20 آبان 1393
شماره خبر: 131540

رونمایی از کشف یک خانواده میکرو ارگانیسم در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

رونمایی از کشف یک خانواده میکرو ارگانیسم در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران


صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از یک خانواده میکرو ارگانیسم در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران رونمایی شد.
محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به جداسازی، شناسایی و ثبت یک خانواده مخمر شدند. بر اساس این گزارش سید عبدالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مراسم رونمایی از این مهم اظهار داشت: در جریان مطالعه تنوعی زیستی با هدف جمع‌آوری و شناسایی گونه‌های مخمری موجود در زیستگاه‌های بومی ایران محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران توانستند دو جدایه شبه مخمری را شناسایی و ثبت کنند. وی افزود: به طور کلی مخمرها قارچ‌های تک‌سلولی هستند که به دلیل پتانسیل آنزیماتیک بالا نقش مهمی در تجزیه مواد و گردش آنها در طبیعت ایفا می‌کنند. این مسئول ادامه داد: توانایی تولید ترکیبات زیستی ارزشمند نظیر رنگیزه‌های کاروتنوئیدی، ویتامین‌ها، اسیدهای عالی، الکل و سوخت‌ زیستی مخمرها را به عنوان میکروارگانیسم‌های توانمند در صنعت بیوتکنولوژی مطرح ساخته است.
به گفته وی، اطلاعات حاصل از این پژوهش در یک مجله معتبر به چاپ رسیده است و مخمر کشف شده به عنوان یک ذخیره ارزشمند در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نگهداری می‌شود. گفتنی است در طی 3 سال گذشته در دنیا فقط 6 خانواده جدید مخمر کشف شده است که این آخرین مورد ثبت شده می‌باشد.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود