27 خرداد 1403
شماره خبر: 306425

بازی‌های سنتی و بومی باید نهادینه شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه ورزشی



سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و عشایری و بازی‌های بومی و محلی گفت: با توجه به استعدادهای ورزشی که در روستا و بخش‌ها وجود دارد، تامین نیازها، حفظ ارزش و منزلت روستا و عشایر مانع از مهاجرت به شهرها خواهد شد.
علی ایلکا در حاشیه تجهیز ۱۰ خانه ورزش در استان البرز،ظهارکرد: یکی از وظایف ما تجهیز و اختصاص امکانات به شهرستان‌ها و مراکز استان‌هاست و فدراسیون هم از این موضوع حمایت کرده و خواهد کرد. مجموعه وزارت ورزش هم‌ نسبت به اعتبارات موجود، در خصوص تجهیز خانه‌های روستایی و عشایری در سطح کشور همسو بوده و این موضوع را در دستور کار دارد.وی افزود: هماهنگی‌های لازم برای اختصاص و انتقال تجهیزات ورزشی به ۱۰ باب خانه روستایی بخش آسارا استان البرز صورت گرفته است. با این اقدام امیدواریم جوانان البرزی که سرشار از استعداد و علاقه و انگیزه در حوزه‌های ورزشی هستند، بتوانند از این اقلام ورزشی استفاده کنند.ایلکا ادامه داد: سنت ورزش‌های بومی محلی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور فقید و مقام عالی وزارت باید نهادینه شود، چرا که در سراسر کشور استعدادها، رشته‌ها و بازی‌های خوبی داریم و اقوام و طوایف خوبی در مراکز استان‌های ما هستند که از این ظرفیت می‌توانند برخوردار باشند. چون هرچه بتوانیم این استعدادهای موجود را متناسب با این رشته‌ها در تمام نقاط کشور آموزش دهیم و جوانان ورزشکار در کنار مربیان قرار بگیرند، این ورزش‌ها و بازی‌ها می‌تواند نهادینه شده و ارتقاء پیدا کند.
وی با اشاره به تجهیز خانه‌های ورزش روستایی گفت: چون این اقلام در اختیار دهیاران قرار می‌گیرد، قطعا برنامه ریزی با مسئول ورزش منطقه انجام شده و آموزش‌های لازم در سطوح مختلف هم به علاقه‌مندان داده می‌شود. این تجهیزات که شامل تنیس روی میز، فوتبال دستی، شطرنج و ... است، می‌تواند در بخش‌های مختلف روستایی که استعدادهای بسیار خوبی دارد مورد استفاده قرار گرفته و باعث کشف و رشد استعدادهای ورزشی شود.ایلکا تاکید کرد: در مجموعه وزارت ورزش و جوانان بیش از ۵۰ فدارسیون داریم که همه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و اما فدراسیون ورزش روستایی و عشایری و بازی‌های بومی محلی به جهت اینکه مسائل اجتماعی را هم در بر می‌گیرد و بیش از ۶۰ درصد جامعه مخاطب آن جوانان هستند، لذا لازم است که به این حوزه هم توجه کنیم.
وی بیان کرد: در بازی‌های بومی و محلی مثل هفت سنگ، وسطی، شطرنج، طناب کشی و سایر بازی‌هایی که در روستاها وجود دارد و ممکن است در برخی از مراکز استان‌ها هم دیده شود، اما توجه ویژه ما به بازی‌های سنتی، بومی و محلی است که علاوه بر نشاط اجتماعی هزینه کمتری خواهد داشت. بنابراین وظیفه اجتماعی و ذاتی همه دستگاه‌ها در مراکز استان‌ها این است که به حوزه ورزش در این بخش‌ها کمک کنند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود