17 فروردین 1393
شماره خبر: 119126

جای خالی رنگ ها در مبلمان شهری

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

جای خالی رنگ ها در مبلمان شهری


رنگ از عناصري است که در کنار نور، بافت، فرم و شکل بر ادراک بصري افراد از محيط تاثير مستقيمي مي گذارد، ولي در عين حال در مقايسه با ديگر عناصر طراحي، توجه کافي به آن نمي شود.
رنگ داراي وزن ادراکي است؛ رنگ هاي روشن سبک تر و رنگ هاي تيره سنگين تر است.. نظران معتقدند: محققان رنگ هاي متفاوت القاکننده مسافت و فاصله نيز هست. رنگ هاي گرم نزديک تر حس مي شود و فضا را تنگ تر نشان مي دهد در حالي که رنگ هاي سرد دورتر و فضا را وسيع تر نشان مي دهد، البته بايد توجه کرد که نوع قرار گرفتن و چيدمان رنگ ها و نقش هاي زمينه نيز در ابعاد تاثير مي گذارد. حتي امروز که شهرهاي ما از لحاظ رنگ بندي دچار اغتشاش و بي هويتي شده است، مي توان با نام بردن از شهرهاي خاصي، طيف هاي رنگي مشخصي را در ذهن افراد تداعي کرد؛ مانند رنگ «سبز و سفيد» و يا «سبز و آبي» که يادآور جدول خيابان هاي بيشتر شهرهاي شمال است. اين همان انتظاري است که ما از هويت و نقش آن در رنگ آميزي شهري داريم. در بسياري موارد يک رنگ خاص در يک شهر چنان طي سال ها مورد استفاده قرار گرفته که خود به نشانه و نمادي قوي تبديل شده است. بسياري از شهرها، روستاها و مناطق طي سال ها رنگ خاص خود را به دست آورده اند. بر همين اساس بسياري از محله ها و بخش هاي شهر ما نيز مي تواند رنگ آميزي متفاوتي داشته باشد. براي مثال: حومه شهر با بخش صنعتي يا بخش اداري و مرکزي با بافت تاريخي، هر يک می تواند داراي رنگي متفاوت باشد؛با اين کار، فرد با ديدن رنگي خاص متوجه مي شود که وارد چه حوزه اي شده است. در اين زمينه يک کارشناس شهري مي گويد: اگر رنگ هر بخش شهر بدون ارتباط با بخش ديگري باشد، شخص احساس گم شدگي، سردرگمي و کلافه بودن مي کند، حتي ممکن است فرد از دليل اين امر اطلاعي نداشته باشد و ناخودآگاه با حضور در فضاي شهري احساس سردرگمي و انزجار کند. به طور کلي چهره خاکستري و يکنواخت بسياري از شهرها، موجب افسردگي و دلمردگي افراد مي شود.وي مي افزايد: تنوع رنگي باعث ايجاد نشاط در افراد مي شود و در واقع زمينه ساز حضور شهروندان در فضاهاي شهري و مشارکت آن ها در امور شهري است. با توجه به اين موضوع مهم، مي توان با ايجاد تنوع از طريق رنگ آميزي نشاط و سرزندگي را به شهروندان هديه کرد.
رنگ جدول ها تعريف شده است
نحوه استفاده از رنگ ها در رنگ آميزي شهريچنان است که می توان گفت : ما در رنگ بندي محدوديت داريم و نمي توانيم طبق ضوابط ترافيکي از رنگ هاي مفرح براي جدول ها استفاده کنيم و رنگ هاي سياه، زرد و سفيد، در این حوزه رنگ هاي تعريف شده است با بيان اين که هر رنگي يک پيام خاصي دارد، می توان اضافه کرد که : رنگ هاي مختلف علاوه بر زيبايي که به شهر مي بخشد، حاوي پيام است و از اين رو از رنگ ها براي اطلاع رساني نيز استفاده مي شود. بسياري از شهروندان مي گويند چرا از رنگ هاي سياه و سفيد براي جدول ها استفاده مي کنيد و از رنگ هاي شاد استفاده نمي کنيد. چنان چه گفته شد ما مجبور هستيم از رنگ هاي زرد و سفيد و سياه به عنوان رنگ هاي هشداردهنده استفاده کنيم. ما حتي براي گاردريل ها نيز فقط مي توانيم از رنگ

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود