15 خرداد 1396
شماره خبر: 179109

نقطه عطف شهرداریها کاهش وابستگی به منابع ناپایدار درآمدی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نقطه عطف شهرداریها کاهش وابستگی به منابع ناپایدار درآمدی است


معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج گفت: نقطه عطف شهرداریها کاهش وابستگی به منابع ناپایدار درآمدی است و حقیقتا با شهر فروشی نمی توان به نقاط امیدوار کننده ای در اداره شهرها دست یافت.
محمدرضا رضاپورادامه داد: اداره شهرها به دلیل تنوع و گستردگی خدمات قابل ارائه به شهروندان پروسه ای هزینه بر است و شهرداریها بدون تامین منابع مالی قادر به تعریف و اجرای پروژه های عمرانی، خدماتی و زیرساختی نخواهند بود فلذا نمی توان به سادگی از کنار این مسئله مهم گذشت. وی افزود: اکنون دغدغه و پرسش اصلی این است که آیا برای تامین هزینه های شهری باید به هر روشی متوسل شد؟ آیا شهرداریها باید به ساخت و سازهای بی رویه چراغ سبز نشان دهند؟ آیا شهر فروشی و تراکم فروشی سیاست مناسبی برای جذب منابع مالی است؟ آیا شهرداریهای ایران به روش های مدرن و سیستم های جدید مدیریتی برای ارتقای خدمت رسانی مجهز شده اند؟ به گفته این مسئول، متاسفانه جذب منابع بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل بالقوه سرمایه گذاران داخلی و خارجی در راستای شکوفایی اقتصاد شهری مغفول مانده و بسیاری از کدهای مستعد درآمدی مورد بی توجهی قرار گرفته اند. اینکه شهرداریها به دنبال آسان ترین و ساده ترین روش ها برای تحقق بودجه سالانه باشند، پذیرفتنی نیست و این رویکرد نیازمند اصلاح است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج اذعان داشت: آنچه در سیاست های اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی می باشد نیز کاهش تصدی گری ها، استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی و حرکت به سمت شکوفایی و جلب مشارکت بخش خصوصی در راستای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم و مقابله با شرایط رکود اقتصادی است و شهرداریها باید به سهم خویش برای تحقق منویات ایشان تلاش نمایند. رضاپور در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: گرچه دولتهای مختلف حمایت های لازم را از شهرداریها به ویژه در کلانشهرها و شهرهای بزرگ نداشته اند و به نوعی این نهاد به تنهایی بار خدمت رسانی به مردم را به دوش می کشد اما با الگوبرداری از متدهای نوین مدیریتی و استفاده از تجارب شهرهای پیشرفته منطقه و جهان می توان شرایط بهتری را رقم زد. وی در پایان با تاکید بر اینکه آینده متعلق به سازمان هایی است که به سمت شهروند محوری، خلاقیت و نوآوری در روش های خدمت رسانی در حال حرکت هستند، گفت: فاصله از روش های سنتی و ناکارآمد و افزایش ریسک پذیری در اتخاد تصمیمات مدیریتی بهترین گزینه برای بهبود شرایط موجود است و امیدواریم که در سالیان آتی شهرداریها نیز در بحث تامین منابع مالی به روش های علمی و قابل اتکایی متوسل شوند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود