26 بهمن 1394
شماره خبر: 158704

مشکلات و موانع اجرای پروژه قطار شهری کرج بررسی و تبیین شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

 مشکلات و موانع اجرای پروژه قطار شهری کرج بررسی و تبیین شد


دغدغه های پروژه قطار شهری کرج با سوالات اعضای شورای شهر در یکصد و دهمین جلسه کمسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت.
ادامه روند بررسی لایحه بودجه سال 95 شهرداری کرج در یکصد و دهمین جلسه کمیسیون تلفیق به ریاست روح الله کیان بررسی شد.
یکی از موضوعات مطرح شده در قالب دستور جلسه کمیسیون تلفیق بررسی، لایحه بودجه 95 شهرداری در رابطه با پروژه قطار شهری بود که اعضای شورای شهر کرج با طرح سوالاتی از رئیس سازمان قطار شهری به تبیین موضوع پرداختند. باغستانی، عضو شورای شهر کرج بیان داشت: در سیاست گذاری این سازمان تصمیم گیرنده های متعددی وجود دارند که این موضوع سبب شده کار به درستی پیش نرود. وی در ادامه خطاب به رئیس سازمان قطار شهری خواستار شد تا ضمن پاسخگویی به سوالات در روند اجرای این پروژه سرعت بخشیده شود.
این مسئول در ادامه به بیان سوالاتی از این قبیل پرداخت :
- یکی از ارکان مدیریت استراتژیک، ارائه روش جایگزینی، پیش از حذف روش پیشین است، لذا با روش قطع ارتباط با سابیر چه روش و چه پیمانکار جایگزین پیش بینی و مقدمات فراهم شده است؟
- در تامین منابع مالی برای شرکت سابیر زمینی بارگزاری شده که این زمین ورزشی و در محلی بوده که از نظر سیما و منظر شهری جای ابهام داشت؛ اگر قیمت زمین واقعا دارای ارزش می باشد آیا می توان آنرا با روشهای جایگزینی انجام و منابع مالی حاصل از آنرا به شرکت سابیر داد؟
- در کلانشهر تهران روزانه اخبار پیشرفت پروژه های قطار شهری به گوش می رسد ما در بسیاری از موضوعات به تهران استناد می کنیم ولی در اینگونه موضوعات کمتر با روش های آنها تطابق می دهیم و این موضوع مطرح می شود که در بحث قطار شهری چه راهکاری در کلانشهر تهران انجام می شود که سبب پیشرفت پروژه عظیم قطار شهری شده است؟
- برای اتمام پروژه قطار شهری 1650 میلیارد تومان نیاز به منابع داریم، فرض کنیم زمین 225 میلیاردی یا 100 میلیارد تومان اعتبار اوراق قرضه انجام می شد ، آیا برای تامین منابع آن جهت ساخت ایستگاهها و ... از منابع و مشارکت بخش خصوصی می توان استفاده کرد و چه راهکاری ارائه شده است؟
عضو شورای شهر اذعان داشت: در جلسه ای که سال قبل در خصوص قطار شهری برگزار شد صراحتا اعلام شد برخی از ردیف های پروژه های عمرانی و تقاطعات حذف و به قطار شهری تزریق شود . افتتاح این پروژه می تواند در کاهش آلودگی هوا اثر بخش باشد. گفتنی است دیگر اعضای شورای شهر نیز با طرح سوالاتی در زمینه میزان پیشرفت پروژه، اعتباری که در اختیار قطار شهری قرار گرفته است، میزان حجم خاک برداری، میزان بتن مصرفی و نوع آن و ... خواستار توضیاتی در این زمینه شدند. در ادامه رئیس قطار شهری با بیان اینکه حدود 463 میلیارد تومان بودجه تا کنون برای پروژه قطار شهری هزینه شده است، افزود: این پروژه 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پس از برگزاری مناقصات و تعیین پیمانکار جدید امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی مترو کرج باشیم. گفتنی است مقرر گردید سوالات مطروحه به صورت کتبی پاسخگویی شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود