4 شهریور 1395
شماره خبر: 169001

صدورمحصولات بیوتکنولوژی ایران به اروپا

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

صدورمحصولات بیوتکنولوژی ایران به اروپا


معاون علمی فناوری رییس جمهور گفت: برنامه ریزی لازم برای صادرات محصولات بیوتکنولوژی ایران به کشورهای اروپایی صورت گرفته و در آینده نزدیک این محصولات صادر می شود.
ا، سورنا ستاری در بازدید از یک شرکت دارویی واقع در گرمدره با بیان اینکه ایران در حوزه بیوتکنولوژی دارای ظرفیت های فراوانی است، میزان سوددهی محصولات بیوتکنولوژی بیش از 40 درصد است.
**تلاش دولت برای توسعه کسب و کارهای نوین
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت تلاش می کند تا کسب و کارهای نوین در کشور توسعه یافته و تقویت شود، گفت: اکنون بیش از 98 درصد داروهای تولید شده در داخل کشور مربوط به بخش بیوتکنولوژی می شود.
**کاهش قیمت با تولید داروهای بیوتک
ستاری با اشاره به اینکه داروهای بیوتک خارجی دارای قیمت و ارزش افزوده بالایی هستند، گفت: با تولید این قبیل داروها در داخل کشور قیمت برای مصرف کننده تا میزان یک هفتم کاهش پیدا می کند، از این رو صرفه اقتصادی بالایی برای مردم و کشور خواهد داشت. وی افزود: از گذشته تاکنون دانشجویان و انجمن های علمی فراوانی در کشور فعالیت می کنند و قدیمی ترین انجمن علمی کشور نیز در این راستا دستاوردهای ارزشمندی داشته است. این مسئول اضافه کرد: بحث تجاری سازی محصولات از موضوعات جدی است که در دستور کار قرار دارد چراکه در دو سال اخیر صادرات محصولات با جدیت بیشتری دنبال شده است.
**صادرات دارو به کشورهای مختلف
ستاری با اشاره به قابلیت های بالای حوزه بیوتکنولوژِی در حوزه تجهیزات و دارو، افزود: به تازگی 5 نوع دارو به کشورهای روسیه و قزاقستان صادر و در مجموعه سی ای اس ثبت شده است. وی عنوان کرد: اکنون 9 دارو در عراق در حال ثبت است و به کشورهای اطراف نیز صادرات انجام می شود همچنین در دو ماه اخیر توافق نامه هایی در این رابطه برای ایجاد سایت مشترک در مالزی و ترکیه منعقد شده است. معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: برای شرکت های ما هم این موضوع کاملا جدیدی است چرا که در هر حوزه ای باید کارآزمایی بالینی انجام بشود و نیازمند استاندارد های خاص است به این دلیل که تاکنون با این فضا در بحث صادرات اشنایی نداشتیم. وی افزود: میزان افزایش حجم صادرات نشان دهنده بازار فوق العاده در داخل و خارج از کشور است. ستاری گفت: صندوق زیست فناوری در مجموعه معاونت علمی فناوری فعال شده که شرکت های نو پا را تحت پوشش قرار می دهد همچنین صندوق نوآوری نیز که از گذشته وجود داشته این حمایت ها را انجام می دهد که امید است توسعه پیدا کند. وی خاطر نشان کرد: استان البرز در حوزه تولید داروهای بیوتک شرکت های بزرگ داروسازی را در خود جای داده است. این مسئول گفت: تقریبا بزرگترین شرکت های دارو سازی کشور در استان البرز هستند از این رو پتانسیل های بسیار بالایی در این استان وجود دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود