24 خرداد 1395
شماره خبر: 164500

بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی بزرگترین مشکل حوزه شهرنشینی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی بزرگترین مشکل حوزه شهرنشینی است


شهردار کرج گفت: بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی از جمله بزرگترین مشکلات حوزه شهرنشینی شهر به شمار می آیند که نزدیک به 800 هکتار از این بافت ها در کرج به ثبت شورای عالی شهرسازی رسیده و مابقی غیرثبتی است.
علی ترکاشوند این مطلب را عنوان کرد و افزود: شهر کرج از جمله شهرهایی است که دارای ظرفیت های مثبت و منفی توام بسیار زیادی است و می تواند با رسیدگی و توجه به شهری موفق و توانمند تبدیل شود؛ در عین حال تهدیدات بسیاری نیز در این شهر وجود دارد که بار سنگینی را به دوش مسئولان گذارده و می تواند به یک نقطه ضعف اساسی و پرخطر برای شهر تبدیل شوند. ترکاشوند بیان داشت: وجود شهرک های صنعتی و تولیدی های بزرگ در کرج، جاذبه های گردشگری طبیعی، حضور اقوام، قرارگیری در مسیر بیش از 10 شهر و استان کشور از فرصت هایی هستند که امکان تبدیل کلانشهر کرج به یک شهر مدرن و اثرگذار را فراهم می کنند. اما یکی از مشکلاتی که بخصوص طی دهه های اخیر دامان ایران کوچک را گرفته، معضل حاشیه نشینی، سکونت در سکونتگاه های غیررسمی و غیرمجاز و وجود حجم زیادی از بافت های فرسوده است که با توجه به قرار گرفتن این شهر روی گسل زلزله، تهدیدات زیادی را متوجه منطقه می کند. وی، آمار بافت های فرسوده ثبت شده در شورای عالی شهرسازی را نزدیک به 800 هکتار عنوان کرد و ادامه داد: اگرچه این آمار ثبت شده و مشخص است اما بافت های فرسوده بسیاری هم اکنون با توجه به حاشیه نشینی ها و سکونت شهروندان در سکونتگاه های غیررسمی ایجاد شده که این میزان، رقمی نزدیک به یک هزار و دویست هکتار را شامل می شود. ترکاشوند تصریح کرد: بر این اساس حدود دو هزار هکتار بافت فرسوده در کرج وجود دارد که اگر به آن توجه نشده و شهروندان نسبت به عوارض و آسیب های حضور در چنین نقاطی آگاه نشوند، متحمل ضررهای سنگین و آسیب های فراوانی خواهیم شد. این مسئول، به چند منطقه شاخص در حوزه سکونتگاه های غیررسمی و غیرمجاز در شهر کرج اشاره کرد و ادامه داد: خط 4 حصار و تپه مرادآباد از جمله این بافت ها هستند که بخصوص برای بازسازی و ساماندهی تپه مرادآب با توجه به مساحت و تراکم جمعیت بالا در آن، برنامه های متعددی از دهه 60 به بعد برای آن تهیه و تعریف شده؛ اما با توجه به مشکلات موجود در مسیر اجرای طرح از جمله ناکافی بودن حمایت های دولتی، این برنامه ها به ندرت با موفقیت همراه بوده است. ترکاشوند، تاکید کرد: البته نظر به خطراتی که متوجه این منطقه بود، تشکیل ستاد ساماندهی تپه مرادآب با عضویت فرماندار، دادستان، شهرداری و تعدادی از مسئولان اثرگذار و مهم شهری و استانی، اقدامی در راستای بهسازی منطقه بوده و این ستاد موفق شده است تلاش هایی را در این خصوص صورت دهد. شهردار کرج با اشاره به اینکه از طریق برنامه ریزی روی 164 هکتار از اراضی و بافت های فرسوده واقع در این تپه، تاکنون 64 هکتار تملک و آزادسازی شده است، بزرگترین عامل کندی سرعت ستاد برای تملک و آزادسازی باقی اراضی را ریزدانگی بافت های مسکونی منطقه دانست.
وی اظهار داشت: روند تملک املاک ریز دانه واقع در اراضی هدفگذاری شده بسیار هزینه بر و طاقت فرساست و این فرصت زیادی را به خود اختصاص می دهد. ترکاشوند، از تهیه و تعریف طرح ها و کاربری های تفریحی و گردشگری برای این منطقه خبر داد و بیان داشت: امیدواریم بتوانیم با بهره گیری از کمک و همراهی سرمایه گذاران بخش خصوصی، این اهداف را در تپه مذکور محقق کرده و برنامه های مد نظر را به اجرا درآوریم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود