14 تیر 1394
شماره خبر: 145056

شب قدر، شب عروج انسان الهی

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

 شب قدر، شب عروج انسان الهی


قدر، شبی که از هزار ماه بهتر است، فرشتگان در این شب به اذن پروردگار خود، برای تقدیر هرکاری نازل می شوند به گونه ای که آن شب تا صبحدم مملو از رحمت و برکت الهی است.
در فرهنگ غنی اسلام همه چیز را با معیارهای الهی می سنجند و بر همین اساس در قرآن در مورد این شب آمده است ، شب قدر شب مبارکی است زیرا خداوند می فرماید: قرآن بهترین خیرات و برکات است که در این شب مبارک نازل شده است. شب قدر شبی با عظمت است زیرا همه مقدرات بندگان نیز در طول سال در این شب رقم که از آن به عنوان قلب ماه مبارک رمضان یاد می شود رقم می خورد. امام رضا (ع ) در مورد شب قدر فرموده اند: خداوند در شب قدر آنچه را از این سال تا سال بعد پیش خواهد آمد مقدر می فرماید از زندگی تا مرگ ، از خوب تا بد یا روزی پس آنچه خداوند در این شب مقرر فرموده وقوع ان حتمی خواهد بود. بیائید قدر شب قدر را بدانیم چون خدای متعال برای رسیدن به رضوان خود راه هایی را قرار داده که از جمله آنها ماه مبارک رمضان است که یکی از ویژگی های برتر این ماه شبی است به نام شب قدر که برتر از هزار ماه است. مفسرین قرآن قدر را به معنای شرف ، منزلت و عظمت می دانند پس می توان در این شب با انجام اعمال نیک ، شب زنده داری ، خواندن نماز ، قرائت قرآن کریم ، ذکر گفتن و دعا خواندن و ... شبی خوب با معبود هستی داشت و گامی در راه عروج انسان الهی برداشت. امام جمعه شهرستان ساوجبلاغ در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: شب قدر بزرگترین ، شریف ترین ، پر ارج ترین و پر رمز و راز ترین شب ها در گردونه زمان است که قلم ها در وصف آن می شکند و زبان ها در توصیفش قاصر و عقل و تدبیر ها در فهم آن مبهوت و متحیر می ماند. حجت الاسلام محمد تقی ناطقی افزود: شب قدر، شبی است که به فرموده امام جعفر صادق (ع ) قلب رمضان به شمار می آید و بهترین شب سال است که خداوند در قران کریم آن را شبی پر برکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان می کند. وی تاکید کرد: از برکت این شب که همتراز با هزار ماه یعنی 30 هزار شب یا 83 سال و 4 ماه است ، به خوبی استفاده کنیم. رئیس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع ) ساوجبلاغ از شب قدر به عنوان شب اجابت دعا یاد کرد و افزود: براساس روایات فراوان در شب قدر امور همه یک سال ، تقدیر ها و سرنوشت ها تعیین می شود و به همین دلیل است که شب لیلته القدر نامیده شده است. ناطقی شب قدر را شبی برای سنجش همه ذکر کرد و یادآور شد: عبادتی که در شب قدر انجام می شوداز عبادت هزار ماه برتراست یعنی کسی که موفق می شود در شب قدر دو رکعت نماز بخواند مثل آن است که در هزار ماه هر شب دو رکعت نماز خوانده و این امتیازتوفیقی است که خدای متعال به پیغمبر اسلام و مسلمانان عنایت کرده است. وی در ادامه به معنای شب قدراشاره کرد و گفت : شب قدر یعنی شب بزرگ و باعظمت ، شب با ارزش و پر قیمت ، سختی معیشت و اندازه گیری تقدیر و امور که در این شب عزیز به اذن پروردگار برای ما رقم می خورد. امام جمعه ساوجبلاغ تکالیف شب قدر را شامل غسل کردن ، احیاء و شب زنده داری همراه با دعا و نیایش ، قرائت قرآن ، قرآن بر سر گرفتن ، نماز خواندن و استغفار و توبه کردن برای امرزش و بخشش از درگاه الهی عنوان کرد.
حقیقت قرآن و ولایت در شب قدر نازل شده است
امام جمعه نظرآباد نیز در این زمینه گفت: ماه مبارک رمضان، ماهی است که در آن مومنین به ضیافت خاص خدای متعال دعوت شده اند که قلب این ضیافت شب قدر است. حجت الاسلام علی اکبر وثوقی افزود: خداوند حقیقت قرآن و حقیقت ولایت امیرالمومنین (ع )را در شب قدر بر قلب پیامبر نازل کرده است و به واسطه ایشان در اختیار بندگان قرار گرفته است. وی از شب قدر به عنوان شب نزول قران و هم شب نزول ولایت امیر المومنین ( ع ) است که احادیث متعددی در این زمینه نقل شده یاد کرد و خاطر نشان کرد: در این شب عزیز تقدیر همه گذشتگان و آیندگان قرار داده شده است و در این شب است که بارش رحمت الهی نصیب انسان می شود. وثوقی شب قدر را شبی پر از خیر و سلامت برای انسان دانست چون این شب از هر امر ی ناپسندیده به دور است و این خود نشان از آن برتربودن این شب بر هزار ماه است. وی اظهار کرد: در فرهنگ غنی اسلام همه چیز را با معیار الهی می سنجند و در کتاب ما مسلمانها از شب قدر به نام شبی مبارک یاد شده زیرا خداوند می فرماید: قران بهترین خیرات و برکات است که در این شب مبارک نازل شده است.
حضرت مهدی (عج) صاحب شب قدر
امام جمعه بخش چهار باغ هم گفت : شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمتی است زیرا در قرآن کریم، قدر به معنای منزلت و بزرگی خدا آمده است و همه مقدرات بندگان نیز در طول سال در این شب عزیز رقم می خورد. حجت الاسلام قادر محمدی شب قدر را شب آمرزش گناهان ذکر کرد زیرا پیامبر (ص ) در تفسیر سوره قدر فرمودند: هر کس شب قدر را احیا دارد ، مومن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد تمامی گناهانش آمرزیده می شود. وی در ادامه از حضرت مهدی (عج) به عنوان صاحب شب قدر نام برد و ادامه داد: بنابر روایات و ظاهر آیات سوره قدر ، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا نیست و فرشتگان در شب قدر مقدرات یک سال را نزد ولی مطلق زمان می اورند و بر او عرضه می کنند. محمدی گفت: حجت خدا در زمین در زمان حاضر وجود مقدس و مبارک حضرت مهدی (عج) است و اوست که حجت خدا ، وصی اوصیا ، خلیفه رسول خدا ، معصوم از هر گناه و پلیدی است و لذا صاحب شب قدر است. وی تاکید کرد: حیف است که شب قدر بگذرد و ما از قرآن در ماه مبارک رمضان برای زیارت خداوند غافل شده باشیم و در شب استجابت دعا برای بخشش و رزق الهی قرآن و ولایت دست به سوی آسمان خداوندی بالا نبرده باشیم.


انتهای پیام /*

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود