15 بهمن 1396
شماره خبر: 190922

حوزه آب با مشکل دانش اجرایی مواجه است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

حوزه آب با مشکل دانش اجرایی مواجه است


معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: در حوزه آب با مشکل دانش اجرایی مواجه هستیم.
سورنا ستاری در بازدید از مراکز علمی و آموزشی استان البرز که در دانشکده پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج انجام شد، ضمن گرامیداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: با بسیاری از مشکلات حوزه بخش کشاورزی، علمی و فناوری آشنا هستم. وی بابیان اینکه معاونت علمی سعی کرده مکانیزمی داشته باشد که به‌صورت دانش‌محور فعالیت‌های خود را انجام دهد، افزود: معاونت علمی حدود ۲۰۰ کارمند دارد، و ۳ درصد بودجه این مجموعه جاری است. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور بودجه جاری است، تصریح کرد: حدود ۲ هزار هیئت‌علمی در کشور وجود دارد.
۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو ایرانی در آمریکا مشغول به تحصیل هستند
ستاری با اشاره به مشکلات پایه‌ای در بخش دیدگاه آموزش و اقتصاد، و بابیان اینکه در حال حاضر ۴ میلیون و ۷۰۰ دانشجو در کشور و ۴۸ هزار دانشجو در خارج از کشور وجود دارد، ادامه داد: ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو ایرانی در آمریکا مشغول به تحصیل هستند. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر رعایت اصول علمی برای توسعه همه‌جانبه کشور، گفت: خوشبختانه حمایت از بخش خصوصی طی چند سال موردتوجه قرارگرفته، کشور برای اولین بار محیطی را تجربه می‌کند که شرکت‌های خصوصی و واقعی در حوزه دانش‌بنیان فعالیت داشته باشند. وی با اعلام اینکه خوشبختانه امروزه استارت آپ‌هایی که در کشور تشکیل می‌شود رشد چشمگیری دارد در ادامه با اشاره به اینکه استارت آپ در واقع مدلی برای انجام فعالیت‌های علمی است، گفت: آینده کشور در اختیار دانش، جوانان و شرکت‌های دانش‌محور است. وی با اشاره به اینکه استارت آپ‌ها با مردم سروکار دارند و در جامعه تأثیرگذار خواهند بود، تأکید کرد: دفتر بنده به روی همگان گشوده است و تمام نامه‌های ارسالی به بنده حتماً مطالعه خواهد شد.
پژوهشی که با پول دولت انجام شود به درد مردم نمی‌خورد
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار کرد: در حال حاضر هیچ‌کس امروز از وضعیت فعلی حقوق و دستمزد راضی نیست اما نباید وظایف خود در هر جایگاهی را به فراموشی بسپاریم، امروز مباحث مهمی چون کشاورزی، فنّاوری، بذر گیاهان دارویی و آب باید موردتوجه قرار گیرد زیرا توجه به این مباحث برای توسعه کشور و اشتغال تأثیرگذار خواهد بود. ستاری یادآور شد: آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای باعث توسعه کشاورزی شده اما این امر مصرف آب را نیز افزایش داده است، در حوزه آب با مشکل دانش اجرایی مواجه هستیم از طرفی باید به این مهم نیز اشاره کرد که کار کاربردی با پول نفت و دولت شکل نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه پژوهشی که با پول دولت شکل بگیرد تنها به درد دولت می‌خورد و برای مردم مفید نخواهد بود، ادامه داد: ایران چهارمین تولیدکننده مهندس در دنیا است. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مشکل پژوهش؛ ماهیت پولی است، این مهم سبب می‌شود پژوهشکده‌های پولی داشته باشیم که تمام اعتبارات خود را صرف استخدام می‌کنند، گفت: در اطراف دانشگاه صنعتی شریفی ۴۰۰ شرکت وجود دارد، قیمت زمین اطراف دانشگاه شریف ۲۵ درصد گران‌تر است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود