تلاش مسئولان البرز برای خروج پروژه قطار شهری کرج از رکود
سپیدارآنلاین: گروه شهری
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: همه مسئولان البرزی برای خروج پروژه قطار شهری کرج از رکود تلاش می کنند.
هیربد معصومی ، ضمن تشریح آخرین وضعیت پروژه قطار شهری کرج، اظهار کرد: همه تلاش ها بر این است که این پروژه از رکود خارج و در آینده نزدیک خط دو مترو در کلانشهر کرج راه اندازی شود. معصومی در ادامه با تاکید بر اینکه کرج در روند اجرای پروژه قطار شهری نسبت به کلانشهرهای دیگر عقب تر است، گفت: قطار شهری در سه کلانشهر کشور راه اندازی شده است. وی با اعلام این خبر که دو رام قطار برای پروژه قطار شهری کرج خریداری شده است، گفت: امیدواریم بخشی از فاز نخست این پروژه که ۶ ایستگاه است تا ۱۴ ماه آینده راه اندازی شود. معصومی با تاکید بر اینکه مسئولان استان به جد پیگیر راه اندازی ۷ کیلومتر از ۱۵ کیلومتر فاز اول این پروژه هستند، گفت: پروژه های عمرانی فازبندی هستند و باید فاز به فاز تکمیل و آماده تحویل شوند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز امیدوار است که مراحل عملیاتی و اجرایی ۱۵ کیلومتر فاز نخست پروژه قطار شهری کرج در آینده ای نزدیک آغاز شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت همچنان تمایل دارد با پیمانکار فعلی پروژه قطار شهری کرج کار را ادامه دهد، گفت: برای دولت اهمیتی ندارد پیمانکار شرکت «سابیر» باشد یا پیمانکار دیگری، بلکه اراده و تمایل دولت تکمیل و راه اندازی این پروژه است به طوری که معاون عمرانی وزیر کشور در جلسه با حضور مسئولان استان وعده داد که دولت برای این پروژه اجازه توزیع ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را می دهد این در حالی است که دولت ۵۰ درصد اوراق مشارکت را متقبل می شود. معصومی در پایان تاکید کرد: محور جلساتی که با حضور اعضای شورای شهر، شهرداری کرج و پیمانکار فعلی برگزار می شود تکمیل و راه اندازی پروژه است. از عمر پروژه خط ۲ قطار شهری کرج و حومه بیش از ۹ سال می گذرد و هنوز به ایستگاه پایانی رسیده است این پروژه بعد از پل حصارک (محدوده پیشاهنگی) شروع میشود و پس از عبور از زیر خیابان شهید بهشتی در مسیر شرق - غربی حرکت میکند و به چهارراه طالقانی میرسد پسازآن بهصورت شمالی - جنوبی ادامه حرکت میدهد و بعد از عبور از زیر اتوبان تهران - کرج در زیر جاده ملارد ادامه مییابد تا به شهرستان ملارد برسد. طول کل پروژه با احتساب مسیرهای دسترسی به دپو و پایانه حدود ۳۰کیلومتر است. مقرر بود؛ بخشی از پروژه از طریق فایناس خارجی تأمین شود ولی با توجه به شرایط کشور و وجود تحریمها شرکتهای خارجی حاضر به تأمین مالی نشدند پروژه ریالی شد تا با منابع داخل احداث شود و با توجه به مشکلات مالی موجود و تخصیص اعتبارات این پروژه هنوز لَنگ میزند.
منبع مهر