14 شهریور 1400
شماره خبر: 255624

‍ تپش نیکوکاری از عمق دل کرونا در شهر مهربانی

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت



با شیوع کرونا و برخی محدودیت‌ها که در بخش‌های زیادی از جامعه ایجاد شد، شیوه زندگی برخی از شهروندان هم تا حدودی تغییر کرد و یکی از این تغییرات، نوع متفاوت مراسم عروسی است که معمولاً بدون تشریفات مرسوم پیشین و اغلب در کمال سادگی برگزار می‌شود.
همین شیوه ساده و بدون تشریفات مراسم عروسی برخی جوانان را تشویق به برگزاری مراسم عروسی کرد اما در این میان بودند جوانانی که با حذف تشریفات مرسوم پیشین هم از عهده مخارج جهیزیه برنیامده و همچنان منتظر ماندند تا گره از کارشان گشوده شود بلکه بتوانند جهیزیه خود را تأمین کنند. در چنین شرایطی بود که از اقدامات خیّران در ایام کرونا روی تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاغت متمرکز شد. «شهین چلانیان» از خیّران محله گرمدره یکی از افرادی است که در این دوره دست دختران بسیاری را گرفته و راهی خانه بخت کرده است.   خیّران اغلب چهره‌های محبوب در هر محله‌ای هستند که با طیف‌های وسیعی از شهروندان آن محله در ارتباط هستند و معمولاً سعی می‌کنند گره از کار هم‌محله‌ای‌ها بگشایند. «شهین چلانیان » یا همون عمه سلطان یکی از خیّران محله گرمدره، از جمله این افراد است که از ابتدای کرونا تاکنون توانسته بیش از ۲۰ جهیزیه برای دختران جوان فراهم کند. او ۲۵ سال است که در تأمین جیزیه فعالیت می‌کند.چلانیان مدیرعامل مرکز نیکوکاری بانوان گرمدره است و علاوه بر تأمین جهیزیه برای دختران بی‌بضاعت، در تأمین معاش خانواده‌های بی‌بضاعت، تهیه سیسمونی، تأمین شیرخشک برای نوزادان، تأمین هزینه ترک موادمخدر، کمک هزینه تحصیلی و موارد دیگر هم فعال است. در حال حاضر تیمی متشکل از بانوان محله به او در کارهای تأمین جهیزیه کمک می‌کنند و بیشتر شهروندان و کاسبان او را به کارهای خیری که انجام می‌دهد، می‌شناسند و اعتبار زیادی هم در میان اهالی شهر مهربانی گرمدره دارد.  
 پدرم گره از کار مردم می‌گشود
پیدا کردن شهین چلانیان چندان سخت نیست؛ در گوشه‌ای از محله ناصریه مغازه کوچکی دارد ودفتر کوچکی که به دور از عناوین مدیریتی است و به دنبال میز و دفتر مدیریت نیست. می‌گوید خیر بودن هم در خانواده او موروثی است؛ پدرش در شهرستان خیر بوده و همیشه گره از کار مردم باز می‌کرده و حالا یکی از ثمرات کارهای خیر پدرش تربیت فرزندی چون او شده است.
وارد دفترش می‌شویم. در فضای کوچکی میز بسیار ساده‌ای قرار داده شده و فضای دیگری که مانند انبار است، پر شده از وسایل جهیزیه. در گوشه‌ای از این فضا، لباسشویی، کمد و رختخواب برای عروس‌های بی‌بضاعت آماده شده و در گوشه‌ای دیگر لباس‌هایی برای نوعروسان خریداری شده و روی هم قرار گرفته است. بخشی از فعالیت‌های چلانیان مربوط به تأمین جهیزیه است و بخشی دیگر از کارش مربوط به جمع‌آوری وسایل در حد نو است؛ وسایلی که شهروندان به هر دلیلی استفاده نکرده‌اند و اکنون همان وسیله به کار شخص دیگری می‌آید. به گفته چلانیان، بخشی از این وسایل کاملاً نو هستند و بخشی دیگر در حد نو که همین وسایل در حد نو را خانواده‌های بی‌بضاعت روی چشمشان می‌گذارند.  
 ادامه دارد...
به قلم حامد منیعی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود