13 مرداد 1397
شماره خبر: 199430

نگاهی بر پدیده کودکان کار و خیابان

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

نگاهی بر پدیده کودکان کار و خیابان


مرکز غربالگری و ساماندهی کودکان کار و خیابان در خرداد 1397 توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز و با همکاری دستگاه‏های مرتبط افتتاح شد.
طی جلسه‏‏ای که در مورخه 9/3/97 بدین منظور و در راستای اجرای آئین‏نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان و انجام هماهنگی‏های لازم میان دستگاه‏های ذیربط و انجمن‏های غیر دولتی برگزار گردید، مقرر شد شرح وظایف دستگاه‏های مربوطه از سوی اداره کل دفتر اجتماعی استانداری البرز و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، استخراج و به دستگاه‏های ذیربط ابلاغ گردد. طی مصوبات جلسه، سمن‏های فعال در حوزه کودکان در کنار دستگاه‏های دولتی (دادگستری، اداره‏کل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، نیروی انتظامی، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی) که در اجرای طرح مشارکت دارند می‏بایست نسبت به معرفی و استقرار نماینده خود جهت ارائه خدمات مربوطه در مرکز غربالگری اقدام نمایند. شهرداری کرج نیز که پیش‏تر، ساختمانی را در این خصوص تخصیص داده بود موظف به تجهیز، تأمین و نگهداری ساختمان مذکور گردید. عملیاتی شدن این طرح که با پیگیری‏ها و تلاش‏های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز به نتیجه رسید، از آنجا دارای اهمیت است که به باور بسیاری از متخصصین، عادی شدن این آسیب اجتماعی برای عموم جامعه و به ویژه مسئولین ذیربط به شایع‏ترین مکانیسم دفاعی در مواجهه با این پدیده اجتماعی دردآور بدل شده است. بر این اساس از اولویت تصمیم‏سازان و مدیران، خارج و به عبارتی به فراموشی سپرده شده بود. این در حالی است که تحولات اجتماعی پردامنه و شتابان، همچون رشد جمعیت، شهرنشینی، جابجایی توده‏ها، مهاجرت به کلان شهرها، حاشیه نشینی، افزایش نابرابرهای اجتماعی و شکاف طبقاتی هرچه بیشتر موجب تعمیق این آسیب اجتماعی گردیده است. بسیاری از پژوهش‏ها در این خصوص، نشان می‏دهد که پدیده کودکان کار و خیابان علاوه به ابعادی اخلاقی، انسانی، اجتماعی و اقتصادی‏اش یک بعد مهم دیگری دارد که چنانچه بخواهیم از منظر سلامت به آن بنگریم، مهمترین بعد این مسئله می‏باشد. با این رویکرد کودکان کار و خیابان نه تنها یک معضل اجتماعی، بلکه مسأله‏ای بهداشتی است که زمانی درخور حساسیت و توجه می‏شود که بدانیم مطالعات مختلف نشان داده‏اند که وضعیت این کودکان در هر سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی به طور فاحشی بدتر از همسالان آن‏ها است. بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره کل مربوطه در استان نیز در اجرای طرح مذکور جایگاه ویژه‏ای را داشته و موظف به تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی کودکان خیابانی و خانواده‏های درجه اول آنان و تأمین پزشک و پرستار مورد نیاز مراکز ساماندهی کودکان خیابانی می‏باشد. طرح مذکور که پیش‏تر مغفول مانده بود در سال 95 به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز در راستای اجرایی نمودن و استفاده از ظرفیت‏های آئین‏نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب هیئت وزیران در مورخه 3/05/1384 در دستور کار قرار گرفت. طی جلساتی که با حضور اکثر دستگاه‏های اجرایی و ذیربط برگزار گردید طرح مصوب پس از بررسی‏های لازم و تهیه چک لیست‏های ارزیابی اثربخشی عملکرد دستگاه‏ها، مرحله به مرحله اجرا و با شناخت ابعادِ موضوع، شرحِ وظایف هر کدام از دستگاه‏ها تشریح و تبیین گردید و از ظرفیت‏های شورای پیشگیری از جرم استان، کارگروه‏ها و کمیته‏های اجتماعی و فرهنگی استان و شناسایی و جلب مشارکت سازمان‏های مردم نهاد در حوزه حمایت از کودکان کار، جهت تسهیل و تسریع روند تصویب، اجرا و نظارت بر حسن اجرای برنامه استفاده شد. در نهایت می‏توان گفت اجرای این طرح و مرکزی که تشکیل شده است یکی از مهمترین اقداماتی است که تا به امروز در راستای حل معضلات حقوقی، آموزشی، تربیتی و بهداشتی کودکان کار و خیابان انجام شده است که امید است گامی جهت پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی استان البرز باشد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود