1 تیر 1394
شماره خبر: 144285

هر 8 ثانیه مساوی است با پوسیدگی یک دندان در کودکان ایرانی

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

هر 8 ثانیه مساوی است با پوسیدگی یک دندان در کودکان ایرانی


به طور متوسط در هر هشت ثانیه یک دندان در کودکان ایرانی زیر 12 سال پوسیده می شود؛ این در حالی است که از هر 10 دندان آسیب دیده، عموما تنها یک دندان ترمیم و بازسازی می شود.
این امر لزوم آگاهی و فرهنگسازی در مقوله سلامت به عنوان یکی از مهمترین موضوعات زندگی و عامل رضایتمندی مردم از حیات شان را بیش از پیش پررنگ جلوه می دهد. همچنین با توجه به ارزبری و واردات اغلب مواد دندانپزشکی هر چه در امر پیشگیری و بهداشت دهان و دندان تلاش شود، علاوه بر گسترش سلامت در جامعه، در راستای اقتصاد مقاومتی نیز گام هایی برداشته خواهد شد.
علاوه بر این در شرایطی که هزینه مصرف دخانیات در سبد خانوار از هزینه های دندانپزشکی بیشتر است، لازم است ضمن تاکید بر عدم مصرف دخانیات، آموزش و فرهنگسازی در خصوص بهداشت و درمان دهان و دندان در اولویت قرار گیرد. هر چند با تفاهم نامه وزارتخانه های بهداشت و درمان و آموزش و پرورش، طرح تحول سلامت دهان و دندان هم مورد توجه ویژه قرار گرفته و برای دانش آموزان ابتدایی دو نوبت فلورایدتراپی انجام می شود اما به نظر می رسد فعالیت های فعلی کافی نبوده و ضروری است در این خصوص برنامه های جدی تر، منسجم تر و گسترده تری تدبیر شده و اتخاذ گردد؛ چنان که برنامه هایی تحت نظر این تفاهم نامه نیز حدود 30 درصد در استان البرز اجرایی شده است. 47 واحد دندانپزشکی در مراکز بهداشتی درمانی استان البرز موجود است که اگرچه با عملکرد و ارائه خدمات مطلوب خود توانسته اند رتبه دوم این حوزه را در کشور کسب کند، اما با این وجود آمار کل کشور در این زمینه مطلوب نیست و در استان دو میلیون نفری البرز نیز این تعداد پاسخگوی خدمات مورد نیاز شهروندان نیست. با توجه به مشکلات جاری، امکان اجرای طرح های متعددی از جمله لزوم فعال کردن واحدهای دندانپزشکی مراکز بهداشتی درمانی تخت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی، ایجاد پایگاه های سلامت دهان و دندان در مدارس و نیز جلب مشارکت فعال دندانپزشکان خصوصی در امر آموزش و فرهنگسازی بهداشت و دندان می تواند راهگشا باشد. از دیگر اقداماتی که می توان به این منظور صورت داد، ارائه آموزش نحوه استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان، تجویز مسواک و نخ دندان در نسخه های دارویی، جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز دندانپزشکی، آموزش و فرهنگسازی در تمام ادارات، مراکز دولتی و نهادهای مردم نهاد با همکاری بیمه ها، رسانه ها، مدیریت شهری، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و نظایر آن است که به طور قطع کمک شایانی به ارتقاء شاخص های بهداشت دهان و دندان خواهد شد. فقر اقتصادی بخشی از جامعه نیز تاثیر در کاهش توجه به بهداشت دهان و دندان دارد که خوشبختانه بیمه ها در این خصوص حرکت های خوبی انجام داده اند اما به نظر می رسد اتخاذ رویکرد بهداشتی و فرهنگسازی در این زمینه دارای اولویت و ضرورت بیشتری است.
دکتر محمدصادق باغستانی
عضو شورای اسلامی شهر کرج
و دندانپزشک عمومی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود