14 شهریور 1397
شماره خبر: 201230

افتتاح اولین سرای محله در کرج/نقش مهم شهروندان در مدیریت شهری

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

افتتاح اولین سرای محله در کرج/نقش مهم شهروندان در مدیریت شهری


معاون اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری کرج با اشاره به افتتاح اولین سرای محله در کرج، هدف از راه‌اندازی این سرا را گام برداشتن به‌سوی تحقق مدیریت شهری نوین دانست.
احمد خیری در مراسم افتتاح اولین سرای محله در کرج، هدف از راه‌اندازی سرای محلات را گام برداشتن به‌سوی تحقق مدیریت شهری نوین دانست و گفت: مشارکت حداکثری شهروندان در عرصه‌های مختلف مدیریتی از ارکان مهمی است که دنبال می‌کنیم. وی اضافه کرد: در این رویکرد فرهنگی - اجتماعی، چرخه مدیریتی محل به شهروندان و ساکنان محل سپرده می‌شود و ساکنان به‌واسطه درک عمیق از مسائل، مشکلات و استعدادهای محلی همچنین آگاهی از خواسته‌ها و انتظارات مردم نقش به سزایی را در مدیریتی شهری ایفا می‌کنند. معاون اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری کرج بابیان اینکه با اجرای این طرح شهری نوعی الگوسازی اجتماعی صورت می‌گیرد، گفت: در این طرح بزرگ اجتماعی ضمن بهره‌وری از استعدادهای خلاق شهروندی در پیشبرد امور شهر زمینه برای پرورش مدیران از نسل آینده نیز فراهم می‌شود.
خیری عنوان کرد: با تأسیس سرای محلات امور اجرایی در هر محله به بخش مدنی یعنی ساکنان همان محل واگذار می‌شود و مدیریت شهری نیز در مسیر تحقق این شعار که «با اجرای امور به مردم بهتر و زودتر از همیشه به نتیجه مطلوب خواهیم رسید» گام مهمی برمی‌دارد. وی با اشاره به رویکرد توسعه اجتماعی محلات در اجرای این طرح، عنوان کرد: در این مدل مدیریتی با تفویض امور به دست خود مردم، ضمن افزایش تعلق‌خاطر شهروندان به شهر و محله و افزایش تصمیم‌گیری‌ها هویت محلی مردم نیز تقویت می‌شود. معاون اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری کرج عنوان کرد: در سراهای محله مشارکت افراد محل و منطقه در اداره شهر و تصمیم‌گیری‌ها افزایش می‌یابد و به‌نوعی می‌توان گفت، در مدل توسعه اجتماعی محلات سازمان‌های مردم‌نهاد و کمیته‌های مدنی و محلی بدون حضور کارمندان عهده‌دار مسئولیت اداره این مراکز می‌شوند. خیری با تأکید بر اینکه سرای محلات می‌تواند مهم‌ترین رکن و ساختار اجتماعی مدیریت شهری باشد بیان کرد: بهره‌برداری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی شهروندان، استفاده از امکانات محلات، افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین مردم و مسئولان مدیریت شهری همچنین اجرای طرح‌های فرهنگی، اجتماعی و رفاهی مطابق با خواست‌ها و انتظارات واقعی شهروندان از دیگر کارآمدی‌های اجرای این مدل مدیریتی است. وی با تأکید بر ضرورت این موضوع که کارکرد سراهای محلی باید حفظ شود، گفت: کار آیی سرای محلات از اهداف اصلی حوزه مدیریت محله است و در راسته آنچه بسیار مهم و ضروری است، همخوانی فعالیت سراها با اهداف واقعی و اولیه این طرح مدیریتی به‌ویژه نهادینه شدن مشارکت اجتماعی شهروندان در اجرای بهینه امور شهر است. معاون اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری کرج سازوکار سرای محلات را در راستای تحقق اهداف اجتماعی مدیریت شهری به‌ویژه بهبود سبک زندگی شهروندان خواند و افزود: از دیگر برآیندهای این مدل مدیریتی، ترویج فرهنگ شهروندی، ترویج گفتمان مدیریت شهری و اعتمادسازی شهروندان و مدیریت شهری و درنتیجه بهبود عملکرد سرای محله است. گفتنی است؛ اولین سرای محله شهر کرج امروز پانزدهم شهریورماه با برگزاری جشن «افتتاح اولین سرای محله ارم» در محله مهرشهر، بلوار ارم، نبش میلاد سوم با حضور مسئولان و شهروندان آغاز به کارکرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود