23 دی 1394
شماره خبر: 156466

سهم آب سدهای البرز از دریاچه خلیج فارس درغرب پایتخت بازگردد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

سهم آب سدهای البرز از دریاچه خلیج فارس درغرب پایتخت بازگردد


استاندار البرز گفت: بخشی از سهم حق آبه سدهای استان که به پایتخت روانه شده است، با امکان برداشت از دریاچه خلیج فارس در محدوده چیتگر زمینه بهره برداری و جایگزینی جهت تأمین سهم حق آبه البرز را دارد.
مهندس سیدحمیدطهائی" روز سه شنبه در اولین همایش کشوری تله متری (سیستم های پایش و راهبری و کنترل از راه دور تاسیسات آب و فاضلاب) کشور که با حضور" ستار محمودی قائم مقام وزارت نیرو" و "حمید رضا جانباز مدیر عامل شرکت مهندسی آبفای کشور" در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، با تشریح وضعیت کلی استان و کمبودها و محرومیت های آن در بخش های مختلف اظهار داشت: به استانی وارد شده اید که سال 89 تأسیس شد و بر اساس آمار سال 90 جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار نفر در آن ساکن هستند، جمعیتی با رشد 3.4 درصد و با آماری بیش از دو برابر نرخ رشد جمعیت در کشور.
امکانات البرز ثابت، نرخ رشد جمعیت متغیر
وی با اشاره به اینکه هر سال نیز بر این جمعیت اضافه می شود اما امکانات موجود ثابت باقی مانده است، افزود: رشد جمعیت استان البرز به گونه ای است که در آغاز سال تحصیلی جاری نسبت به گذشته 8.12 درصد افزایش دانش آموزان ورودی جدید را شاهد بودیم، حال اگر این آمار را با رشد طبیعی1.3 تطابق دهیم، مابقی جمعیت موجود را مهاجران ساکن در استان تشکیل می دهند.
در ردیف آخر استانهای محروم کشور قرار داریم
استاندار البرز تصریح کرد:شاخص های این استان نه در بخش آموزش، که در بهداشت و درمان نیز جزو استانهای ردیف آخر استانهای محروم کشور است؛ بنحوی که در اولین سفر دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور؛ به البرز هنگامی که آمار و اطلاعات موجود را با ازدحام بیمارانی که از بی اتاقی برای بستری در راهروهای بیمارستانها مستقر شده بودند تحلیل نمود، البرز را محروم ترین را بحث بهداشت و درمان قلمداد کرد؛ با اینکه در کشور سطح سرانه تخت های بیمارستانی 7/1 درصد است این رقم در البرز به زیر نیم درصد می رسد.
از ظرفیت البرز استفاده نمی شود
مهندس طهائی با بیان اینکه استان همجوار با پایتخت نباید در حجم از محرومیت ها زیر سایه تهران قرار بگیرد، گفت: با وجود اینکه پتانسیل های خوبی در این استان داریم که می تواند در بخش های مختلف مورد استفاده باشد؛ اما در حال حاضر کلانشهر کرج و استان البرز در سایه واقع شده است.
اداره جدیدالولاده آبفای البرز مساعدت وزارت نیرو را می طلبد
استاندار البرز با اشاره به اینکه این وضعیت در بحث سرانه های آب مصرفی در بخش های مختلف، شُرب، خانگی و صنایع نیز نمود دارد، گفت: منکر زحمات همکاران خود در حوزه آب و فاضلاب استان نیستیم اما اداره نیز جدیدالولاده است و به تازگی مستقل شده، بنابراین نگاه های ویژه وزارت نیرو را می طلبد.
انتظار داریم عقب ماندگی های البرز جبران شود
وی با تأکید بر اینکه نیروهای استان البرز جهادی در تلاش اند، یاری وزارتخانه ها را برای برداشتن گام های بلندتر مهم خواند و تصریح کرد:باید بتوانیم عقب ماندگی های گذشته البرز را جبران کنیم و به ازاء رشد جمعیت، امکانات مورد نیاز را فراهم نماییم.
حاضر به افتتاح پروژه های مسکن مهر بدون انشعاب آب نیستم
استاندار البرز که در جمع قائم مقام وزیر نیرو و مدیران آبفای کشور سخن می گفت، ادامه داد: افزایش نرخ رشد3.4 درصدی جمعیت در این استان وقتی مشهود تر می شود تعداد 110 هزار واحد مسکن مهر نیز به این رقم اضافه شود، واحدهایی هنوز در بسیاری از زیرساخت های ابتدایی هم برای زندگی مشکل دارند. وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان حاضر به افتتاح پروژه های مسکن مهر بدون زیربناهای اساسی همچون انشعاب آب و.. نیستم و اخیراً نیز در یکی از همین مراسم افتتاحیه برغم دعوت شدن شرکت ننموده ام، گفت: افزایش تعداد پروژه های مسکن مهر بدون زیرساخت، مشکلی بر مشکلات مردم اضافه می کند. مهندس طهائی ادامه داد: در بخش آب نیز در حوزه صنعت و کشاورزی نیازمند نگاه های ویژه ای هستیم. این استان به جهت قرارگیری در محل ورودی رودخانه بزرگ کرج در طول سالهای اخیر با کمبود آب مواجه شده است، به همین جهت نیز پیشنهادی را در سفر مهندس چیت چیان وزیر محترم نیرو داشتیم که 12 کیلومتر مکعب در ثانیه از خروجی آب شرب تهران حدود 50 درصد به این استان بازگردد تا برای سیراب شدن دشت ها در بخش صنعت و کشاورزی استفاده نماییم و برای آب شرب شهرها و روستاها نیز از منابع آب چاه ها با مهندسی مدیریت آب بهره برداری نماییم.
شهرستانهای البرز در محرومیت تأمین آب هستند
استاندار البرز با بیان اینکه مشکل کمبود آب تنها دغدغه استان نیست، بلکه در شهرستانها نیز محرومیت های این بخش به اوج خود می رسد، آخرین سفر خود به یکی از شهرستانها در هفته دولت را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در جریان یکی از دیدارهای مردمی در یک شهرستان فردی با دبه 4 لیتری به بنده مراجعه نمود و گفت این نه بنزین است و نه نفت، آب است، ما برای تأمین آب با مشکل مواجه هستیم و مجبوریم با دبه مایحتاج روزانه خود در مصرف آب را برطرف نماییم.
البرز فقط محرومیت ندارد،پتانسیل هم دارد
طهائی در ادامه پس از تشریح محرومیت های استان، به تبیین پتانسیل ها و ظرفیت های این استان نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تمامی مشکلات موجود؛ ظرفیت های خوبی در این استان وجود دارد؛ بیش از 3300 واحد صنعتی با 100 برند ملی در این استان واقع شده؛ واحدهایی که بخش عمده ای از آمار صادرات را به خود اختصاص می دهند. وی افزود: در حوزه دانشگاه ها نیز مراکز علمی و تحقیقاتی متعددی مستقر هستند که تحقیقات ملی و بین المللی در آنها انجام می شود. استاندار البرز با اشاره به نودمین سالگرد موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: این مرکز ملی با تولید انواع واکسن های انسانی و دامی حرف اول را در کشور می زند و این تنها یکی از شاخصه های البرز بشمار می رود. وی افزود: در بخش کشاورزی برغم وسعت کم جمعیتی، سیستم های مدرن کشاوزی در استان مورد استفاده قرار می گیرد.
پیشنهاد امکان بهره برداری از آب دریاچه چیتگر در مجاورت البرز
مهندس طهائی پیشنهاد انتقال پساب از شمال غرب تهران (دریاچه خلیج فارس) را یکی از مساعدت های وزارت نیرو برای جبران انتقال بخشی از آب سدهای البرز به پایتخت دانست و گفت: با موافقت این طرح علاوه بر اینکه آب دریاچه خلیج فارس راکد و ماند آب نخواهد بود، قسمتی از مشکلات این استان را در بحث تأمین آب دشت ها و اراضی کشاورزی تأمین می سازد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود