12 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162183

روحاني:با برجام سد بزرگي از پيش پاي مردم برداشته شد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

روحاني:با برجام سد بزرگي از پيش پاي مردم برداشته شد


رييس جمهوري با گراميداشت روزهاي كارگر و معلم گفت: امروز يك سد بزرگ توسط ملت و با تلاش ديپلمات ها از پيش پاي مردم برداشته شد و برجام راه حركت به سمت تعالي را براي ملت ما باز كرد.
حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز يكشنبه در مراسم گراميداشت روز كارگر كه در شركت مپنا برگزار شد، افزود: روز احترام به كارگران وتقدير از آنها وهفته كارگر را به شما كارگران عزيزي كه براي ملت ودولت افتخار هستيد، تبريك و تهنيت عرض مي كنم. وي ادامه داد: ايام، ايام سرور و تبريكات متعدد است و از طرفي بعثت پيامبرعظيم الشان اسلام(ص) كه به ما ياد داد كار، عار نيست. كار، فخر انسان و سرمايه جاوداني بشريت است. كار، نيروي بزرگ حركت جامعه به سمت تعالي است. رييس جمهوري اظهارداشت: او به ما ياد داد در برابر كارگر بايد سر تعظيم فرود بياوريم و بايد در كارهاي ما نظم، انضباط، استحكام، دقت و صداقت باشد. روحاني افزود: او به ما ياد داد كار دقيق انجام دهيم نه براي اينكه در خط كنترل عيب ما ظاهر نشود كار دقيق انجام مي دهيم بلكه چون خدا را بالاي سر خود در همه جا و همه چيز ناظر و حاضر مي بينيم . وي اضافه كرد: به اين پيامبر بزرگ، مكتب بزرگ واسلام عزيز و قرآني كه در شب بعثت نازل شد و با فرياد «اقرا» جهاني را به حركت درآورد و به ما گفت از راه علم بايد به تعالي دست يابيم و گفت اگر مي خواهيد بر جهان سلطنت كنيد و فخر داشته باشيد، علم باعث قدرت و سلطه شما بر جامعه و جهان خواهد شد . رييس جمهوري گفت: ما افتخار مي كنيم به پيامبر وبعثت پيامبر(ص)، شايد هيچ روزي مهمتر و مبارك تر براي بشريت از روز بعثت پيامبر(ص) نباشد، همان كه خدا در بعثت بر ما منت مي گذارد . روحاني همچنين افزود: ايام روز معلم كه بر سر همه ما حق دارند و آنها راه را به ما نشان دادند، همراه زندگي و همراه دين را نشان دادند، تبريك مي گويم. وي اضافه كرد: به ملت بزرگ ايران به خاطر انتخابات شكوهمند و آنچه در هفت اسفند سال گذشته و دهم ارديبهشت امسال بهترين ها را پاي صندوق آرا برگزيدند، تبريك مي گويم و امروز خوشحاليم مجلس شوراي اسلامي آينده ما، مجلسي كه از خرداد شروع بكار مي كند، ان شاءالله به حول وقوه الهي با هماهنگي بيشتر با دو قوه ديگر، دولت بتواند وعده هايي كه به مردم داده است وعهدي كه با هم در خرداد 92 داشتيم به خوبي به مقصد برسانيم . رييس جمهوري با اشاره به حضور پرشور بانوان در پاي صندوق هاي راي و همچنين به عنوان نامزد انتخابات گفت: براي نخستين بار 18 نماينده زن به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند. ما خوشحاليم در همه صحنه ها بانوان عزيز ما در تحصيل، كار، تلاش، كوشش، دنياي سياست، دولت، مجلس و قواي مختلف و همه جا حضور دارند كه اين هم از آثار بعثت پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) بود كه زنان را به صحنه آورد و گفت زن و مرد، عرب و عجم، كوچك و بزرگ، روستايي و شهري، سياه و سفيد هيچ كس بر ديگري امتيازي ندارد مگر به تقوا.
**با برجام سد بزرگي از پيش پاي مردم برداشته شد
روحاني اظهارداشت: امروز پس از آن كه يك سد بزرگ توسط ملت و با تلاش ديپلمات ها از پيش پاي مردم برداشته شد و برجام راه را براي حركت به سمت تعالي براي ملت ما باز كرد، آنگاه كه مي گفتيم پاي ميز مذاكرات مي توان مشكل را حل كرد، بدبين ها و بدگمان ها مي گفتند امكان پذير نيست. وي ادامه داد: آن روز كه با 6 قدرت جهاني توانستيم به توافق برسيم، باز هم بدبين ها و بدگمان ها گفتند كه درست است به توافق رسيديم اما اين قابل اجرا نيست. آن روز، كه به روز اجرا و برجام رسيديم باز هم بدبين ها و بدگمان ها گفتند آنچه به شما وعده داده اند، عمل نخواهند كرد و شما در اين مذاكرات به موفقيت نرسيده ايد. رييس دولت تدبير و اميد گفت: چرا كار يك ملت بزرگ را كوچك نشان مي دهيد؟ اين كار دولت نيست بلكه كار يك ملت بزرگ، قدرتمند و مقاوم است. اين كار، كاري است كه توسط همه مردم ما با هدايت هاي رهبر معظم انقلاب انجام گرفت و هر جا نياز به تصويب بود براي بحث و بررسي ارجاع شد و از شوراي عالي امنيت ملي گرفته تا مجلس شوراي اسلامي كار انجام شد.
روحاني اظهارداشت: گفتيم كه برجام را تصويب و اجرا كرديم. بدبينان گفتند در عمل برجام را نمي بينيم، اگر صادرات نفت و ميعانات از يك ميليون و 200 هزار بشكه به 2 ميليون و 300هزار بشكه رسيده، بدبينان گفتند اين كه چيزي نيست؛ دو برابر شده و تنها يك ميليون و 100 هزار اضافه شده كه مهم نيست. وي ادامه داد: ما مي گوييم امروز در سايه برجام براي نقل و انتقال پول دست شما باز شده كه مي گويند، اين كه مهم نيست. ما مي گوييم در سايه برجام به جاي اين كه كشتي هاي بزرگ در ساحل كشور همسايه پهلو بگيرند و با قايق و لنج به ساحل ايران برسند و براي هر كانتينر 700 دلار اضافه از جيب مردم پرداخت شود، مي گويند 700 دلار چيزي نيست ما در سايه تحريم زندگي خوبي داشتيم چرا زندگي خوب ما را برهم زديد؟
**حضور مپنا در رقابت آزاد، غرور ملي است
رييس جمهوري ادامه داد: امروز روزي است كه راه براي سرمايه گذاري خارجي باز شده است. ما نياز به كار و توليد داريم اما توليد و كار بدون سرمايه و تكنولوژي امكان پذير نيست و بدون اقتصاد دانش بنيان يك شركت پرافتخاري به نام مپنا به وجود نمي آيد. روحاني گفت: اگر امروز به مپنا، كارگران، مهندسان و مديران آن افتخار مي كنيم به خاطر كار و تلاش، علم و دانش و فعاليت دانش بنيان و سرمايه گذاري در اين سرزمين است. اگر مپنا امروز به عنوان غرور ملي ما محسوب مي شود به خاطر آن است كه در يك رقابت آزاد حضور پيدا كرده است. وي با بيان اين كه يك شركت بدون رقابت با جهان و قدرت هاي اقتصادي دنيا نمي تواند با غرور سرش را بالا بياورد، افزود: مپنا امروز شركت هاي عظيم و بزرگي همچون ميتسوبيشي و هيتاچي را كنار گذاشته و با جنرال الكتريك و زيمنس رقابت مي كند.
رييس دولت يازدهم گفت: ما به آن برقي افتخار مي كنيم كه نيروگاهش به دست ايران و كارگر ايراني توليد شده باشد. مسافرت با آن قطاري براي ما لذت بخش است كه لوكوموتيو آن توسط شركت مپنا و كارگران ايراني توليد شده باشد.
**بنگاه اقتصادي بايد توان رقابت با دنيا را داشته باشد
روحاني ادامه داد: ما اقتصاد و بنگاه اقتصادي مي خواهيم كه توان رقابت با دنيا را داشته باشد تا ثروت كشور و درآمد بنگاه ها را افزايش دهيم و وضع كارگران را بهتر كنيم. وي با تاكيد بر اين كه بايد به سمت اقتصاد دانش بنيان حركت كنيم، متذكر شد: اگر نتوانيم با دنيا رقابت كنيم، نمي توانيم بازار صادرات منطقه و جهان را از آن خود كنيم و اگر نتوانيم بازار صادرات داشته باشيم، نمي توانيم بازار توليد را از لحاظ كمي و كيفي افزايش دهيم.
**تورم پايين به معناي تضمين توان و خريد خدمت كارگران است
رييس جمهوري با تاكيد بر اين كه در طول 40 سال گذشته توان اقتصادي كشور در حد تقاضا براي اشتغال نبوده است، گفت: همواره تقاضاي اشتغال در كشور بالا بوده اما توان اقتصادي براي جذب نه تنها كارگر ساده حتي تحصيلكرده ها، كارآموختگان، صاحبنظران، متخصصان وجود نداشته و اين عدم تقاضا، عدم امنيت را براي ما به وجود آورده است. روحاني اظهارداشت: همانگونه كه اقتصاد بايد رقابتي باشد، كارگر هم بايد بين چندين بنگاه براي اشتغال حق انتخاب داشته باشد. اقتصاد كشور بايد حركت كند و مردم به آينده اميدوار باشند. بايد تورم روند كاهشي داشته باشد و آينده براي سرمايه گذاران روشن باشد. تورم پايين به معناي تضمين توان و خدمت خريد براي كارگران است.
** تورم را تا پايان سال تك رقمي خواهيم كرد
رييس جمهوري گفت: بسيار خوشحاليم كه در دولت تدبير و اميد، حقوق كارگران و كارمندان از نرخ تورم بالاتر بوده است و اين قدم بسيار مهمي است كه اين دولت برداشته است. در طول 50 -60 سال گذشته در برخي سال ها، تورم پايين آمده است اما متاسفانه يكي دو سال بعد دوباره تورم بالا رفته و يك مسير ثابت كاهشي براي تورم در اقتصاد ما نبوده است. روحاني يادآور شد: در اين دولت، تورم مسير كاهش مداوم و مستمر داشته است و روزهاي نخست كاري دولت تدبير و اميد تورم بالاي 41 درصد بود و خوشبختانه شب عيد 94 به حدود 15 درصد رسيد. در سال 94 كه وضع اقتصادي همه كشورهاي توليد كننده نفت بسيار بد بود، وضع اقتصادي ما خوب بود و در عين حال به مردم وعده داديم كه تورم كمتر از 15 درصد خواهد شد كه شب عيد سال 94 تورم ما به 12 درصد رسيد. وي ادامه داد: امروز تورم ما طبق آمار و شاخص هاي مركز آمار به ز ير 11 درصد رسيده است و تا پايان سال تك رقمي خواهد شد.
** امسال را با هدفگذاري رشد 5 درصدي آغاز كرده ايم
رييس شوراي عالي اقتصاد اضافه كرد: اگر مي خواهيم اقتصاد ما رو به پيشرفت باشد و كارگر ما امنيت فكري و شغلي داشته باشد، بايد شاخص هاي كلان اقتصادي كشور در مسير درست قرار گيرد. اقتصاد ما درست نمي شود مگر اينكه قدرت جذب سرمايه داشته باشيم كه امروز اين شرايط فراهم شده است. روحاني يادآور شد: امروز از كشورهاي مختلف، فقط روساي جمهور بهمراه معاونان خود به ايران نمي آيند بلكه 50، 100 يا 200 شركت مهم كشور خود را هم مي آورند، با كارآفرينان داخلي ما جلسه مي گذارند و قرارداد امضا مي كنند. وي با اشاره به سفر رييس جمهري قزاقستان به ايران گفت كه در اين سفر، بخش هاي خصوصي دو كشور 53 سند امضا كردند. فردا رييس جمهوري كره جنوبي با تعداد زيادي از شركت هاي اين كشور به ايران مي آيد. رييس دولت تدبير و اميد گفت: ما امروز قدرت جذب فناوري داريم، يك روز بايد دست دراز مي كرديم و فناوري را مي گرفتيم اما امروز اين چنين نيست، ما فناوري هاي پيشرفته داريم و مي توانيم براي ارتقاي آن، فناوري هاي نو را جذب و در اختيار بگيريم.
روحاني خطاب به كارگران حاضر در مراسم اظهار داشت: خوشحالم امروز ديدارم با كارگران عزيز در شركت دانش بنياني همچون مپنا است. مپنا بايد در زمينه ريل، لكوموتيوهاي برقي و برقي كردن راه آهن قدم بردارد. من از اين شركت مي خواهم كار خود را كه در زمينه تجهيزات بيمارستاني آغاز كرده با سرعت ادامه دهد. ما دلمان مي خواهد در آينده نزديك دستگاه هاي سي. تي. اسكن و ام. آر. آي توسط كارگران ايراني ساخته شود. وي افزود: در سال 95 شرايط كشور براي فعاليت اقتصادي از سال گذشته بهتر خواهد بود و امسال را با هدف گذاري رشد 5 درصدي آغاز كرده ايم.گارگران عزيز! اگر بتوانيم تورم كاهنده را ادامه دهيم، رونق اقتصادي داشته باشيم و سرمايه داخلي وخارجي را جذب كنيم، مي توانيم به افتخار بزرگ قدرت اقتصادي برسيم.
** ابراز خرسندي روحاني از انتصاب علي ربيعي بعنوان وزير كار
رييس جمهوي با بيان اين كه ما در اقتصادمان رونق اقتصادي، توليد و جايگاه مناسب كارگران را مي خواهيم، اظهار داشت: خوشحالم كه شخصي را بعنوان وزير كار برگزيده ام كه از جواني در كارخانه به كار و تلاش مشغول بوده است. رييس جمهور شما هم افتخار مي كند كه از دوران نوجواني و تحصيل، سه ماه تعطيلي تابستان در دوران مدرسه و دبيرستان را به كار مشغول بوده است. روحاني ادامه داد: كار افتخار و دست كارگر جايگاه بوسه پيامبر عظيم الشان(ص) است، بدون آنكه به برخي سخنان نااميد كننده توجه كنيم؛ متحد، منسجم و اميدوار به آينده روشن به كار وتلاش ادامه دهيم، دولت هم با همه توان در خدمت و پشتيبان شما خواهد بود. رييس جمهوري گفت: اينكه توانسته ايم 10 ميليون نفر عمدتا از كارگران و افراد حاشيه نشين را تحت پوشش بيمه قرار دهيم، گام مهمي براي رفاه مردم، قشر مستضعف و كارگر بود. روحاني با تاكيد بر اينكه تكيه دولت تدبير و اميد از لحاظ ايماني و سياسي به قشر كارگر است، اظهار داشت: ما روز به روز در مسير پيشرفت كشور و ايران تلاش مي كنيم و به آينده اي آباد و پررونق تر اميد داريم. بر پايه اين گزارش، رييس جمهوري در اين مراسم از تعدادي كارگر و واحدهاي نمونه كارگري به نمايندگي از جامعه كارگري كشور تجليل كرد

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود