9 آبان 1394
شماره خبر: 151884

نوجوانان کرجی " زیر چتر آسمان " به تماشای کهکشان نشستند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نوجوانان کرجی " زیر چتر آسمان " به تماشای کهکشان نشستند


کارگاه آموزشی "زیر چتر آسمان" به همت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری کرج برای آشنایی با نوبلیست های نجوم 2015 و آشنایی با اجرام آسمانی در مرکز علمی آسمان نمای شهرداری برگزار شد.
همزمان با روز نوجوان با هدف آشنایی نوجوانان و جوانان شهر کرج، رصد خانه خواجه نصیر الدین طوسی (آسمان نما) میزبان نخبگان نجوم ایران در همایش علمی زیر چتر آسمان بود. بر اساس این گزارش، همایش "زیر چتر آسمان" که به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کرج با محوریت سفر به اعماق آسمان شب و معرفی دو نوبلیست سال 2015 در زمینه نجوم برپا شده و با استقرار چتر آسمان علاقمندان به نجوم توانستند در فضای سه بعدی طراحی شده قرار گرفته و از نزدیک با اجرام آسمانی آشنا شوند. سپهر اربابی بیدگلی اندیشمند در حوزه نجوم در این کارگاه آموزشی در خصوص دست آوردهای نجوم در سال 2015 که منجر به دریافت جایزه نوبل توسط دو دانشمند به نام های تاکاکی موجیتا از ژاپن و آرتور مک دونالد از کانادا شده است سخنرانی نموده و افزود: جایزه نوبل 2015 به دلیل تحقیقات در زمینه نوسانات نوترونی به صورت مشترک به این دو نفر اهداء شده است. همچنین در سال 1960 برای اولین بار برای کشف نوترون در نجوم و در سال جاری میلادی نیز به خاطر کشف نوسانات نوترونها نوبل به انها تعلق گرفته است. اربابی بیدگلی افزود: در زمینه نجوم در کشور ما فقط در مباحث تئوریک و نظری تحقیقات انجام می شود و هیچگونه آزمایشگاه و ابزار تخصصی – علمی در ایران وجود ندارد و این درحالیست که پتانسیل بسیار بالایی در کشور وجود داشته و نیاز است با توجه به حضور اساتید برجسته نجوم ایران در مجامع بین المللی نگاه ویژه ای هم به تاسیس آزمایشگاه های تخصصی داشته باشیم تا برای نسل های آینده بتوانیم زمینه کسب نوبل توسط فرزندان این سرزمین را مهیا سازیم.وی با اشاره به کمبود امکانات در زمینه علم نجوم در ایران ادامه داد: تمام تلاش دست اندرکاران در زمینه علم نجوم در طول سالهای گذشته نزدیک شدن جایگاه علمی ایران به مراکز برتر جهانی است و با این هدف برنامه، تاسیس رصد خانه ملی ایران در راس اقدامات قرار گرفت اما با تمام این موارد مراکز علمی و دانشگاهی با کمبود ابزار و تجهیزات مواجه اند.
مدیریت نورپردازی شهر عاملی مهم برای نشان دادن اجرام آسمانی
اربابی گفت: شهرداری به عنوان یکی از نهاد تاثیرگذار بر توسعه فرهنگی است و با توجه به آنکه یکی از معضلات شهرهای بزرگ وجود آلودگی های چون گرد و غبار، آلودگی های محیط زیستی و نورهای شهری در آسمان شبها می باشد، نیاز است تا شهرداری ها به این موضوع توجه ویژه داشته و نورپردازی شهرها به گونه ای تنظیم گردد تا نور به سطح شهر بتابد نه بر روی آسمان. چرا که یکی از راه های اتلاف انرژی همین مبحث بوده و کودکان نسل معاصر به دلیل این دسته از آلودگی های آسمان شب، برخلاف نسل گذشته از دیدن ستاره ها و اجرام آسمانی محروم اند. گفتنی است از سلسله برنامه های آموزشی نجوم 5 شهریورماه سال جاری نیز همایش یکروزه عصرانه ای با طعم کیهان برگزار و در ادامه کارگاه اموزشی زیر چتر آسمان ویژه خانواده و کارکنان شهرداری کرج در آبان ماه برگزار شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود