میخ های آهنی اتوبان کرج چه زمانی برچیده می شود
سپیدارآنلاین: گروه تنور داغ
آزاد راه تهران – كرج كه در افكار عمومي با عنوان اتوبان كرج ياد ميشود، يكي از پر ترددترين مسيرهاي بين شهري در خاورميانه و حتي آسيا است.
اين مسير بر اساس آمارهاي رسمي به طور قطع پرترددترين آزادراه بين شهري كشور است. به عنوان نمونه محمد جواد عطرچيان مدیر کل وقت حمل و نقل و پایانههای استان البرز گفته است: به طور میانگین روزانه بیش از 200 هزار خودرو در اتوبان کرج - تهران تردد میکنند. سرهنگ رضا اكبري رئيس پليس راه استان البرز نيز اعلام كرد كه در روزهاي تعطيل به ويژه برخي از تعطيلات چند روزه، ميزان عبور و مرور خودروها در اين محور به اوج خود ميرسد، به صورتي كه در طول يك هفته شاهد تردد بيش از يك ميليون 300 هزار خودرو در آزادراه تهران – كرج بوديم. با افزايش جمعيت كلانشهر كرج به حدود 2 ميليون نفر و افزايش مهاجرت به استانهاي تهران و البرز، نقش اين آزادراه در جابهجايي مسافران بيش از گذشته شد. در حال حاضر روزانه حدود يك ميليون نفر كه محل كار آنها در تهران بوده و خود ساكن شهرستانهاي مختلف استان البرز هستند، ميان شهرهاي كرج و تهران تردد ميكنند . بخشي از وظيفه جابهجايي مسافران بر عهده قطار ريلي هشتگرد – تهران و همچنين مترو است، اما بار اصلي بر دوش آزادراهي است كه سالها از زمان ساخت آن ميگذرد. به همين دليل آزادراه تهران – كرج هر روز شاهد ترافيكهاي سنگين است. به ويژه عصرها از ساعت 16 الي 19 در محدوده پل فرديس كه طول ترافيك به حدود 10 كيلومتر ميرسد. همين حجم از ترافيك بود كه مسئولان را به فكر اجراي طرح با هدف امتداد اتوبان همت به كرج و همچنين تعرض آزادراه تهران – كرج انداخت. طرح تعريض اين آزادراه از اواخر سال 89 آغاز و تاكنون ادامه دارد و بر اساس آن، به هر لاين شرق به غرب و غرب به شرق اين محور، 2 باند اضافه شد. امروز بخشهاي زيادي از اين آزادراه 10 بانده شده است، اما مشكل بزرگتري خودروها و رانندگان را تهديد ميكند. مشكل اصلي اين است كه پس از تعريض اين آزادراه و انتقال گاردريلها به 2 باند عقبتر، هنوز پايههاي اين گاردريلها وجود دارد كه رانندگان خودروها به اين پايهها ميگويند "ميخهاي آهني اتوبان كرج" همچنين نوار حاشيهاي جادهها كه با هدف آگاهسازي رانندگان از نزديكي به حاشيه جاده و اتوبان ايجاد شده و با حركت لاستيك خوردو بر روي اين نوارها، صداي زيادي ايجاد و راننده آگاه ميشود، نيز همچنان اصلاح نشده است. با اين اوصاف اگر در آزادراه تهران – كرج و در هر 2 لاين شرقي و غربي آن تردد كنيد، وسط آزادراه و در حالي كه با سرعتي حدود يك صد كيلومتر در ساعت در حركتي هستيد، ناگهان با اين ميخهاي آهني و همچنين نوار حاشيهاي روبهرو ميشويد. جالب اينجا است كه اين ميخها و نوارها در حال حاضر حدود 10 كيلومتر از طول آزادراه 25 كيلومتري كرج را در بر ميگيرند و رانندگان اگر اطلاعي از اين موضوع نداشته باشند، به طور قطع با خطر تركيدگي لاستيك، انحراف به چپ و راست و بالاخره تصادفات حادثهساز روبهرو ميشوند. در اين ارتباط خبرنگار تابناك از ابوالفضل باقرنيا مدير كل راه و شهرسازي استان البرز سوال کرد که با گذشت حدود 2 سال از تعریض آزادراه تهران – کرج، چرا این "میخ های آهنی" برچیده نشده است؟ وی می گوید: برای هر کیلومتر روکش آسفالت در آزادراه ها، به طور میانگین 700 تا 800 میلیون تومان نیاز است که متاسفانه چنین بودجه ای نداریم. البته موضوع در دستور کار قرار داشته و با تامین اعتبار، این نقص بر طرف خواهد شد.
منبع:تابناک