25 آذر 1393
شماره خبر: 133760

تازه های نشر در شهرستان ساوجبلاغ

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

تازه های نشر در شهرستان ساوجبلاغ


اغلان تپه در طول و عرض جغرافیایی عنوان کتابی است با 108 صفحه نوشته مرتضی دهقان آزاد و علی خرد روستا که توسط انتشارات سوره مهر (وابسته به حوزه هنری ) در 1000نسخه منتشر شده است.
نویسنده این کتاب به شرح روستای اغلان تپه پرداخته ؛ روستایی پویا در بخش چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ ، با مردمانی مهربان و شهید پرور که جملگی کشاورز و دامدار هستند.
در صفحه 13 این کتاب نویسنده به وجه تسمیه اغلان تپه پرداخته که حتما" این موضوع در ذهن شما هم آمده که چرا به این روستا اغلان تپه می گویند. موقعیت جغرافیایی و سیاسی این روستا ، پیشینه کشاورزی و زمین های قابل کشت ، دامداری و پرورش طیور ،اما کن تاریخی و مذهبی ، نمایه جمعیت و مهاجران و بخش بعدی این کتاب را تشکیل می دهد . از قسمت های دیگر کتاب اغلان تپه می توان به بخش دین و آداب و رسوم مذهبی این روستا اشاره کرد. تعزیه ، عزا داری ؛ بیدار کردن مردم برای سحر در شبهای رمضان ؛ مراسم چمجه گلین ؛ مراسم عروسی ، شال اندازان در عروسیها ، قاشق زنی در نوروز ، از خواندنی های جذاب این کتاب به شمار می آید. نویسنده این کتاب با ظرافت خاص به معرفی مشاهیر و در آخر به قهرمانان روستا اشاره کرده که شهدای این روستا می باشند. وی با بیان زندگی هرکدام از اسطوره های این روستا به درج تصاویر و وصایای آنان پرداخته است . تصاویر قدیمی روستا ، احکام ، دست نوشته ها و آثار تاریخی روستا بخش پایانی این کتاب را تشکیل می دهد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود