30 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 163312

بُعد خدمات دهی اتوبوسرانی کرج برجسته است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

بُعد خدمات دهی اتوبوسرانی کرج برجسته است


رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه عزم مدیریت شهری باید برای تقویت بنیه اتوبوسرانی جزم شود، عنوان کرد: در اینصوت حتی می توان با پیش بینی افزایش حدود هفت میلیارد تومان به اعتبارات سازمان اتوبوسرانی به استفاده از این ناوگان برای شهروندان به صورت رایگان نیز فکر کرد.
سعید فیروزگاه این مطلب را عنوان کرد و بیان داشت: به نظر می رسد اراده راسخی برای دستیابی به این هدف در ساختار مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر وجود ندارد. این مسئول با یادآوری اینکه شهرداری کرج سالانه از محل سازمان اتوبوسرانی کمتر از پنج میلیارد تومان درآمد دارد، افزود: این رقم نسبت به هزینه هایی که برای خرید، تجهیز، تعمیر و نگهداری اتوبوس ها صرف می شود ناچیز بوده و این جدا از هزینه های پرسنلی و جاری سازمانی است. عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه در سال جدید مبلغ یکصد میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اختصاص داده ایم، گفت: بر این اساس می توان ادعا کرد بُعد خدمات دهی سازمان اتوبوسرانی نسبت به درآمدزایی آن بسیار برجسته تر است و می توان با اندکی افزایش اعتبار، سطح این خدمات رسانی را تا حد بسیار زیادی افزایش داد.
کاهش 20 تا 40 دقیقه ای زمان سفر
وی اذعان داشت: طبق بررسی های کارشناسی مشخص شده است که اگر مبلغی معادل درآمد این سازمان را در قالب یارانه به اعتبارات آن بیافزاییم، خواهیم توانست جابجایی مسافران را به صورت رایگان در سطح شهر صورت داده و از شهروندان بابت استفاده از اتوبوس هزینه ای دریافت نکنیم. فیروزگاه، با تاکید بر اینکه بررسی های کارشناسی و نظرات تخصصی در این خصوص انجام گرفته و ارائه شده است، ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان، با افزایش این اعتبار از محل ماده 16 شهرداری می توانیم کاهشی بین 20 تا 40 دقیقه در زمان سفر اتوبوس های شهری را شاهد باشیم.
برابری امکانات اتوبوسرانی کرج با جمعیت شهری 400 هزار نفری!
شهردار اسبق چهارباغ، در عین حال به کمبود شدید تعداد اتوبوس های سطح شهر اشاره کرد و یکی از عوامل بازدارنده برای اجرای این نظریه را همین امر دانست. وی اضافه کرد: با توجه به حجم جمعیت شهری کرج، بین 1700 تا 2000 دستگاه اتوبوس برای پاسخگویی به همه نیاز شهر در این زمینه نیاز داریم؛ این در حالی است که مجموع اتوبوسهای ما در دو بخش خصوصی و دولتی حوزه اتوبوسرانی 750 دستگاه است که از این حیث با شهری همچون خرم آباد با جمعیتی معادل 400 هزار نفر برابری می کنیم! به گفته فیروزگاه، خرید هر اتوبوس برای مدیریت شهری نزدیک به 500 میلیون تومان هزینه دارد و با اختصاص اعتباری که امسال برای این منظور در نظر گرفته شده نیز می توانیم 200 دستگاه اتوبوس خریداری کنیم که این تعداد پاسخگوی نیاز شهر نیست. وی، تعداد افرادی که از ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوس استفاده می کنند را قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح رایگان سازی، حجم درخواست ها برای استفاده از این سرویس افزایش خواهد یافت و اگر زمینه های مناسب برای بهره گیری از ناوگان وجود نداشته باشد، با مشکل مواجه می شویم؛ لیکن می توان با اندکی مدیریت و برنامه ریزی، بسترهای لازم برای اجرای طرح را فراهم کرد.
زیرساخت ها کافی نیست
رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر وضعیت حمل و نقل عمومی شهر را در حال حاضر چندان مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: افزوده شدن خطوط تندرو (BRT) یکی از همین زیرساخت ها است که مقدمات افزوده شدن آن به ناوگان حمل و نقل شهری هم اکنون در مدیریت شهری تهیه شده و در حال اجراست. فیروزگاه تصریح کرد: پر واضح است که نمی توان برای اجرای طرح رایگان سازی استفاده از اتوبوس در شهر ریسک کرده و بدون بررسی همه جانبه طرح آن را به اجرا در آورد اما به نظر می رسد اگر همت بلند و اراده ای جدی برای بررسی، تهیه مقدمات و اجرای آن در مدیریت شهری وجود داشته باشد می توان به برخی اهداف آن در بلندمدت دست یافت. این مسئول ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی خطوط تندرو و افزایش اتوبوس های جدید به ناوگان، شاهد افزایش میزان قابل توجهی از سهم سفرهای درون شهری از طریق ناوگان اتوبوسرانی و بهبود حمل و نقل عمومی باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود