3 تیر 1393
شماره خبر: 124602

برگزاری همایش علمی جمعیت شناسی 19 آذر ماه در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

برگزاری همایش علمی جمعیت شناسی 19 آذر ماه در البرز


همایش علمی جمعیت و تحدیدهای جمعیتی به منظور بومی سازی با پشتوانه علمی و مناسب این راهبرد برای برنامه ریزی های آتی استان 19 آذر ماه در استان البرز برگزار می شود.
علی تیرداد با بیان این مطلب در جلسه ای هماهنگی برنامه همایش توسعه استان با اعلام این خبر افزود: با توجه به ضرورت بررسی های علمی در برنامه ریزی ها و بستر سازی برای رشد و تعالی و توسعه استان البرز در عرصه های علمی،" همایش علمی جمعیت و نقش آن در توسعه استان البرز " برگزار می شود. وی افزود: مساله جمعیت یکی از موضوعات مورد نظر برنامه ریزان و سیاست گذاران در هر جامعه ای به شمار می رود و این موضوعی است که مدیر کل دفتر آمار اطلاعاتی جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور نیز با اشاره به آنکه سرعت و شتاب کاهش جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر است مساله کاهش جمعیت جوان و آمار سازمان ثبت احوال در خصوص رشد جمعیت و تعداد افراد با آمار مرکز آمار یکی است و هر دو نشان از کاهش آمار جمعیت دارد. قائم مقام شورای سیاست گذاری این همایش گفت: این مسئله با عنایت به منویات و رهنمودهای عالمانه مقام معظم رهبری که در ارتباط با سیاست های جدید جمعیتی کشور داشته اند و با توجه به اینکه شاخص رشد جمعیت چند سالی است کاهش پیدا کرده است ، چنانچه روند کاهش ادامه پیدا کند و با سیاست های به موقع نتوانیم مانع از پیشروی آن شویم طی سال های آینده با رشد منفی جمعیت روبرو خواهیم شد.
تیرداد با بیان اینکه ادامه این روند موجب کاهش نیروی با نشاط خواهد شد، تاکید کرد: در این همایش سعی خواهد شد جنبه‌های علمی تقویت شده و صاحب‌نظران دیدگاه‌های علمی خود را بیان کنند. معاون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و GIS استانداری البرز در ادامه تصریح کرد: در این راستا برنامه ریزی برای آموزش های عمومی سلامت محور و ارائه خدمت به خانواده ها با رویکرد تصمیم گیری آگاهانه، آزادانه خانواده ، با توجه به وضعیت شهرستان های تحت پوشش در استان باید صورت گیرد. معاون مدیر کل آمار و اطلاعات با بیان اینکه تغییرات جمعیتی اصطلاحی علمی و مربوط به تغییرات کمی جمعیت و آثار آن است گفت: اثرات کاهش یا افزایش جمعیت در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: تاریخچه تغییرات جمعیتی در جهان و مبانی فکری و نظری این مسئله از جمله محورهای همایش به شمار می‌رود ضمن اینکه محورهای دیگری همچون مطلوبیت ذاتی کاهش یا افزایش جمعیت، بررسی تاریخچه تغییرات جمعیتی جهان ، بررسی مبانی فکری و نظری تغییرات جمعیت، بررسی تاریخچه جمعیتی جهان اسلام، بررسی عوامل موثر در تغییرات جمعیتی مذهب تشیع نسبت به دیگر مذاهب و مطالعات تغییرات جمعیتی در کشور نیز در دستور کار قرار دارد. تیرداد در بخش دیگری با تاکید بر ضرورت بررسی مطالعات تغییر جمعیتی استان البرزدر این همایش تصریح کرد: مطالعات تغییرات جمعیتی در استان البرز( تحلیل آماری جمعیت استان البرز) و عوامل و موانع تغییرات جمعیتی ، مطالعه باورهای فرهنگی استان البرز در افزایش جمعیت و مطالعه نقش گرایشات نژادی و قومی و مذهبی در تحدید جمعیت استان مهاجر پذیر البرز در همایش یاد شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. قائم مقام شورای سیاست گذاری این همایش ادامه داد: نقش زنان در تغییرات جمعیتی ، نقش نهادها و سازمان ها در تغییرات جمعیتی ، بررسی آسیب های اجتماعی مرتبط با تغییرات جمعیتی و بررسی کمی و کیفی سرانه آموزشی ، فرهنگی ، مذهبی و ورزشی و تاثیر آن بر تغییرات جمعیتی استان البرز از جمله مسائلی است که در این همایش مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. وی افزود: گروه‌های علمی موجود در دانشگاه علوم پزشکی البرز هر یک به بررسی مقالات تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود خواهند پرداخت و داورانی نیز از میان صاحب نظران و اعضای هیئت علمی همایش انتخاب می‌شوند تا کار نظارت و ارزیابی بر مقالات به بهترین نحو صورت گیرد.
تیرداد در پایان اعضای شورای سیاست گذاری همایش و دبیران کمیته ها را اعلام کرد و گفت: نظارت و ارزیابی، کمیته اجرایی و پشتیبانی ، دبیرخانه ، کمیته علمی از جمله اعضای این همایش به شمار می رود. وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی البرز از جمله مراکز همکار با استانداری البرز در این همایش محسوب می شود افزود: صدا و سیمای استان، دفتر آموزش و پژوهش و دانشگاه های خوارزمی آزاد و پیام نور، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری کرج به عنوان دبیر اجرایی این همایش در برگزاری این همایش مشارکت خواهند داشت.
آغاز بکار دبیرخانه همایش علمی نقش جمعیت در توسعه استان
تیرداد گفت: دبیرخانه همایش علمی نقش جمعیت در توسعه استان روز سه شنبه طی مراسمی افتتاح شد و پس از فراخوان عمومی در خصوص این همایش خلاصه مقالات به این دبیرخانه ارسال و پس از بررسی توسط اعضای کمیته علمی مقالات پذیرفته شده ارزیابی می شود. شایان ذکر است؛این دبیرخانه در عظیمیه ، بلوار کاج ، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز طبقه اول قرار دارد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود