18 آذر 1396
شماره خبر: 188110

راه اندازی اتوبوس های تندرو در کرج، مشارکت بخش خصوصی را می طلبد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

راه اندازی اتوبوس های تندرو در کرج، مشارکت بخش خصوصی را می طلبد


مدیر پروژه سامانه اتوبوس تندرو شهرداری کرج با بیان اینکه مطالعات و طرح توجیه اقتصادی راه اندازی این سامانه به اتمام رسیده است، گفت: محور حرکت اتوبوس های BRT در کرج از پایانه شهید سلطانی تا میدان شهید بهشتی کمالشهر می باشد و مشارکت بخش خصوصی در پیشبرد این طرح با هزینه 140 میلیارد تومانی بسیار ضروری است.
سامانه اتوبوس‌های تندرو یا BRT، از وسایل حمل و نقل عمومی است که در بسیاری از کلانشهرهای دنیا به منظور افزایش سرعت اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. پیمودن سریع مسیر، زمان انتظار کوتاه، در دسترس بودن و امکانات مناسب در این اتوبوس‌ها از جمله مزایا و ویژگی‌های این شیوه از حمل و نقل عمومی است. از مهم ترین شاخصه های پیشرفت کلانشهرهای دنیا و مهم ترین راهکار کاهش ترافیک، توسعه و فراهم ساختن زیر ساخت های ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر است؛ یکی از مناسب ترین و کارآمد ترین سیستم های حمل و نقل عمومی، راه اندازی سامانه اتوبوس های تندور است که از سال 95 نیز مطالعات اولیه آن برای محقق شدن این سیستم در کرج توسط حوزه ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری این کلانشهر آغاز شده است. خشایار ملکان مدیر پروژه سامانه اتوبوس تندرو شهرداری کرج در این رابطه عنوان کرد: مطالعات طرح توجیهی اقتصادی پروژه راه اندازی اتوبوس های تند رو در این کلانشهر توسط مشاوران انجام شده است. وی افزود: باتوجه به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرج که یکی از مهم ترین سندهای بالادستی حمل و نقل شهری به حساب می آید، راه اندازی دو خط اتوبوس تندرو در محورهای شهید بهشتی و بلوار ملارد به تصویب رسیده است. ملکان ادامه داد: از این رو معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج با هدف افزایش سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی، در سال 95 با به کارگیری مشاوران متخصص، مطالعات فاز صفر، یک و دو را در رابطه با راه اندازی اولین خط اتوبوس تندرو در محور بلوار شهید چمران تا میدان شهید بهشتی کمالشهر به اتمام رساند. وی گفت: پس از مطالعات صورت گرفته توسط مشاوران مربوطه، به زودی از سوی شهرداری کرج فراخوانی عمومی برای مشارکت بخش خصوصی در زمینه راه اندازی سامانه اتوبوس های تند رو در شهر برگزار می شود. مدیر پروژه سامانه اتوبوس تندرو بیان کرد: طی بررسی های صورت گرفته طول محور سامانه اتوبوس های تندرو در کرج 18 کیلومتر می باشد که برای آن 23 ایستگاه و سه پایانه در نظر گرفته شده است. مبداء اتوبوس های BRT از پایانه شهید سلطانی آغاز می شود و تا میدان شهید بهشتی کمالشهر ادامه خواهد داشت. ملکان یادآور شد: راه اندازی این طرح ارتقای حمل و نقل عمومی در شهر کرج، نیازمند خرید و استفاده از 60 تا 100 دستگاه اتوبوس 18متری است که برآورد هزینه اولیه آن توسط مشاور مربوطه 140 میلیارد تومان می باشد. از این اعتبار 100 میلیارد تومان به خرید اتوبوس و 40 میلیارد تومان به احداث پایانه، خطوط و ایستگاه تخصیص پیدا می کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود