27 خرداد 1403
شماره خبر: 306427

اولین گام برای تهیه طرح جامع مدیریت بحران فردیس

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری



مقدمات تهیه طرح مطالعاتی پدافند غیر عامل، خطرپذیری و مدیریت بحران فردیس طی نشستی با حضور معاون خدمات شهری و محیط زیست و مدیر بحران شهرداری فردیس، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان و نماینده دانشگاه خوارزمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اصغر نصیری معاون خدمات شهری شهرداری فردیس در این نشست با اشاره به تراکم جمعیتی بسیار بالا در گستره‌ای کوچک، گفت: در این شهر مراکز حساس از جمله نیروگاه منتظر قائم با تمام مشکلات زیست محیطی، شهرک های صنعتی سیمین دشت، نور ، انبار نفت، زندان شهید کچویی، سیلو و غیره می توانند در مواقع بحران خطرآفرین باشند.
وی تاکید کرد: برای مدیریت بحران در فردیس باید استراتژی عملی تعریف شود. در این راستا در بودجه امسال ردیفی برای مطالعه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اختصاص داده شده و لازم است با توجه به موقعیت شهر و وجود مراکز حساس، طرح جامعی طراحی شود. برای تهیه طرح جامع مدیریت بحران فردیس باید سناریوهای مختلفی طراحی شود، مبتنی بر فضاها و ساخت و سازهای غیر مجازی که از گذشته در محلات کم برخوردار ایجاد شده‌است.نصیری یادآور شد: بخش غالب استان در مسیر گسل هاست و فردیس را تحت تاثیر قرار می دهد حتی رودخانه کرج که از فردیس می گذرد، در زمان وقوع سیل ممکن است شهر را تحت تاثیر قراردهد.وی با اشاره به اینکه سالن چند منظوره بحران در فردیس در سال جاری آماده و تجهیز شده است؛ گفت: در طرح جامع مدیریت بحران فردیس تعداد سوله های بحران و امکانات مورد نیاز، جانمایی سوله ها و اسکان موقت پیش بینی شود.معاون شهردار فردیس با بیان اینکه استراتژی اصلی در طرح جامع مدیریت بحران باید برای پیش از وقوع بحران، هنگام وقوع و پس از آن برنامه ریزی شود؛ گفت: اغلب مطالعات بحران در دستگاه های دیگر عملیاتی نیست و در گوشه کتابخانه‌ها خاک می‌خورد. در این طرح باید نوع پروانه های ساختمانی، بازنگری طرح تفصیلی، نوع نقشه ها، نوع مصالح و غیره همه باید مدنظر قرارگیرد.وی به نقش موثر مردم در زمان وقوع بحران تاکید کرد و افزود: اقدامات مدیران برای تامین تجهیزات و امکانات پیش از وقوع بحران اهمیت دارد. اما در زمان وقوع، مردم نقش اصلی را دارند . تاب آوری اجتماعی از موارد مهم در طرح جامع مدیریت بحران است که می توان بخشی از کار در حوزه تاب آوری را به مدیران محلات در قرارگاه اجتماعی سپرد.نصیری به کمبود آب در فردیس و برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی در سال های اخیر اشاره و افزود: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی نشست ها و فرونشست ها را در پی خواهد داشت. طرح جامع مدیریت بحران باید برای چندین سال کارایی داشته باشد. وجود پیوست اجتماعی و استفاده از نظر مردم به عنوان اصلی ترین بهره برداران این طرح، ضروری است.وی خاطر نشان کرد: برای اجرای این طرح باید برنامه زمانی تعیین و در اسرع وقت به مرحله اجرا برسد.
طرح مدیریت بحران مبتنی بر تاب‌آوری اجتماعی
در بخشی از این نشست دکتر ساکت نماینده دانشگاه خوارزمی، گفت: در تاب آوری با استاندارد جهانی فاصله داریم. تاب آوری از پایین هرم شروع می شود و مردم را درگیر می کند. در این راستا طرحی در منطقه ۶ تهران اجرا کردیم که می تواند الگویی برای طرح جامع مدیریت بحران فردیس باشد. می توانیم طرح های استاندارد در سطح دنیا را برای فردیس بومی سازی کنیم.
وی با اشاره به رویکردی به عنوان شهرملی، افزود: در این رویکرد، شهر باید بتواند بدون کمک های خارجی تا حد امکان در مقابل مخاطرات تاب آوری داشته باشد. در مدیریت بحران، موارد پدافندغیرعامل،مخاطرات طبیعی و تکنولوژیک و غیره وجود دارد بنابراین باید مطالعات مخاطره شناسی در اولویت باشد و برنامه جامع مدیریت بحران فردیس باید ابتدا بر اساس مخاطرات عمده و سپس مخاطرات جزیی پیش بینی شود.این نماینده دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: برنامه جامع مدیریت بحران یک برنامه عملیاتی اجرایی است که برای یک دوره زمانی در نظر گرفته می شود اما باید قابلیت بازنگری داشته باشد. در این راستا معیارها و اولویت ها باید مشخص شود. تصویر ذهنی مردم از خطر باید به درستی شکل بگیرد.اصغر نصیریخطرپذیریطرح جامع مدیریت بحرلن فردیسمعاون خدمات شهری شهرداری فردیس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود