25 تیر 1394
شماره خبر: 145749

رادیو آتش نشان پیشرو در ترویج فرهنگ ایمنی از طریق آموزش های شهروندی

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

رادیو آتش نشان پیشرو در ترویج فرهنگ ایمنی از طریق آموزش های شهروندی


مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به راه اندازی "رادیو آتش نشان" طی سال جاری اظهار داشت: رادیو آتش نشان، نسبت به دیگر اقدامات در توسعه ایمنی از طریق فرهنگسازی پیشرو بوده است.
سهراب شهبانی با اعلام این مطلب، ارتقاء ارتباطات مجازی آتش نشانان کل کشور از طریق "رادیو آتش نشان" را از دیگر مزیت های این اقدام ذکر و عنوان کرد: تولید مفاهیم و محتواهای مرتبط با موضوع «فرهنگ ایمنی»، بارگذاری صداها و نوشتارها در زمینه های مرتبط با گسترش این فرهنگ، اطلاع رسانی به شهروندان و ارتقای سطح علمی آتش نشانان از طریق آموزش از جمله اهداف راه اندازی رادیو آتش نشان بوده که مدیریت روابط عمومی شهرداری کرج با در نظر گرفتن آنها کمک شایانی به این سازمان برای خدمات رسانی هرچه بیشتر کرده است. این مدیرعامل در خصوص دیگر اقدامات سازمان عنوان کرد: آموزش های همگانی در خصوص پیشگیری از وقوع حوادث، برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه های مقابله با حوادث و تاکید بر رعایت موارد ایمنی نیز در دستور کار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج قرار گرفته و مسئولان سازمان اهتمام ویژه ای نسبت به اجرای این وظایف دارند. وی همچنین به برگزاری 116 دوره آموزشی ایمنی برون سازمانی و 12 دوره آموزش درون سازمانی اشاره و بیان کرد: طبق آموزش های درون سازمانی 5 هزار و 922 شهروند کرجی با موارد ایمنی در شهر، منزل و محل کار آشنا شده و طبق آموزش های درون سازمانی با عنوان آموزش های ضمن خدمت، 343 نفر از پرسنل، وظایف خود را در مقابل حفظ امنیت شهروندان فرا گرفتند. مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرج بزرگ، در بخش دیگری از سخنان خود از افتخار آفرینی پرسنل این سازمان در مسابقات درون و برون سازمانی خبر داد و تصریح کرد: نیروهای عملیاتی از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار بوده و علاوه بر موفقیت در عملیات اجرایی، موفق به کسب رتبه های برتر در مسابقات ورزشی نیز شدند. شهبانی در ادامه ثبت نام 90 آتش نشان داوطلب و آموزش آنها، ارائه و صدور گواهینامه و کارت آموزشی به داوطلبان، ارائه مشاوره های آموزشی به 200 شهروند، تهیه و توزیع بروشور، بولتن، جزوات و لوح فشرده در خصوص فرهنگ سازی ایمنی، برگزاری همایش، سمینار و نمایشگاه های تخصصی در همین زمینه را از دیگر اقدامات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج نام برد. این مسئول همچنین از ایمن سازی اماکن مختلف در این کلانشهر با اجرای طرح های کارشناسی خبر داد و گفت: این امر نیز با هدف پیشگیری از حریق و حوداث انجام می شود و سازمان آتش نشانی در تلاش است با تهیه دستورالعمل های ایمنی در اماکن مختلف از جلمه مسکونی، اداری، درمانی، آموزشی، صنعتی و... عملیات ایمن سازی در تمام سطح شهر را محقق کند. وی با اشاره به اینکه سازمان از سال 1380 طی تفاهمی با شهرداری متعهد شد نسبت به ایمن سازی اماکن کرج اقدام کند، گفت: کارشناسان سازمان پس از توافق صورت گرفته به منظور بازدید از محل کسب شهروندان و صدور دستورالعمل ایمنی همچنین تاییدیه موارد ایمنی به اماکن مذکور اعزام شده اند و تاکنون اقدامات مثبتی در این خصوص انجام شده است.
شهبانی از جمله مهمترين عواملي كه مي تواند از فجايع انساني در حريق ها جلوگيري كند را رعايت اصول پيشگيري دانست و اضافه کرد: تجهیز ساختمان ها به وسایل ایمنی و ارتقاء دانش شهروندان در زمینه كنترل و جلوگيري از گسترش آتش و دود، خارج كردن و انتقال افراد به مكان هاي امن و انجام عمليات اطفاء حريق و ... از مواردی است که می تواند فرهنگ اصول پیشگیری را نهادینه کند. این مدیر عامل جذب نیرو در سازمان آتش نشانی را طی سه ماه اول سال جاری از دیگر عملکردهای سازمان به منظور سرعت بخشیدن در خدمت رسانی نام برد و افزود: طی آزمونی که با شرکت هزار و 375 شرکت کننده انجام شد، تعدادی از افراد نمره مطلوب را گرفته و نام آنها برای آزمون عملی و آمادگی جسمانی ثبت شد. وی در خصوص اهداف سازمان بیان کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در تلاش است تا استفاده از رویکردهای آموزشی و فرهنگی، فرهنگ پیشگیری از حوادث در جامعه نهادینه شود، به همین منظور اقدامات مذکور را در راستای فرهنگ سازی صورت داده که امید است در آینده ای نه چندان دور با همکاری شهروندان شاهد تحقق این هدف مهم باشیم. شهبانی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ارتقاء آگاهی شهروندان از مسایل ایمنی همچنین می تواند نقش مهمی در سرعت عمل آتش نشانان به هنگام جلوگیری از پیشرفت حادثه داشته باشد به گونه ای که توجه به نکات ایمنی در کنار همکاری هر چه بیشتر شهروندان سبب می شود که خدمات بهتری از سوی آتش نشانی به شهروندان ارائه شود و سرعت عمل آتش نشانان در رویارویی با حوادث افزایش یابد. مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در پایان در خصوص اهمیت نظرات شهروندان در زمینه های مختلف بیان کرد: سازمان آتش نشانی آمادگی پاسخگویی به سوالات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان را دارد لذا شهروندان می توانند با شماره تلفن 32804443 الی 5 تماس گرفته و سازمان را در ارائه خدمات بهینه شهروندی یاری کنند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود