6 آبان 1396
شماره خبر: 186028

همایش پدافند کالبدی برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

همایش پدافند کالبدی برگزار شد


همایش پدافند کالبدی دراستان البرز با بررسی تهدیدهای مختلف در حوزه زیر ساختی کشور، از بین بردن تولید دانش بومی را که تهدید امروز کشور از سوی دشمنان است بعنوان موضوعی ویژه مورد بررسی قرار گرفت.
سید شهاب الدین حسینی در این همایش اظهار داشت: این همایش همزمان در کل استان های کشور در حال اجراست. وی افزود: از نظر پدافند غیر عامل زیرساخت های موجود که ضروریات مردم را تامین می کنند به مشابه ارکان های موجود در کالبد بدن تشبیه شده اند که اگر یکی از زیر ساخت های مورد تهدید و هجوم خصمانه دشمن قرار گیرد، زیر ساخت های دیگر نیز متاثر از این تهدید دچار بحران و نقصان در ایفای وظیفه خواهند شد. حسینی تصریح کرد: دراین راستا برنامه ریزی برای پدافند کالبدی بسیار حائز اهمیت است تا در صورت تهدید آسیب پذیری های زیر ساخت ها ه حداقل و حتی صفر برسد. مدیرکل پدافند غیر عامل استان تصریح کرد: امروز آشنایی با موضوعات پدافند غیرعامل در کشور از اهم برنامه ها برای مقابله با تهدیدات دشمن به شمارمی رود. سید شهاب الدین حسینی افزود: به روز بودن اطلاعات دراین زمینه از موضوعات مهمی است که با برگزاری کارگاه های آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. وی ادامه داد: مردم نیازهای مختلف دارند و دشمن زیر ساخت های کشور را مورد تهدید قرار می دهد و با توجه به این که تولید دانش بومی از اهمیت بالایی برخوردار است تدابیر ویژه را دراین زمینه باید داشت. دراین همایش توانمندی دشمن و اطلاعات او از ضعف های زیرساخت انرژی،جذابیت هدف و شدت اثر تهدید ، دسترسی به آسیب پذیری و فرصت های دشمن از سناریوهای تهدید در زمینه مولفه های اثر گذار در افزایش التزام دشمن برای ضربه به آسیب پذیری ها عنوان شد. همچنین دراین همایش سناریوی حمله هوایی بررسی شد و درآن دانش و قابلیت تهاجم زیاد، اهمیت کارکردی و سطح وابستگی به زیر ساخت زیاد در بخش مولفه های اثر گذار در افزایش التزام دشمن برای ضربه آسیب پذیری مورد ارزیابی قرار گرفت. اساتید حاضر درهمایش پدافند کالبدی استان البرز با اعلام اینکه تاب آوری به عنوان توانایی سازمان دهی به پیامد های ناشی از وقوع تهدیدات و توانایی جذب تنش ها و پایداری است از متولیان امر دراین زمینه خواستند تا در برابر تاب آوری در عین حفظ کارآرایی اصلی زیر ساخت ، قابلیت انطباق با شرایط جدید و بازگشت به موقعیت پیش از وقوع تهدیدات را مورد توجه قرار دهند. رئیس حوزه پژوهش بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: شهر تاب آور شبکه ای پایدار از سیستم های فیزیکی و اجتماعی انسانی است . علی بیت اللهی افزود: نظام فنی ومهندسی خاص پدافندی، مهندسی تهدید شناسی با قابلیت تخصصی سازی همراه با امکان تاثیر بر فرمول های مهندسی و طراحی نظام آموزشی فنی و مهندسی با قابلیت کاهش اثر تهدیدات انسان ساز از جمله موضوعات مهم دراین زمینه به شمارمی رود.
وی ادامه داد: نفی سلطه دشمن ، طبقه بندی زیر ساختی ، پایداری زیر ساخت و سازماندهی قابلیت ها و بسیج ظرفیت ها نیز از اصول کلیدی است. رئیس حوره پژوهش و بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: طی دو سال اخیر تدوین حریم گسل ها برای برخی از شهرهای کشور با هدف تاب آوری هرچه بیشتر در بخش پدافند غیر عامل در برابر حادثه طبیعی زلزله در دست انجام قرار گرفته است .
شناسایی سرمایه ها ،تهدیدها ، آسیب پذیری ( ضعف هایی که در سیستم است) ، تاب آوری و پدافند کالبدی برای مصون سازی کالبد کشور در برابر تهدید ها از دیگر مباحث مطروحه دراین نشست بود. وی افزود: تدوین حریم گسل ها برای تهران انجام شده و این اقدام برای شهرهای کرج ، تبریز، مشهد و کرمان آغاز شده است. مدرس پدافند کالبدی در این همایش گفت: پدافند کالبدی نیازمند درک صحیحی از مفهوم شناخت سرمایه حیاتی و همچنین ارزیابی دقیق تهدیدات و آسیب پذیری ها برای مصون سازی و تاب آور نمودن زیرساخت ها خواهد بود. حسن مشهدی افزود: تولید دانش بومی و طراحی نظامات خاص فنی و مهندسی برای این موضوع از ضروریات خواهد بود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود