20 تیر 1395
شماره خبر: 166095

حق استان البرز در کشور ادا نشده است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

حق استان البرز در کشور ادا نشده است


استاندار البرز در شورای برنامه ریزی و توسعه با بیان اینکه حق استان البرز در طول این سالها ادا نشده است، گفت: مدیران استان باید سهم البرز را از وزارتخانه ها مطالبه گری کنند.
«سیدحمیدطهائی» در جلسه «شورای برنامه ریزی و توسعه» استان، که سه ساعت به طول انجامید و نمایندگان ومدیران کل استان در سالن شهدای دولت نیز حضور داشتند، ضمن تبریک عیدسعید فطر گفت: امید می رود یک ماه طی شده توشه ای برای خدمت گزاری بیشتر به مردم باشد.وی ضم ن اشاره و قدردانی از حضور فعال نمایندگان و اعضای شورای برنامه ریزی استان، گفت: استان در بسیاری از زیرساخت ها با مشکل مواجه است و انتظار می رود در این زمینه بودجه های استانی صرف پروژه های ملی نشود بلکه مصروف توسعه استان و تکمیل پروژه های نیمه تمام استانی شود.
لزوم اختصاص بودجه فوق العاده به راه های استان
وی با اشاره به نمونه ای از محرومیت های استان بحث راه های روستایی را پیش کشید و گفت: در حال حاضر بسیاری از روستاهای البرز از آسفالت محروم است و باید بودجه ویژه ای به بخش راه های روستایی اختصاص پیدا کند. طهائی این شرایط را با فقدان بودجه لازم حتی برای تکمیل راه ها دغدغه ای مضاعف دانست و گفت: شرایط راه های آسفالت نشده استان بنحوی است که راه مناسب نداریم و از یک سو کارفرما به پیمانکار بدهکار است، بنابر این باید بودجه ای فوق بودجه تخصیصی در زمینه تکمیل راه های استان دیده شود. وی با اشاره به محدودیت بودجه استان افزود: 22 درصد بودجه در قالب الزامات در اختیار ما نیست و ما بقی نیز جزو الزامات استان است و از این رو رقمی برای توزیع باقی نمی ماند. طهائی نقشه راه در فرایند توزیع بودجه سال 94 را تکمیل پروژه های بالای 80 درصد اعلام کرد و ادامه داد: سال گذشته علی رغم کاهش سقف اعتبارات، 89 پروژه را به اتمام رساندیم، بنابراین باید بنا را بر تکمیل پروژه های بالای 80 درصد قرار دهیم و دستگاه ها پروژه هایی که در شُرُف اتمام است را اولویت بدانند.
راهبردهای اقتصاد مقاومتی بومی سازی شود
وی با اشاره به اینکه در تخصیص منابع مالی راهبردهای اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه قرار گیرد، افزود: علی رغم اینکه در منشور راهبردی، مباحث اقتصاد مقاومتی نقشه راه مشخص است باید این راهبردها را بومی سازی کنیم و با تلاش و همکاری کار را پیش ببرند و گزارش آن را هم اعلام کنند.
معاونت عمرانی استانداری پیگیر اختصاص زمین ساختمان اداری استان
موضوع فقدان ساختمان اداری در استان البرز محور دیگر صحبت های استاندار را به خود اختصاص داد. طهائی با اشاره به شرایط استان از بدو شکل گیری گفت: روال بر این است که ردیفی برای راه اندازی استان تازه تأسیس اختصاص پیدا می کند، استان البرز بین جابجایی دو دولت در حالی شکل گرفت که رقم ردیف بودجه احداث ساختمان اداری آن رقم یک دیده شد و کماکان این عدد ثابت باقی مانده است.
وی افزود: با منابعی که در بودجه دیده شده است و ادارات استیجاری استان باید این موضوع جدی پیگیری شود و بحث زمین مناسب در معاونت عمرانی استانداری پیگیری شود تا در تشکیلات واحدی شاهد راه اندازی ساختمان اداری استان باشیم.
البرز با سایر استانها قابل مقایسه نیست
استاندار البرز در ادامه با انتقاد از اینکه نباید در اختصاص بودجه البرز را همانند سایر استانها ببینند، گفت: استان البرز را نباید با سایر استانها مقایسه کنید و مسئولان باید حق استان را بگیرند.
مدیران استان از وزارتخانه ها پیگیر مطالبات باشند
وی افزود: بارها در دیدارهای خود با "دکتر نوبخت "معاون رئیس جمهور و معاونان ایشان مسائل و دغدغه های استان را مطرح کرده ام و دستورات صریح، روشن و قاطع ایشان را نیز داشته ایم، از مسئولان خواستیم که به استان توجه ویژه ای شود، بنابراین اعضای شورای برنامه ریزی نیز باید از موضع وزارتخانه خود پیگیر مطالبات این استان باشند.
حق استان البرز ادا نشده است
طهائی در حضور اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان بار دیگر پرونده محرومیت های البرز را گشود و خاطرنشان کرد: البرز به اندازه 4 استان جمعیت دارد اما از لحاظ رتبه های بهداشت، آموزش و... جزو استانهای محروم کشور است این شرایط در حالی است که از طرفی اعتبارات و منابع پیش بینی شده در بودجه هم در حد استانهای کوچک است. وی با اشاره به اینکه در تجربه استانداری استانهای مختلف کشور، حتی در استانهای تازه تأسیس مشابه وضعیت استان البرز را تجربه نکرده ام، افزود: باید مشکلات استان و استدلالِ نیازهای به حق البرز در کشور مطرح شود.
دولت برای دست بخش خصوصی را باز گذاشته است
وی در ادامه با اشاره به ضرورت واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی تصریح کرد: دولت در این زمینه دست بخش خصوصی را باز گذاشته است. وی افزود: مدیران باید تلاش کنند تا با حداقل منابع،نسبت به تکمیل پروژه های نیمه تمام اهتمام ورزند. شرایط کشور ویژه است و باید از حداقل منابع کارها را به سرانجام برسانیم.
استان البرز را در کشور درجه 3 می بینند
محمد جواد کولیوند نیز در ابتدای این نشست با اشاره به برخی موانع قانونی در روند تخصیص بودجه به استانها گفت: یکی از مشکلات ناشی از ماده 180 در قانون بودجه است که از این بند رقم 114 میلیارد تومان تخصیص پیدا نکرده است به همین جهت نیز در حوزه های مختلف اعم از ورزشی و... با کمبود مواجه هستیم. وی افزود: یکی از اعتراضاتی که به مجلس داشتیم همین موضوع بود، اینکه البرز تازه تأسیس است اما در کنار استانهای درجه سه قرار می گیرد و این برای نا قابل قبول نیست. نماینده مردم کرج تصریح کرد: به جهت محدودیت اعتبارات در تخصیص بودجه مدیران نباید خود را درگیر پروژه های صفر کنند. کولیوند اظهار امیدواری کرد در سفر استانی هیات دولت اعتباراتی نیز خارج از سرفصل منابع مالی دولت جهت توسعه استان دریافت شود. وی افزود: کمیته های برنامه ریزی شهرستانها سعی کنند پروژه صفر نگیرند چون تا پایان 96 به اتمام نمی رسد. نماینده مردم کرج در محور دیگری با انتقاد از کم توجهی در تخصیص بودجه ها به دو حوزه فرهنگ و ورزش تصریح کرد: در حوزه فرهنگ با تخصیص هایی هم که از سایر بخش ها اختصاص یابد، باز هم کمبود منابع داریم.این باب شده است که هر کجا از منابع کم می آوریم از بخش فرهنگ و ورزش مایه گذاشته می شود. کولیوند با اشاره به روند محدود منابع و اعتبارات گفت: نباید اجازه دهیم که شاخصه های هزینه ای از این رقم پایین تر برود. وی افزود:در حال حاضر برخی از دستگاه ها پروژه ملی با بودجه ملی دارند، این به معنای دست روی دست گذاشتن نیست بلکه مدیران خود باید دنبال اخذ بودجه ملی باشند. کولیوند ادامه داد: مدیران در برنامه ریزی ها پروژه های ملی را احصاء و درصد را نیز پیدا و دنبال کنند. وی در بحث پرداختی بازنشستگان نیز گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس با عدله توانستیم رقم پرداختی بازنشستگان در کشور را به 45 میلیارد برسانیم و ضروری است که مطالبات این بخش نیز در موعد مقرر پرداخت شود. کولیوند در ادامه با بررسی اجمالی از روند تخصیص بودجه در استان گفت: کل اعتبار حدود 77 میلیارد تومان پیش بینی شده است و اگر شهرستانی کاهش دارد به جهت نوع پروژه است و نه سرانه جمعیتی، البته در برنامه ریزی ها باید برخی جابجایی ها صورت گیرد، مشروط به اینکه دولت از بند ماده 180 پرداختی داشته باشد. وی همچنین با تأکید بر ایجاد نظم در تخصیص منابع مالی گفت: در روند توزیع اعتبارات به تناسب سال گذشته نسبت به داشته ها باید خطاهای کمتری داشته ایم و دقت بیشتری در فرایند توزیع صورت گیرد. کولیوند در بخش دیگری با اشاره به محرومیت های شهرستان فردیس گفت: سال گذشته هم تأکید داشتیم که شهرستان فردیس محروم است و بر اساس جمعیت و شاخص ها از اعتبارات کمتری برخوردار است وباید نگاه خاص و ویژه ای به آن داشت. وی افزود:برخی پروژه های غیر ضروری در استان باید حذف و جایگزین پروژه های در حال تکمیل شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود