7 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 161841

قطع یارانه یانعل وارونه؟

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

قطع یارانه یانعل وارونه؟


وزرات کار،تعاون ورفاه اجتماعی براساس وظیفه ای که مجلس شورای اسلامی بعهده اش گذاشته اقدام به حذف تدریجی یارانه صدهاومیلیونها نفراز یارانه بگیران کرده ودراین رهگذر متاسفانه در اولین اقدام بجای حذف یارانه افراد متمول و..
مرفه اقدام به حذف یارانه افراد کم درآمد وبازنشستگانی کرده که درآمد ماهیانه آنان کمتر از 15 میلون ریال است واین اقدام شتابزده به بهانه کمک به تولید واختصاص اعتبار یارانه برای کمک به واحدهای تولیدی امری درظاهر پسندیده است ولی در باطن بی توجهی به مشکلات عدیده محرومان جامعه است که دستشان از همه جا کوتاه است ،با مراجعه به کافی نت ها در خیابان های شهر متوجه ازدحام دهها نفر از افرادی که یارانه آنان قطع شده میشوید وثبت اعتراض آنان نشانگر تصمیم عجولانه وزرات کار در قطع یارانه آنان است. دولت هر ماه به نحوی به طبقه متوسط و ضعیف جامعه در خصوص قطع یارانه ها استرس وارد می کند . گویا می پندارد این یک صدقه سری است که به ملت می پردازد. نکته مهمی که باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، اصل امکان برآورد تمکن مالی افراد بر اساس بانک اطلاعاتی است که دولت در اختیار دارد؛ چرا که دولت صرفا قادر به برآورد اموال منقول و غیرمنقولی است که به‌صورت رسمی در مراکز دولتی به ثبت می‌رسند و بر این اساس بسیاری از اموال، درآمد‌ها و داریی‌های افراد که به صورت رسمی در جایی به ثبت نمی‌رسند، قابل احراز نخواهد بود بنابر این صرفا تکیه به چنین بانک اطلاعاتی برای شناسایی افراد مرفه نمی‌تواند منطقی و صحیح باشد.
در تصویب لایحه بودجه 95 کل کشور ، مجلس شورای اسلامی به رغم مخالفت دولت یارانه 10 گروه به اصطلاح پردرآمد را حذف کردند و نکته جالب این است که بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی هم جزو این گروهها هستند
1 همه پزشکان عمومی و بالاتر
2. همه اعضای هیئت علمی، موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی
3. همه کارکنان دولت که دریافتی آنها در سال بیش از 35 میلیون تومان باشد.
4. همه مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دولتی، غیردولتی، وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی
5. همه کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که دریافتی آنها در سال از 35 میلیون تومان به بالا باشد.
6. همه بازنشستگانی که مجموع دریافتی آنها در سال بیش از 35 میلیون تومان باشد.
7. همه حقوق بگیران ، مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که مجموع دریافتی آنها در سال بیش از 35 میلیون تومان باشد.
8. همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی
9. قضات دادگستری
10. کارکنان قوه قضاییه که مجموع دریافتی آنها در سال بیش از 35 میلیون تومان باشد.
پس از حذف یارانه های این گروهها در بودجه 95 ، سخنگوی دولت در جلسه علنی مجلس گفت از نظر دولت افرادی که 3 میلیون تومان در ماه در آمد دارند ، ثروتمند نیستند ، و دولت نمی تواند یارانه 24 میلیون نفر را حذف کند . حال باید منتظر نظر شورای تگهبان بود که آیا حذف یارانه 10 گروه از افراد جامعه را تایید می کند و یا نه . به هر حال از مسئولان انتظار می رود در تصمیم گیری ها به اقشار پایین جامعه بیشتر توجه کنند و احیانا با تصمیم های غیر کارشناسانی بر مشکلات این قشر نیفزایند.
منصوره خرمی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود