30 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 163346

استاندار البرز اعلام کرد: خانه علوم در استان البرز تأسیس می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

استاندار البرز اعلام کرد: خانه علوم در استان البرز تأسیس می شود


استاندار البرز از راه اندازه خانه علوم در استان خبر داد و گفت: در کنار این خانه علوم، خانه های علوم دیگری نیز راه اندازی خواهد شد و رفته رفته شهر علمی شکل خواهد گرفت که در آن از انواع علوم موجود است و می توان این شهر را به پایگاهی برای تجارت علم در داخل و فرا تر از مرزهای ملی تبدیل کرد.
سیدحمیدطهائی" در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به تأسیس خانه علوم در استان اظهار داشت: راه اندازی این خانه سرآغاز حرکتی نوین در پیوند بین فناوری های نوین علمی در حوزه نانو و صنعت می باشد که در بخش نانو برای نخستین بار استان البرز پیشگام در اجرای عملیاتی این طرح است. وی در ادامه با تأکید بر لزوم ترسیم چشم انداز برای خانه علوم استان البرز افزود: راه اندازی خانه علوم، در برنامه ریزی های سند چشم انداز از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز مورد لحاظ قرار خواهد گرفت.
پیوند صنایع و خانه علوم برای تجاری سازی تولیدات داخلی
رییس شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به استقرار بیش از 3500 واحد تولیدی و صنعتی در استان و استعدادهای البرز در این زمینه تصریح کرد: بستر مناسبی از حیث وجود صنایع در البرز موجود است و از سویی پیشگام در مراکز علمی و تحقیقاتی هستیم، این خانه می تواند سبب ساز پیوند بین واحدهای تولیدی و صنایع با مراکز فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی کاربردی، مدارس و دانشگاه ها به منظور تجاری سازی تولیدات داخلی باشد. وی افزود: در این زمینه از ظرفیت دستگاه ها نیز برای توسعه کارهای علمی با تشکیل تیم های فکری دانش آموزی و دانشگاهی زیر سقف خانه علوم استان استفاده شود.
لزوم ارتقاء توان رقابتی در بازارهای جهانی
طهائی با اشاره فرصت گشایش دروازه های اقتصادی به روی دنیا برای تبادل علوم و فناوری های تولیدی با رویکرد صادرات محور افزود: اکنون که درهای حصر گشوده شده است شاهد رقابت فزاینده ای بین کشورهای دنیا برای عرضه تولیدات شان هستیم، بنابراین باید عزم خود را برای توان این رقابت در فضای تجاری خارجی جزم کنیم. وی افزود: در حال حاضر در دانشگاه ها طرح های فوق العاده ای با خلاقیت و ابتکار خلق می شود که باید به دنیا معرفی و عرضه گردد تا بتوانیم علوم و دستاوردها را به سمت تجاری سازی و تولید ثروت پیش ببریم.
خانه علوم، قطعه ای از پازل شهر علم در البرز
طهائی بیان کرد: در کنار این خانه علوم،خانه های علوم دیگری نیز راه اندازی خواهد شد و رفته رفته شهر علمی شکل خواهد گرفت که در آن از انواع علوم موجود است و می توان این شهر را به پایگاهی برای تجارت علم در داخل و فرا تر از مرزهای ملی تبدیل کرد. استاندار البرز در محور دیگری به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: باید سعی شود تا این تحول علمی را از حافظه محوری به سمت درک محتوا سوق دهیم که راهکارهای تحقق این امر نیز در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیده شده است. رییس شورای آموزش و پرورش استان درادامه پیرامون موضوع جلب مشارکت های مردمی نیز به مسئله مهمی اشاره کرد و آن هم توجه به دانش آموزان محروم و ضعیف جامعه و بازنماندن این قشر از لذت تحصیل بود.
تأکید بر فرصت های برابر آموزشی در استان
طهائی گفت: هیچ دانش آموزی نباید برای نداشتن شهریه ترک تحصیل کند؛ هر چند مدارس برای گسترش خدمات جاری به مشارکت مردمی نیاز دارند اما این موضوع نباید خللی در تحصیل دانش آموزان ضعیف تر ایجاد نماید و همه از فرصت برابر برای تحصیل برخوردار باشند. در این نشست از شورای آموزش و پرورش استان گزارشی از طرح خانه علوم و سلول های بنیادین ارائه شد. بررسی مصوبان جلسه پیشین و همین طور تعیین حداقل شهریه مدارس هیات امنایی و جلب مشارکت نظام مند در توسعه سرانه های آموزشی با اعلام فراخوان مشارکت مردم، بانک ها و صنایع استان از محورهای این جلسه بشمار می رفت. گفتنی است، «خانه علوم» بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش در استان تأسیس خواهد شد این طرح در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش اجرایی خواهد شد که البته البرز در حوزه نانو و سلول های بنیادین، نخستین استان کشور در راه اندازی این مرکز بشمار می رود.تنوع بخشیدن به محیط های یادگیری و ایجاد موزه های علم و فناوری، پژوهش سراها، شبکه های ارتباطات واطلاعات، حرکتی نوین در حوزه آموزش و پژوهش است که با اجرای این طرح به مرحله اقدام و عمل خواهد رسید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود