توهین مازندرانیها به فرماندار کرج
سپیدارآنلاین: گروه تنور داغ
طبیعی است که مازندران به دلیل اینکه یکی از استانهای گردشگری کشورمان به شمار میآید، از این وضعیت سود میبرد و برای مسئولان این استان مهم نباشد که منافع آنها چه هزینههای هنگفتی را به دیگر مناطق کشور تحمیل میکند.
شرایط جاده چالوس به سمتی میرود که هر روز میلیونها تومان به استان البرز هزینه تحمیل میکند. هزینه نگهداری، محافظت و به ویژه آسیبهای زیست محیطی به منطقه به دلیل افزایش غیر قابل کنترل خودروهای عبوری از این محور، به اندازهای است که کمر البرز را شکسته است. استان البرز به دلیل همجواری با پایتخت، به عنوان پل ارتباطی تهران با 13 استان کشور به شمار میآید و هر ساله حجم زیادی از خودروهای عبوری از جاده چالوس برای رسیدن به استان مازندران استفاده میکنند. این استان به تنهایی بیش از 18 درصد بار ترافیک کل کشور را بر دوش خود احساس میکند.
طبیعی است که مازندران به دلیل اینکه یکی از استانهای گردشگری کشورمان به شمار میآید، از این وضعیت سود میبرد و برای مسئولان این استان مهم نباشد که منافع آنها چه هزینههای هنگفتی را به دیگر مناطق کشور تحمیل میکند. به عنوان نمونه چندی پیش و به هنگام وقوع سیل در جاده چالوس، به دلیل یک طرفه شدن این جاده، خودروهای امدادی بسیار دیرتر از حد معمول به محل حادثه رسیده و همین امر انتقاد مردم ساکن روستاهای حاشیه جاده چالوس به ویژه روستای سیجان را به دنبال داشت. مردمی که به دلیل دیر رسیدن خودروهای امداد و امدادگران داغ 8 نفر از اعضای خانواده خود را در روستای سیجان هر روز تحمل میکنند. از سوی دیگر ترافیکهای سنگین در جاده چالوس در ایام تعطیلات و همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته، هزینههای هنگفتی را به البرز تحمیل کرده و میکند. این در حالی است که استان مازندران به دلیل جذب مسافران، سودهای میلیاردی از این امر برده و مدیران تهران نیز از اینکه در پایان هفته خیابانهای پایتخت خلوتتر و دود خودروها کمتر میشود، خوشحال هستند. در این میان کسی به فکر مردم استان البرز به ویژه ساکنان روستاهای حاشیه جاده چالوس نیست که با هر یک طرفه شدن جاده، باید در خانه خود حبس شوند. به همین دلیل در تاریخ چهارم آبان ماه محمد تقی ایرانی معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه شهرستان کرج در جمع تعدادی از خبرنگاران استان البرز گفت: جاده چالوس، یکی از زیباترین جاده های جهان است که می بایست برای حفظ زیبایی های این جاده، و ماندگار نمودن آن برای نسل های بعد تلاش نماییم . این در حالیست که با افزایش حجم تردد در این جاده در سال های اخیر، موجب شده تا علاوه بر مشکلات ترافیکی ، شاهد گسترش روزافزون آلودگی های زیست محیطی در حاشیه رودخانه کرج و نارضایتی روستاهای اطراف این جاده سبز باشیم. وی افزود: از سوی دیگر، یک طرفه نمودن جاده چالوس در روز های تعطیل و آخر هفته ، باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنین این منطقه می شود. چرا که دسترسی به حداقل امکانات نظیر نیاز به خدمات مراکز بهداشت و درمان و امورات روزمره ، در ساعات ابتدای طرح یک طرفه از جنوب به شمال، محدود می شود . ایرانی، اضافه کرد: ظرفیت تردد در جاده چالوس بسیار محدود است اما در روزهای پایان هفته و ایام تعطیل این تردد به دهها هزار خوردو نیز افزایش پیدا می کند که این موضوع ، امکان امداد رسانی در زمان ترافیک جاده یا بروز سیل و حوادث را به حداقل می رساند و دغدغه اصلی مدیران استان البرز است. فرماندار کرج در ادامه توضیحات بیشتری در زمینه پیشنهاد کارت تردد جاده سبز ارائه نموده و گفت: من طرح های زیادی را در خصوص برطرف نمودن مشکل ترافیک جاده چالوس در ذهن داشته ام که با مشورت با کارشناسان ، آنها را مور بررسی قرار داده ام، اما به نظر من صدور"کارت تردد جاده سبز" ، در روزهای پایان هفته و ایام تعطیل می تواند در حل این مشکل به صورت جدی اثرگذار باشد. وی افزود: در این طرح پیشنهادی، در روزهای پایان هفته تعداد محدودی کارت تردد جاده سبز به شهروندان متقاضی ورود به این جاده فروخته می شود و هر خودرو قبل از ورود به جاده چالوس، می بایست با پرداخت مبلغی حدود 20 هزار تومان، اقدام به تهیه کارت تردد نماید. در این صورت تنها تعداد مشخصی کارت تردد فروخته می شود که متناسب با ظرفیت جاده است و کسانی که بدون کارت وارد محدوده طرح شوند توسط پلیس و دوربین های ترافیکی، ممانعت و یا جریمه خواهند شد. ایرانی، در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ دریافتی از شهروندان گفت: در سال های اخیر جاده چالوس با آسیب های زیادی از لحاظ زیست محیطی مواجه شده است که اجرای این طرح می تواند موجب برطرف نمودن بسیاری از مشکلات زیست محیطی این منطقه، پاکسازی محیط زیست ، نگهداری و محافظت از جنگل ها و مراتع، رودخانه ها غارهای منطقه، حفاظت از حیات وحش ، بازسازی و حفظ تونل ها و مسیر جاده، راهسازی برای روستاها و تامین امکانات امداد و نجات نظیر پد هلی کوپتر امداد و حتی ساخت بیمارستان های مجهز در نقاط مختلف این جاده زیبا گردد. معاون استاندار البرز، به ضرورت تعریف ساز و کار اجرایی این طرح در صورت تصویب در شورای برنامه ریزی استان اشاره کرده و گفت: می بایست امکان دسترسی اینترنتی شهروندان برای خرید کارت تردد و همچنین اهالی جاده چالوس برای معافیت از طرح به خوبی اجرا شود. همچنین هماهنگی پلیس راهوردر اجرای این طرح بسیار ضروری است. اگر چه فرماندار کرج خود در این سخنان از رسانه ها خواسته بود تا با اطلاع رسانی در زمینه این پیشنهاد، برای جمع آوری دیدگاه های مختلف کارشناسان و شهروندان در این خصوص و انعکاس آن به فرمانداری همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان بهترین تصمیم را برای حل مشکل جاده چالوس اتخاذ کرد، صدای اعتراض مدیران استان مازندران بلند شد. اعتراضهایی که در آن هیچ پیشنهادی وجود نداشت و تنها توهینهایی بود که به طرف فرماندار کرج و مردم استان البرز روانه شد. به عنوان نمونه قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با ادبیاتی نامتعارف گفته است: فرماندار کرج چه کاره هستند که چنین اظهارنظرهای غیر کارشناسی می کند! جملات زیر متعلق به این نماینده مجلس است: این حرف پوچ است! هر فردی هنگام سخن گفتن و ارائه پیشنهاد باید سعی کند تا حرفهای نسنجیده نزند! حجتالاسلام محمود علیخانی امام جمعه مرزنآباد نیز در اظهاراتی توهین آمیز گفته است: پیشنهاد طرح پرداخت حق تردد در جاده چالوس عاقلانه نیست!دیگر مسئولان استان مازندران از جمله فرماندار چالوس و برخی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان نیز اظهاراتی از این دست را بیان کردهاند. توهین به فرماندار کرج و در حقیقت مردم استان البرز در حالی در روزهای اخیر افزایش یافته که پیشنهاد دریافت عوارض از خودروهای عبوری در جاده چالوس در سالهای گذشته نیز مطرح بوده است. به عنوان نمونه در شهریور ماه 1391 بود که سرهنگ محمدرضا مهماندار فرمانده وقت پليسراه كشور در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به اين كه جاده چالوس ديگر كشش بار ترافيك را ندارد گفته بود: در صورت ادامه روند فعلي پليس مجبور است محدوديتهاي ترافيكي بيشتري براي جاده چالوس وضع كند ، به عنوان مثال شايد به اين جمعبندي برسيم كه بايد تردد در جاده چالوس بجز خودروهاي متعلق به مردم محلي، زوج و فرد شود يا آن كه نسبت به دريافت عوارض براي تردد در اين مسير اقدام شود تا ميزان سفر از اين جاده متناسب با گنجايش اين جاده شده و مسافران ساعتها در ترافيك جاده چالوس نمانند. حال چرا مسئولان استان مازندران اینگونه در برابر طرحی که قطعی و نهایی نیست موضع گرفته و حاضر به توهین به مردم استان البرز شدهاند، خود سوالی مهم و ضروری است. پاسخ این پرسش را را می توان در میان اظهارات احمدی نماینده چالوس یافت. وی به صراحت میگوید: این جاده متعلق بهمردم است و میهمانان و گردشگران مازندران همواره برای ما عزیز بوده و هستند و به این موضوع اطمینان کامل داشته باشند که جاده چالوس همیشه بهروی آنها باز است! این نماینده مجلس خوب میداند که جاده چالوس به عنوان مهمترین راه دسترسی مسافران به استان مازندران به شمار آمده و هرگونه اخلال در رفت و آمد در این جاده، میلیاردها تومان درآمد مازندران را کاهش میدهد. پس باید از هر وسیلهای برای حفظ و افزایش این درآمدها استفاده کرد. حتی اگر هزینه منافع مازندران را ساکنان استانهای دیگر از جمله البرزیها بر عهده گیرند. تابناک به زودی هزینههای سنگین جاده چالوس به استان البرز را در گزارشی جامع و کامل منتشر میکند تا مردم بیشتر با دلایل توهین مسئولان مازندران به مردم البرز و معاون عالیترین مقام اجرایی در این استان آشنا شوند.
منبع:تابناک