29 شهریور 1394
شماره خبر: 149471

فصل سرما از راه رسید اما چراغ گرمخانه همچنان «خاموش» است...

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

فصل سرما از راه رسید اما چراغ گرمخانه همچنان «خاموش» است...


عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: فصل سرما از راه رسید اما چراغ تنها گرمخانه شهر همچنان خاموش است و متاسفانه اراده لازم در مسئولان مربوطه برای رسیدگی به مشکلات کارتن خوابها و افراد بی خانمان مشاهده نمی شود.
فاطمه آجرلو ادامه داد: بر اساس قانون، شهرداریها مکلف به فراهم آوردن امکانات و مقدمات اسکان شبانه کارتن خوابها می باشند و این چیزی نیست که نوعی لطف یا محبت تلقی گردد بلکه وظیفه و تکلیفی می باشد که قانونگذار متوجه مدیریت شهری ساخته و راهکارهای آن را نیز به صورت صریح و شفاف ذکر کرده است. عضو پارلمان شهری کرج با بیان اینکه تنها گرمخانه استان البرز با ظرفیت پذیرش یکصد نفر چند ماهی به صورت نمایشی فعالیت کرد و سپس در سایه سکوت مسئولان رو به تعطیلی رفت، اظهار کرد: این در حالی است که آمار واقعی کارتن خوابهای کلانشهر کرج بیش از ده هزار نفر می باشد و نه تنها تعطیلی گرمخانه کنونی قابل قبول نیست بلکه باید برای راه اندازی ده ها گرمخانه دیگر نیز برنامه ریزی و تامین اعتبار کرد. وی با تاکید بر اینکه راه اندازی گرمخانه ها همچون احداث پل ها و آسفالت خیابانها از وظایف مصرح شهرداریها به شمار می رود، خاطر نشان کرد: همه ساکنین شهرها اعم از پیر و جوان و مرد و زن فرزندان نظام اسلامی به شمار می روند و همچنان که والدین در قبال تمام فرزندان خویش دارای احساس مسئولیت هستند، کارتن خوابها و آسیب دیدگان اجتماعی نیز نباید از کانون توجه و مهربانی مسئولان دور بمانند. آجرلو با اشاره به میزبانی شهرداری تهران از 15 هزار کارتن خواب زن و مرد در هر شبانه روز، از اهتمام تمام کلانشهرهای کشور جهت ساماندی آسیب دیدگان اجتماعی و اسکان شبانه افراد بی خانمان سخن گفت و اذعان داشت: متاسفانه در مرکز استان البرز شاهد بی توجهی مسئولان شهری نسبت به راه اندازی گرمخانه ها هستیم و بواسطه حضور شبانه کارتن خوابها در سطح شهر، امنیت تضعیف شده و همچنین شاهد بروز انواع مشکلات و آسیب های فرهنگی اجتماعی هستیم. پاییز و زمستان در راه است اما بر خلاف افرادی که گرمای بخاری و غذاهای مخصوص فصول سرد سال انتظارشان را می کشد، مرد و زن هایی در گوشه هایی از این کلانشهر روزگار به سر می برند که با نواخته شدن زنگ آغاز نیمه دوم سال، هراس و استرس سرمای سوزناک وجودشان را فرا می گیرد و از خود سوال می کنند که آیا امسال در برابر سرمای شب ها و گرسنگی مفرط دوام خواهند آور یا خیر؟! دبیر دوم شورای اسلامی شهر کرج افزود: برغم آنکه نمایندگان مردم در پارلمان شهری کرج با تخصیص 500 میلیون تومان جهت راه اندازی یک واحد گرمخانه مجهز موافقت نموده اند اما شهرداری از ارسال لایحه مربوطه سر باز می زند و این موضوع نشان از جایگاه ضعیف مباحث اجتماعی در توجهات مسئولان امر دارد.
انتقاد شدید از فقدان گرمخانه بانوان در مرکز البرز
وی در ادامه همچنین از فقدان گرمخانه بانوان در کلانشهر دو میلیون نفری کرج به شدت انتقاد کرد و بیان داشت: ما در کشوری با قواعد اسلامی و انسانی زندگی می کنیم که با در نظر گرفتن جایگاه ویژه زنان نزد خداوند متعال و بزرگان دین همچنین اشارات کتاب مقدس قرآن در خصوص حساسیت های ویژه این قشر، حضور شبانه زنان کارتن خواب در سطح شهر بسیار آسیب زا و خطرناک است و غیرت اسلامی مسئولان نباید اجازه چنین رویدادی را بدهد... این مسئول شهری در ادامه سخنانش مشخصا از معاونت خدمات شهری شهرداری کرج تقاضا کرد با در نظر گرفتن آغاز فصول سرد سال و احتمال مرگ کارتن خوابها در اثر یخ زدگی، گرسنگی و دیگر مشکلات، هر چه سریع تر برای رفع مشکل «کمبود بودجه» چاره اندیشی کند و قفل تعطیلی را از درِ تنها گرمخانه استان البرز باز کند. وی در ادامه از استانداری البرز و فرمانداری شهرستان کرج تقاضا کرد با تشکیل کمیته ای ویژه با عضویت شهرداریهای استان، اداره کل بهزیستی البرز، اداره کل ورزش و جوانان البرز، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان، نیروی انتظامی و کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) نسبت به تعیین تکلیف اسکان کارتن خوابها اقدام نموده و اقدامات لازم را در جهت اسکان شبانه آنها به عمل آورد. آجرلو در پایان با تاکید بر اینکه احتمال اصلاح و بازگشت کارتن خوابها به روند عادی زندگی در گرمخانه ها به مراتب بیشتر از حضورشان در سطح شهر است، گفت: وظیفه انسانی و دینی ایجاب می کند نسبت به افرادی که به هر دلیل از چرخه عادی زندگی باز مانده اند، بی تفاوت نباشیم و برای دمین روحی تازه در کالبد وجودشان تلاش کنیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود