18 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162487

نخستین شبکه خط دوچرخه در کرج احداث شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نخستین شبکه خط دوچرخه در کرج احداث شد


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: نخستین شبکه خط دوچرخه سواری با طولی نزدیک به یک کیلومتر در بلوار دانش، ضلع جنوبی باغ سیب احداث شد.
احمد افضلی این خبر را اعلام کرد و بیان داشت: این پروژه در راستای توسعه حمل و نقل انسان محور، کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح سلامتی شهروندان با بکارگیری مشاورین مجرب و پس از طی مرحله مطالعه و امکان سنجی به اجرا درآمد. وی بیان داشت: افزایش تمایل مردم به زندگی در شهرها و به تبع آن رشد عبور و مرور و رفت و آمدهای ساکنان شهر با وسایل نقلیه موتوری مشکلات بسیاری را در سیستم حمل و نقل ایجاد نموده است. بر این اساس برای کاهش معضلات ترافیک، حمل و نقل و آلودگی هوا برنامه‌های متنوعی طرح‌ریزی می‌گردد که از مهمترین آن‌ها توسعه حمل ونقل انسان محور اعم از تأکید بر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل و نقل عمومی در سامانه حمل و نقل شهری است. افضلی افزود: امروزه دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه اصلی جابجایی روز به روز در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. به طوری که در بسیاری از شهرهای اروپایی، افراد نه از روی ناچاری بلکه به انتخاب، این وسیله نقلیه سالم، مفید و با صرفه را، در سفرهای کوتاه و حتی متوسط، جانشین اتومبیل سواری کرده‌اند. وی، وجود خطوط دوچرخه در شهرها را سبب امنیت خاطر دوچرخه سواران و مردم عنوان کرد و افزود: وجود خطوط مخصوص دوچرخه موجب اهمیت دادن به این وسیله حمل و نقل شده و ساکنین شهرها وقتی می بینند که به این وسیله بها داده می شود به آن روی می آورند. به گفته افضلی، از این رو، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در سال 94، در راستای توسعه حمل و نقل انسان محور اقدام به مطالعه امکان‌سنجی احداث خطوط دوچرخه در شهر کرج کرد که مطالعات صورت پذیرفته منتج به طراحی 25 کیلومتر شبکه خطوط دوچرخه در 4 ناحیه شهری شد. معاون شهردار در امور حمل و نقل و ترافیک شهری، اعتبار تخصیص یافته به اجرای این طرح را بالغ بر یک میلیارد و 500 هزار ریال عنوان کرد و ادامه داد: مراحل انتخاب پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه انجام شد و در ابتدای سال جاری اجرای اولین خط دوچرخه در مهرشهر کلید خورد. وی یادآور شد: خط دوچرخه اجرا شده با طولی نزدیک به یک کیلومتر در بلوار دانش و در ضلع جنوبی باغ سیب واقع شده است که اهم فعالیت‌های انجام شده در مسیر اجرای پروژه مذکور به شرح ذیل می‌باشد:
- انجام بیش از 2800 متر خط‌کشی محوری گرم
- انجام بیش از 1600 متر مربع خط‌کشی رنگ پایه آب
- انجام بیش از 50 کف نوشته هشدار دهنده در طول مسیر
- نصب بیش از 600 متر نرده جان‌پناه برای افزایش ایمنی دوچرخه‌سوارن
- اجرای بیش از 300 متر طول بلوک عابر پیاده جهت افزایش ایمنی دسترسی شهروندان از معبر به خط دوچرخه
افضلی اضافه کرد: در بودجه مصوب سال جاری نیز اعتباری بالغ با 5 میلیارد ریال برای تکمیل خط دوچرخه مذکور و اجرای شبکه خطوط دیگر در سایر نقاط شهر در نظر گرفته شده که امید است با اجرای پروژه مذکور و توسعه حمل و نقل انسان محور در شهر کرج، معاونت حمل و نقل شهرداری کرج توانسته باشد گام بلندی در زمینه کاهش ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا و افزایش سطح سلامت شهروندان داشته باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود