر شده است و مسئولان مکلف به نوسازی 10 درصد از کل بافت های فرسوده کشور در هر سال هستند. در همین راستا و به منظور فرهنگسازی و آگاهی بخشی به جامعه، گروهی از دانش آموختگان مرکز در رشته معماری با گرایش بافت های فرسوده شهری اقدام به ساخت مستندی با عنوان «تهدیدات بهداشتی در بافت فرسوده شهری» کردند تا مالکین بناهای فاقد استحکام به عنوان یکی از حلقه های اصلی در روند نوسازی و بهسازی بیش از پیش متوجه تهدیدهای بهداشتی که در کمین آنها نشسته است، گردند...
به گفته این مسئول شهری، شهرداریها، سازمان عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی از دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سه متولی اصلی نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری و تاریخی هستند که عمده هزینه های مورد نیاز از سوی دولت و مدیریت شهری تامین می شود و اکنون حدود 875 هکتار بافت فرسوده در کلانشهر کرج شناسایی شده است که می تواند تهدیدهای خاص خود را به همراه داشته باشد.
اعتبار لازم برای جبران خسارت های ناشی از زلزله یک عدد نجومی است
رضاحسینی با تاکید بر اینکه وقوع زلزله احتمالی در کرج، خسارت های سنگینی را در محدوده بافت های فرسوده روی دست مردم و مسئولان می گذارد و اعتبار لازم برای جبران تلفات مالی و جانی یک رقم نجومی است، گفت: در همین راستا و به منظور فرهنگسازی و آگاهی بخشی به جامعه، گروهی از دانش آموختگان مرکز در رشته معماری با گرایش بافت های فرسوده شهری اقدام به ساخت مستندی با عنوان «تهدیدات بهداشتی در بافت فرسوده شهری» کردند تا مالکین بناهای فاقد استحکام به عنوان یکی از حلقه های اصلی در روند نوسازی و بهسازی بیش از پیش متوجه تهدیدهای بهداشتی که در کمین آنها نشسته است، گردند. این مدیر تصریح کرد: مالکین بناهای فرسوده در سطح مناطق 12 گانه شهرداری کرج در صورت تمایل برای اقدام جهت نوسازی ملک ناپایدار خویش می توانند از تسهیلاتی همچون: 80 درصد تخفیف عوارض شهرداری، 50 درصد تخفیف تعرفه نظام مهندسی و 50 میلیون تومان تسهیلات بانکی به ازای هر واحد مسکونی بهره مند شوند.
وی در پایان با تاکید بر صیانت مدیریت شهری از حقوق مادی و معنوی شهروندان، کمک به نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده را از مصادیق احیای «حقوق شهروندی» افراد برای زندگی در محیطی عاری از تهدیدهای بهداشتی و ایمنی دانست و اظهار امیدواری کرد؛ همشهریان نیز با جدی گرفتن هشدارهای مربوطه اقدامات لازم جهت نوسازی و بازسازی خانه های خود در صورت فرسوده بودن را در دستور کار قرار دهند. یادآور می شود مستند علمی «تهدیدات بهداشتی در بافت فرسوده شهری» در 23 دقیقه و با نویسندگی و کارگردانی محمد علی اکبری در مرکز آموزش علمی، کاربردی شهرداری کرج ساخته شده است که کار پیش تولید آن در دی ماه سال گذشته (1393) کلید خورد و طی 5 روز فیلمبرداری فشرده تصویربرداری شد. در این اثر همچنین علیرضا قادری به عنوان دستیار کارگردان و مجری و همچنین عیسی فردشاردی به عنوان مدیر تولید مشارکت و فعالیت داشته اند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود