1 شهریور 1395
شماره خبر: 168774

طرح دو فوریت برگزاری مناقصه خط پنج قطار شهری کرج رای نیاورد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

طرح دو فوریت برگزاری مناقصه خط پنج قطار شهری کرج رای نیاورد


در جلسه علنی شورای شهر کرج، طرح دوفوریت برگزاری مناقصه خط پنج قطار شهری کرج رای نیاورد.
در جلسه علنی شورای شهر کرج که برگزار شد لوایح مختلفی بررسی شد، در این جلسه طرح «برگزاری مناقصه خط ۵ قطار شهری کرج» مورد بررسی قرار گرفت. حمیدرضا ابوالحسنی با اشاره به مشکلاتی که برای پروژه قطار شهری کرج ایجاد شده است، گفت: اوراق فروخته شده برای مشارکت قطار شهری در حساب بانک است و مدیریت شهری در این خصوص ضرر می دهد. عضو شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه این پروژه باید در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد، گفت: ای کاش خط ۵ قطار شهری کرج که امروز طرح دوفوریتی برگزاری مناقصه آن برای انتخاب پیمانکار به شورا ارائه شده یکسال گذشته ارائه و اجرا می شد. سعید فیروزگاه با تاکید بر اینکه قطار شهری کرج باید به صورت شبکه ای به بهره برداری برسد، گفت: اینکه صرفا یک خط قطار شهری کرج به بهره برداری برسد معضل ترافیک را حل نخواهد کرد.
ضرورت عدم تصمیم گیری احساسی در شورای شهر کرج
عضو شورای شهر کرج در ادامه با اشاره به اینکه اعتباری که برای خط ۵ قطار شهری کرج در نظر گرفته شده است ۶۰۰ میلیارد تومان است، این سوال را مطرح کرد که با این هزینه چه مقدار از معضلات ترافیکی شهر حل خواهد شد. وی با اشاره به اینکه شهر کرج و استان البرز با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند، گفت: بنده از ابتدا با پروژه قطار شهری کرج مخالف بوده ام و با وضعیت حال حاضر بهتر بود که پروژه به آب انبار تبدیل شود. محمدرضا رضاپور، قائم مقام شهردار کرج در واکنش به سخنان سعید فیروزگاه، گفت: اینکه بگویم پروژه به آب انبار تبدیل شود درست نیست و عملکرد ها در این زمینه زیر سوال می رود. مصطفی سعیدی با تاکید بر اینکه اگر شهر کرج قطار شهری داشته باشد خوب است، گفت: این پروژه چند ایراد اساسی دارد شهرداری لایحه های احساسی به شورا ارائه می کند و بر همین اساس احساسی تصمیم گیری می شود.
منابع مالی پروژه خط ۵ قطار شهری کرج مشخص شود
عضو شورای شهر کرج با انتقاد از عملکرد مدیران دولتی در خصوص پروژه قطار شهری کرج، گفت: از ابتدای که برجام به تصویب رسیده است مسئولان دولتی مدعی ورود سرمایه گذاران به استان هستند.
سعیدی اضافه کرد: اگر سرمایه گذاران به استان وارد شده اند چرا برای پیشبرد پروژه مهم قطار شهری مجبوریم که زمین بفروشیم، یکی از سرمایه گذاران را ترغیب کنند که در این پروژه مشارکت کند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر خط ۲ قطار شهری کرج در اولویت است، گفت: کل بودجه شهرداری در سال جاری یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است حال این سوال مطرح می شود که آیا با گذشت پنج ماه از سال شهرداری توانسته است بودجه خود را جذب کند که حال بخواهد ۶۰۰ میلیارد تومان به این بودجه اضافه کند. عضو شورای شهر کرج با اشاره به اعتباری که برای راه اندازی خط ۵ قطار شهری کرج اعلام شده است، گفت: شهرداری در ابتدا منابع تامین مالی این پروژه را مشخص کند.
مترو نیاز اصلی شهر کرج
وی در خاتمه سخنان خود با تاکید بر اینکه نباید افکار عمومی را فریب بدهیم از همتایان خود در شورا خواست به این لایحه رای مثبت ندهند تا منابع مالی مشخص شود و گفت: در این زمینه نباید تصمیمات احساسی گرفته شود. حجت الله غلامرضایی یکی از اعضای شورای شهر کرج که با برگزاری مناقصه خط ۵ قطار شهری کرج موافق بود، گفت: مترو اصلی ترین نیاز شهر کرج است و در صورت بهره برداری بسیاری از مشکلات ترافیکی این کلان‌شهر حل خواهد شد. وی با اشاره به اینکه یک خط زیر زمینی مترو با ۱۰ خط روزی زمین برابری می کند، گفت: در صورتی که خط ۵ قطار شهری کرج راه اندازی شود بسیاری از مسائل ترافیکی شهر حل خواهد شد. در ادامه جلسه علی اصغر همتی مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و حومه گفت: همه نظرات موافق و مخالف این لایحه از مَنظرهای مختلف درست است.
بررسی پرونده حقوقی قطار شهری کرج
وی با اشاره به اینکه خط ۲ قطار شهری کرج هنوز به بهره برداری نرسیده، ممکن است این شائبه ایجاد شود که بهره برداری خط ۵ یک کار نمایشی است، گفت: ایجاد خطوط شبکه ای مترو از اهمیت زیادی برخوردار است و با ملاحظه خطوط متروی کشورهای اروپایی می بینید که شبکه معابر و بزرگراه های در سطح شهر متراکم تر از خطوط مترو نیست و به واقع گستردگی شبکه مترو متراکم تر از معابر سطح شهر است. همتی تاکید کرد: در ابتدا خط ۲ قطار شهری کرج ۲۷ کیلومتر اعلام شد پس از طی شدن مراحل مطالعات و ایجاد دسترسی های متعدد به ۳۰ کیلومتر افزایش یافت این خط بسیار استراتژیک است. مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و حومه با اشاره به اینکه نباید ناامیدی در خصوص این پروژه ایجاد شود، گفت: در خصوص خط ۲ قطار شهری کرج با پیمانکار این پروژه درگیر هستیم و مشکلاتی ایجاد شده است. وی با تاکید بر اینکه به بخشی از رای های بَدوی در خصوص پرونده قطار شهری کرج اعتراض کرده ایم و روز گذشته رای موقت پیمانکار پروژه از سوی قاضی شعبه ۸ دادگاه استان لغو شده است، گفت: طبق این رای موقت پیمانکار اجازه ورود کارفرما به کارگاه ها را نمی داد که با لغو این دستور موقت کارفرما می تواند در کارگاه ها حضور پیدا کند.
تسریع در راه اندازی خط ۵ قطار شهری کرج
همتی در پاسخ به این پرسش که آیا پیمانکار پروژه خط ۲ قطار شهری کرج خلع ید شده است یا خیر، گفت: دستگاه قضا رای به لغو دستور موقت اخذ شده از سوی پیمانکار پروژه داده است و از امروز سازمان قطار شهری کرج می تواند در کارگاه های عمرانیِ پروژه حضور یابد. همتی با اشاره به اینکه خط ۵ قطار شهری کرج ۱۲ کیلومتر بوده و از بلوار موذن شروع شده تا محمدشهر ادامه می یابد، گفت: بهترین کار ممکن این است تا وقتی که با پیمانکار خط ۲ قطار شهری کرج به نتیجه نرسیده ایم خط ۵ را راه اندازی کنیم تا وقت بیشتری را از دست ندهیم. مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و حومه در خصوص تامین مالی پروژه خط ۵ قطار شهری کرج، گفت: دولت در حال حاضر مجوز ۲۱۵ را برای هیچ پروژه ای صادر نمی کند به همین منظور نباید به اعتبارات دولتی دل خوش بود. وی با تاکید بر اینکه در هیئت مدیره سازمان قطار شهری کرج و حومه مصوب شده است ۵ کیلومتر از خط ۵ راه اندازی شود، گفت: اعتبار راه اندازی ۵ کیلومتر ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
عدم برگشت پیمانکار قطار شهری کرج قطعی نیست
همتی با اشاره به اینکه راه اندازی ۵ کیلومتر از خط ۵ قطار شهری کرج باعث می شود که پیمانکار دومی در این پروژه مشغول به کار شود، گفت: تامین مالی این پروژه با توجه به مدل بزرگراه شمالی کرج یعنی ۷۰ درصد تهاتر و ۳۰ درصد نقدی انجام می شود. وی با تاکید بر اینکه اگر مشکلات خط ۲ قطار شهری کرج حل شود به ایستگاه شهید سلطانی متصل می شود، گفت: وارد دعوا با پیمانکار پروژه شده ایم و باید تابع قانون باشیم تا بتوانیم خط ۲ قطار شهری کرج را به پیمانکار دیگری واگذار کنیم. مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و حومه تاکید کرد: تا زمانی که مشکل پیمانکار فعلی خط ۲ قطار شهری کرج حل شود می توان از ظرفیت پیمانکارانی که به صورت تهاتری کار می کنند استفاده کرد. وی در پاسخ سوال یکی از اعضای شورای شهر کرج مبنی بر اینکه عدم برگشت پیمانکار خط دو قطار شهری کرج قطعی شده است، گفت: عدم برگشت این پیمانکار قطعی نیست. مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و حومه تاکید کرد بهتر است تا تعیین تکلیف خط دو قطار شهری کرج خط ۵ راه اندازی شود.
بررسی نظرات مخالفان طرح برگزاری مناقصه خط ۵ متروی کرج
داوود وحیدی با تاکید بر اینکه نباید به دوفوریتی طرح برگزاری مناقصه خط ۵ قطار شهری کرج موافقت شود، گفت: شهرداری در طرح ارائه شده اعتبار این پروژه را ۶۰۰ ملیلیارد تومان اعلام کرده است که به احتمال زیاد با تجهیز ناوگان این اعتبار چند برابر بیشتر خواهد شد به همین منظور این طرح نیازمند بررسی های بیشتری است. مریم قهرمانی با اشاره به اینکه تونل خط ۲ قطار شهری کرج آماده است، گفت: این خط راه دسترسی غرب به شرق را تامین می کند. عضو شورای شهر کرج در ادامه با طرح این سوال که احداث ایستگاه های قطار شهری به عهده پیمانکار یا سازمان قطار شهری است، گفت: بهتر است هزینه ای اعلام شده برای خط ۵ قطار شهری صرف اتمام خط ۲ شود. مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و حومه در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی عضو شورای شهر کرج، گفت: احداث ایستگاه بر عهده پیمانکار قطار شهری است. مجید کاویانی در ادامه گفت: طرحی که شهرداری در خصوص خط ۵ قطار شهری کرج ارائه کرده است نیازمند بررسی در کمیسیون های بودجه، حقوقی و عمرانی است.
لزوم شفاف سازی ابعاد حقوقی قرارداد قطار شهری کرج
عضو شورای شهر کرج با اشاره به اینکه سازمان قطار شهری اعلام کرده است که دستور خلع ید موقت پیمانکار را اخذ کرده است، بر ضرورت شفاف سازی قرارداد پروژه قطار شهری کرج تاکید کرد.
کاویانی با تاکید بر اینکه تفسیرهای که در خصوص قرارداد قطار شهری کرج ارائه می شود با هم متفاوت بوده و نشان‌دهنده اهمیت بُعد حقوقی است، گفت: دستور توقف عملیات را باید بالاترین مقام اجرایی صادر کند پیمانکار استناداتی را ارائه کرده است که عالی ترین مقام اجرایی وزیر کشور است در حالی که سازمان قطار شهری کرج مدعی است عالی ترین مقام اجرایی مدیرعامل قطار شهری کرج است.
کاویانی با تاکید بر اینکه تفاسیر حقوقی متفاوت باعث شده بیش از ۶ ماه این پروژه با توقف مواجه شود، پیشنهاد داد: بررسی طرح دوفوریتی برگزاری مناقصه خط ۵ قطار شهری کرج به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده شود. در پایان این جلسه طرح دوفوریتی برگزاری مناقصه خط ۵ قطار شهری کرج رای نیاورد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود