9 آذر 1393
شماره خبر: 132775

بیماران مبتلابه ایدز مشکل دارو ندارند

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

بیماران مبتلابه ایدز مشکل دارو ندارند


همزمان با روز جهانی ایدز در همایش منع گسترش و توسعه ایدز در البرز تاکید زیادی بر لزوم توجه و بازنگری رفتارهای جامعه نسبت به مبتلایان به ایدز مطرح شد.
دکتر محمدنفی ایرانی فرماندار کرج در همایش روز جهانی ایدز که با عنوان همایش منع گسترش و توسعه ایدز برگزار شد، اظهار داشت: با توسعه فرهنگ و دانش نوین برخورد های حذفی و ناشایست را ترک کنیم و مبتلایان به ایدز حق زندگی دارند. وی در این مراسم که به همت انجمن خیریه اهسا و خیرین و فعالان مبارزه با گسترش ایدز برپا شده بود تاکید کرد: جامعه امروز در معرض آسیب های سنتی و اجتماعی گوناگونی است که بسیاری از آنها نو ظهور است . وی گفت : انسان هرگز فکرش را هم نمی کرد روزی برسد که خود را در برابر چنین آسیب هایی بی دفاع دانسته و راه حلی برایش نداشته باشد . وی با تاکید بر اشتباه بودن رفتار های حذفی و ناشایستی که در گذشته در برابر معتادان و خانواده های ایشان صورت می گرفت گفت: امروزه ما می دانیم معتاد یک بیمار است و با حمایت و آموزش باید مسیر درست را پیدا کند همچنین برخورد بد با بیماران و مبتلایان به ایدز و خانواده های ایشان هیچ کمکی به حذف این مشکل و منع گسترش آن نخواهد کرد . ایرانی در مراسم روز جهانی ایدز در تالار سیروس صابر اداره کل ارشاد استان البرز از شهروندان خواست تا با یاری و مشارکت در آموزش همگانی و اطلاع رسانی درست زحمت فعالان این عرصه را پربار تر نمایند . فرماندار کرج با اعلام آمادگی برای هرگونه کمک و پشتیبانی در این امر خطیر و فرهنگ سازی مشارکت در امر منع گسترش ایدزافزود : فرهنگ ایرانی اسلامی اجازه جدا کردن صف ما را از دیگران نمی دهد ، من در صف شما و کنار شما شهروندان کلان شهر البرز و همیاران سلامت و دردمندان ایستاده ام و طبق وظیفه شهروندی و شرعی ،هم چنین وظیفه قانونی ام از هیچ کمکی در زمینه فرهنگ سازی و آموزش پیشگیری از ایدز و دیگر بیماری های خاص چون سرطان , اعتیاد و بیماری های صعب العلاج دریغ نخواهم کرد.
از کنار درد و رنج دیگران بی تفاوت نگذریم
وی تصریح کرد: در حال حاضر انجمن همیاران سلامت پرورالبرز (اهسا) و چند تن از خیرین و پزشکان در تلاشی ارزشمند موفقیت های بسیار قابل توجهی کسب کرده اند که طبیعتا کافی نیست و بدون همیاری و مشارکت مسولان و مردم و خیرین امکان پذیر نخواهد بود . دکتر ایرانی تاکرد :با توجه به اینکه تمام ابعاد زندگی ما اجتماعی است نمی توانیم از کنار درد و زحمت دیگران بی تفاوت بگذریم بی آنکه اثری بپذیریم. آموزش حرف اول را می زند و امیدواریم با گسترش آموزش همگانی در پیشگیری هرچه بیشتر از این بیماری موفق باشیم .
درک از موقعیت ما را به هم نزدیک می کند
فرماندار کرج ، دکتر ایرانی با تاکید براین امر که درک از موقعیت مارا به هم نزدیک و اهدافمان را یکی می کند گفت : یکی با درک ازاین درد و رنج بیرون می آید و دیگری با فهم از آن عبور می کند و ما نمی توانیم خودمان را از آسیب های اجتماعی مصون بدانیم. فرماندار کرج تصریح کرد به انتظار بودجه و اقدامات دولتی نشستن عمر نوح می خواهد و ما این وقت را نداریم و خودمان باید دست به دست هم داده یاری رسان یکدیگر باشیم تا اگر روزی ما هم دردمند بودیم کسانی باشند که دست ما را بگیرند.
کم کاری رسانه ملی و ممنوعیت های موجود مانع پیشگیری و اطلاع رسانی در باره ایدز
رئیس بیمارستان قایم کرج و همیار این انجمن نیز گفت : تلاش های انجمن اهسا و توفیقاتشان بسیار قابل توجه است . وی تاکید کرد: محور کنترل همه انواع بیماری های از این دست اطلاع رسانی و آگاه کردن شهروندان و آموزش صحیح است که متاسفانه محدودیت های حاکم در این زمینه و ممنوعیت های موجود مدارس و دانشگاهها سد راه اطلاع رسانی دقیق و پیشگیری های لازم شده است . دکتر ایزدی با اشاره به کم کاری صدا و سیمای ملی دراین زمینه افزود: در لابه لای آگهی های فراوان از هر صنف و کالا که از تلویزیون و رسانه ملی پخش می شود ،اندک بوده مواردی که به آموزش راه های درست پیشگیری از توسعه و ابتلای ایدز پرداخته شود. وی گفت: علی رغم تلاش های ارزشمندی که تنها انجمن فعال پیشگیری و آموزش و اطلاع رسانی استان البرز ، (اهسا) انجام می دهد ، برای اثرات ملی نیاز به حضور بزرگ ترهایی داریم که جایشان در این نشست که به مناسبت روز جهانی ایدز برپاشده است نیز خالیست.
اطلاعات غلط زنگ خطری برای عاملان رفتار های پرخطر
دکتر ایزدی با اشاره به عدم اطلاعات و آگاهی درست و باورهای نا درست دربین کسانی که رفتار های پر خطر دارند افزود: همین امر منجر به ابتلای این دسته شده حال آنکه با یک آگاهی و آموزش همگانی بسیاری از این ابتلا ها قابل پیشگیریست . وی با اشاره به مورد ابتلای 17 نفر در یکی از محلات گفت : پسر بچه هایی در گروه سنی 16-15 سال بودند که با استفاده از سرنگ مشترک تزریق به ایدز مبتلا شده بودند و به گفته خودشان صرفا رفتارهای پر خطر جنسی را عامل انتقال ویروس ایدز می دانستند. دکتر ایزدی تاکید کرد : ادرار، مدفوع ، بزاق ، عرق و اشک چشم هیچ کدام عامل انتقال بیماری نیستند و تنها سرنگ تزریق مشترک، رفتار های جنسی پر خطر و انتقال از مادر به جنین، پیوند اعضا و فراورده های خونی آلوده منجر به ابتلای ایدز خواهد شد . وی تصریح کرد: انتقال بیماری از مادر به نوزاد به عوامل گوناگون از جمله درصد پیشرفت بیماری مادر وابسته است که معمولا 26 درصد مادران بیمارکه هیچ اقدام درمانی نکرده باشند، نوزاد بیمار به دنیا می آورند. از سوی دیگر چنانچه بیماری در بدن مادر پیشرفته باشد بین 50 تا 60 درصد نوزادان حامل بیماری ایدز خواهند بود و اگر مادران پیش از بارداری تحت نظر و کنترل بوده و دارو مصرف کرده باشند تنها 3 تا 4 درصد نوزدان آنها به ایدز گرفتار می شوند.
عدم وجود مشکلات دارویی در استان البرز
دکنر ایزدی اعلام کرد: خوشبختانه در تمام نقاط کشور داروی ایدز به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد و در استان مانیز تا کنون هیچ بیماری بدون دارو نبوده و این امر میسر نبوده مگر با تلاش و همت کلینیک مثلثی در البرز . اما لازم است تا با آگاهی رسانی ، روشنگری و آموزش به موقع و درست نسبت به برخوردهای شهروندان نسبت به این بیماران و پیشگیری از ابتلای دیگر افراد تلاش های بسیار بیشتری صورت بگیرد . وی خاطرنشان ساخت : طبق آمار بهداشت جهانی در حال حاضر 28 میلیون نفر از مبتلایان ایدز در جهان نیازمند دارو هستند که به دلیل محرومیت ها و محدودیت های موجود و منابع مالی تنها 10.5 میلیون نفرشان به دارو دسترسی دارند .
انجمن همیاران سلامت پرور البرز (اهسا)
رئیس هیات مدیره انجمن اهسا گفت : این انجمن آستین بالا زده است تا از کودکان یتیم ایدز و زنان آسیب دیده اجتماعی حمایت کند . زهرا آقایی افزود: تمام کودکان حاصل از ایدز و بسیاری از زنان مبتلا به H.I.V ، قربانیان رفتارهای پر خطر پدر و همسران هستند و انگ و تبعیض ، فرصت های نابرابر با سایر افراد اجتماع زندگی را بر آنها سخت کرده است .
بسیاری از اولیا مدرسه به محض فهمیدن ابتلای کودکی به ایدز عذر او را می خواهند تا سایر دانش موزان مصون بمانند حال آنکه این تفکر اساسا و از ریشه باطل است و با نشستن بر روی نیمکت کسی مبتلا نخواهد شد. انجمن اهسا می کوشد تا با آموزش و برگزاری کلاس و کارگاه و همایش و ایجاد اشتغال و کمک های اقتصادی ، گروه درمانی ، تیاتر درمانی و مشاوره ، بازی درمانی ، کار درمانی و امید درمانی مبتلایان مراجع و عضو اهسا ، زندگی بهتری داشته باشند و به اجتماع بازگردند از سوی دیگر در زمینه آشنایی همه افراد جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان با این بیماری و راههای ابتلای آن گام برمی دارد.
آمارجهانی مبتلایان به ایدز و زنگ خطر بمبی ساعتی
در حال حاضر 32.5 میلیون بیمار مبتلا به ایدز در جهان شناسایی شده اند که از این تعداد تنها 2.5 نفر در سال 2013 افزوده شده اند. چنانچه آموزش های لازم و پیشگیرانه فراگیر انجام نشود سالانه 2.5 میلیون نفر به این آمار افزوده خواهد شد. لذا یک اقدام دست جمعی و ملی در آگاهی رسانی و آموزش مدارس ودانشگاه و کارمندان و خانواده ها می تواند این آمار را متوقف کرده یا به صفر برساند.
روز جهانی ایدز
از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها اول دسامبر برابر ۱۰ آذرهر سال روزجهانی ایدزاطلاق می‌گردد و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.
شعار روز جهانی ایدز از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ «Getting to zero» بوده‌است
به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز
به صفر رساندن برچسب و تبعیض
به صفر رساندن مبتلایان جدید
در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود